Nieuws:

Nu in MSM 264 BANEN: Carbel | La vallée de l'Ouche | Remise en scène III

Hoofdmenu

Loc gaat er als een malle vandoor

Gestart door Michael, 22 februari 2026, 15:19:21 PM

Ronald

Nee hoor, gewoon een beetje zelfstudie en de handleidingen doornemen. Basic instellingen kan echt iedereen leren, het wordt vaak lastiger als men dieper wil gaan. De decoders kunnen zoveel dat er daardoor ook heel veel instellingen gedaan kunnen worden.

erik de noorman

Ik zelf gebruik de twee protocollen door elkaar. Mijn IB staat standaard ingesteld op DCC ondanks dat de meeste lok's een motorola decoder hebben ingebouwd.

Het is heel simpel zoals in de handleiding staat geschreven.
Je kiest een dataformat DCC of Motorola die je instelt op de IB als eerste keuze.
Bv. de IB staat standaard ingesteld op DCC.
De IB erkend automatisch een locdecoder met het DCC protocol idem bij een multi protocol.
Heb je een loc met enkel een motorola protocol gaat de IB niet reageren en moet je het locadres ingeven en op motorola instellen. Dat is alles.

Het 0 adres dat neemt de IB niet aan dacht ik.

Erik.

Klaas Zondervan

Michael, wat jij beschrijft is de protocolkeuze per decoder. En dan is het logisch dat Motorola uit gaat als je DCC kiest. Je kunt een decoder niet met twee verschillende protocollen aansturen.

Maar er moet ook nog een algemene instelling zijn waar je kiest welke protocollen je gebruikt. En daar moet je Motorola uit zetten.

erik de noorman

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 maart 2026, 10:35:36 AMMichael, wat jij beschrijft is de protocolkeuze per decoder. En dan is het logisch dat Motorola uit gaat als je DCC kiest. Je kunt een decoder niet met twee verschillende protocollen aansturen.

Maar er moet ook nog een algemene instelling zijn waar je kiest welke protocollen je gebruikt. En daar moet je Motorola uit zetten.

Ja in de basisinstellingen zoals ik hierboven heb geschreven niks ingewikkeld of moeilijk aan.

Erik.

Michael

Citaat van: Michael op 01 maart 2026, 10:32:38 AMHet volgende heb ik uit de handleiding gehaald

Intellibox II - Hfst. 4.3
4.3   Menu   ˶Locdataformat"
Instellen van het locdataformat, dat voor de eerste aangestuurde decoder automatisch gekozen  wordt, als aan de afzonderlijke decoder geen ander dataformat is toegewezen. Hier moet voor het eerste gebruik van de Intellibox II het meest gebruikte dataformat worden ingesteld. De standaard instelling is het nieuwe Motorola dataformat. Mogelijke instellingen zijn: Motorola   –   oud Oud Motorola dataformat Locdecoder met 14 rijstappen zonder speciale functies Functiedecoder sturing via de toetsen [f1], [f2], [f3], [f4] Motorola   –   nieuw Ook spoor 1 format met 14 rijstappen, met de locsoundfuncties f1 t/m f4 DCC 14-28-128 DCC-format met 14, 28 of 128 rijstappen, max. 32.767 speciale functies Selectrix Trix Selectrix met 31 rijstappen en 4 speciale functies
Aanwijzing: Het format van een afzonderlijke decoder kan onafhankelijk van het locdataformat elk moment via de optie ˶locdata veranderen" worden ingesteld. En zo wordt het gedaan:

Wat je hier ook selecteert het blijft bij 1 protocol.

Wat eventueel wel kan is als je een loc hebt geselecteerd dan kan je bij deze loc het protocol apart instellen, maar van deze mogelijkheid maak ik nooit gebruik.

Dit is bij mij de basis instelling van de intellibox II
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

erik de noorman

Michael bij basisinstelling het locdataformat en wisselinstellingen op DCC (stappen zelf te kiezen) aan zetten.
Dan wordt alles DDC aangestuurd.
Is er een decoder die alleen op mortorola of seletrix werkt geef je het locnr. (decoderadres) in en zet deze op motorola(niet in de basisinstelling).
De IB gebruikt standaard het DCC protocol en veranderd automatisch naar motorola als deze lok MM is ingesteld.

Erik.

anne w

Sorry, Ben Spoorman is hier niet actief, wel op modelspoorforum.nl en beneluxspoor.net onder de naam Ben.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Klaas Zondervan

Citaat van: erik de noorman op 02 maart 2026, 16:12:41 PMDe IB gebruikt standaard het DCC protocol en veranderd automatisch naar motorola als deze lok MM is ingesteld.
Dus ook als je DCC als standaard hebt aangewezen, kun je MM toch nog oproepen?
Ik heb de handleiding van de IB gelezen en ik krijg de indruk dat het niet mogelijk is om MM echt helemaal uit te zetten.

erik de noorman

Citaat van: Klaas Zondervan op Vandaag om 08:47:54 AM
Citaat van: erik de noorman op 02 maart 2026, 16:12:41 PMDe IB gebruikt standaard het DCC protocol en veranderd automatisch naar motorola als deze lok MM is ingesteld.
Dus ook als je DCC als standaard hebt aangewezen, kun je MM toch nog oproepen?
Ik heb de handleiding van de IB gelezen en ik krijg de indruk dat het niet mogelijk is om MM echt helemaal uit te zetten.

Ja DCC als standaard instellen in basis instelling en dan kan je elke loc nog individueel met een motorola of multi decoder nog instellen op motorola. Eenmaal ingegeven schakelt de IB automatisch naar het gewenste protocol per lok of wisseladresadres.
Praktisch:menu: basisinstelling op DCC instellen
Na programmering terug naar bedrijfsmodus: loknr. oproepen + menutoets (kan ook mode toets zijn) dan dataformat instellen MM of DCC + rijstappen en bevestigen. Klaar

Erik