Nieuws:

Nu in MSM 270 MODELBANEN: Sourbrodt | Hamburg HBF Oost | Gröna Sverige | La Rue des Caves | Lavinia en Madonna del Sasso | De Rodachtalbahn

Hoofdmenu

sluitlichten Roco HLE20

Gestart door stoomlokje, 11 maart 2026, 19:05:21 PM

stoomlokje

Beste forumgenoten,
Is er iemand die weet hoe ik de sluitlichten van de Roco loc HLE20, met DSS NEM 652, met een functie-toets kan uitschakelen?
Bij de originele Zimodecoder was de paarse draad ( Aux 2 ) niet aanwezig.
Alleen de 8 draden van de stekker en 2 voor de luidspreker.
Daar de motordriver op de decoder stuk is, ga ik de decoder vervangen door een ESU LocSound V5.
Voor zover ik kan zien zijn de sluitlichten nu gekoppeld aan de frontlichten, alhoewel elke led afzonderlijk met een draad naar de pcb gaat. ( heeft er iemand een schemaatje van de pcb ?)
In afwachting, alvast de groetjes,
Saskia

eve

Dag Saskia,

Heb je het Roco productnummer van de loc?

Mvg, Erik.

stoomlokje

Erik,

De kat. nr. is 72668
grtjs
Saskia

eve

Dag Saskia,

Ik even snel gezocht en onderstaande schets gevonden.
Vervang de "lampjes" door een "LED + voorschakelweerstand" en het zal werken.

by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

stoomlokje

Dag Erik,
bedankt voor het schema, kan ik waarschijnlijk hier ook wel brikoleren, maar in mijn loc zitten standaard al led's.
Deze komen allen afzonderlijk van de hoofd-pcb, Rv zit waarschijnlijk op de hoofd-pcb, want niet op de led-pcb's
De groene draad wordt al gebruikt voor de sound geluiden in en uit te schakelen, zal dan toch moeten gaan werken met transistorke zeker en de paarse ( vrije draad )?
Ik zal jou nog een foto sturen via mail.
De vrgr,
Saskia

krispy

Citaat van: stoomlokje op 12 maart 2026, 11:00:00 AMDag Erik,
bedankt voor het schema, kan ik waarschijnlijk hier ook wel brikoleren, maar in mijn loc zitten standaard al led's.
Deze komen allen afzonderlijk van de hoofd-pcb, Rv zit waarschijnlijk op de hoofd-pcb, want niet op de led-pcb's
De groene draad wordt al gebruikt voor de sound geluiden in en uit te schakelen, zal dan toch moeten gaan werken met transistorke zeker en de paarse ( vrije draad )?
Ik zal jou nog een foto sturen via mail.
De vrgr,
Saskia

sorry saskia ik versta den uitleg ni goed , groene draad gebruikt om sound aan /uit te schakelen ?????  , normaal is dit een aux out evenals de paarse
de luidspreker van de loksound 5 zit normaal rechtstreeks op de decoder gesoldeerd.
voor de paarse en groene draad is geen transistor nodig ( zijn verstekt, en normaal zelfs zonder versteking kan een gewoone led wel aangestuurd worden )

schema van eve is juist ( je moet gewoon de rode leds negatief los maken van de track en verbinden met de aux ( groen en paars ) ,wel per rijrichting te verstaan , maw een zijde van de main pcb  zal met paars en de anderezijde van de pcb met groen aan de rode leds moeten verbonden worden , de blauwe (+) blijft gewoon zitten aan de rode leds

best eens een foto van de interne pcb plaatsen daar kunnen we aanduiden wat te doen waar  ;)

grtz

kris
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

stoomlokje

Kris,
een foto van de pcb( heb ik wel ) plaatsen kan ik hier onmogelijk.
Het zit zo,
De neg. van de rode led's van kab.1 komen van een weerstandengroep -( 2x 2 aansl. 680 R )en dan nog in serie met een 84 R weerstand aan de aansluitingpin NEM652 van de witte led's kab.2
Zo ook omgekeerd voor de andere zijde.
Na bestudering van de pcb, ga ik de groene maar van de stekker afhalen ( want die pin is blijkbaar nergens op de pcb aangesloten )
en met een voorschakel-R naar de rode led's laten gaan, evenzeer ook met de paarse voor de andere zijde.
dat zal nog de gemakkelijkste oplossing zijn.
Alleen moet ik in de functie programmatie dan nog uitpuzzelen, hoe ik de sounds op ander funktietoetsen kan plaatsen, om plaats te maken voor een functie voor de sluitlichten.
grtjs
Saskia

stoomlokje

Erik,
dat van die groene draad was een foute aanname van mij,deze is blijkbaar nergens op aangesloten.
Ga hem dan maar gebruiken voor de sluitlichten van  één zijde, en de paarse voor de andere zijde,
alvast bedankt,
grtjs
Saskia

krispy

Citaat van: stoomlokje op 12 maart 2026, 15:21:26 PMAlleen moet ik in de functie programmatie dan nog uitpuzzelen, hoe ik de sounds op ander funktietoetsen kan plaatsen, om plaats te maken voor een functie voor de sluitlichten.

als ge de esu lokprogrammer hebt is het een fluitje van een cent , moest ge dat niet hebben en in de omgeving van leuven ( haasrode) wonen mag je altijd eens langskomen en help ik je hiermee ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

stoomlokje

Krispy,

bedankt voor het aanbod, maar probleem is al opgelost, moest pcb wat aanpassen, 2 baantjes onderbreken, en 2 extra voorschakel R-smd's solderen, dan de groene en paarse draad eraan , en programmeren.

grtjs,
saskia