Nieuws:

Nu in MSM 264 PRAKTIJK: Modelbouwkunst in een doosje, deel 2 | Sluitverlichting op goederenwagens | De NS Railhopper | Opwaarderen van een startset-wagen

Hoofdmenu

Wat is een typische samenstelling met HLD 204 lijn Luxemburg jaren '70 ?

Gestart door Michiel, 16 februari 2026, 11:16:59 AM

Metpetergaathetbeter

rgp

Citaat van: doomslu op 16 februari 2026, 19:16:52 PMEr is daar sprake van groene M2 rijtuigen met crème band.
Als ik dat lees verlies ik het vertrouwen in de ganse tekst...  :-X

Luc, diegene die hun wijsheid verkondigen met copilot, AI en chapGpt vertrouw ik niet.  En laat ze dan maar zeggen dat ik van "den ouden tijd ben", maar als ze de stekker uittrekken worden het wel *******.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

ramdani

AI is een hulpmiddel (niet meer of niet minder), net zoals dit forum ;) , ik verkondig en beweer helemaal niks, ik probeer alleen maar om Michiel te helpen;
ik kan nog altijd kritisch (na)denken, met of zonder stekker;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Powered By Diesel

Een internetzoektocht levert inderdaad weinig beeldmateriaal op, zeker van de 204 met enkele lijn en oude nummering.

uit de jaren 80 duiken wel enkele beelden op uit het archief van Trainworld (online te raadplegen)
echter als reeks 54 (en niet 204) met enkele lijn.
Gezien de hernummering begin jaren 70 zal de inzetbaarheid zeer beperkt zijn.

https://nmbs.adlibhosting.com/search/simple

Zoekterm "diesellocomotief reeks 54" en dan "museumcollectie" aanduiden

running on heavy fuel

Floris

feit blijft dat voor dit soort specifieke niche-dingen AI totaal ongeschikt is. Ook niet verstandig om AI-antwoorden zomaar op een forum te slingeren want voor je t weet gaat dat een eigen leven leiden.

vanmiegroet

De "AI's" die publiekelijk beschikbaar zijn, zijn voornamelijk LLM: Language Learning Models oftewel taalleermodellen. Hun doel is om iets te genereren dat lijkt op een gesproken zin zonder eigenlijk iets af te weten van het onderwerp. Je kan zo'n AI vergelijken met een zatte nonkel die op een familiefeest iets uitlegt. Het is in het Nederlands en het zijn zinnen maar de inhoud is niet betrouwbaar  ::)

Om terug naar het oorspronkelijke onderwerp te gaan: Brussel-Leopoldswijk was al zeer vroeg (jaren '50) onder draad gebracht. Veel diesel had je hier niet als ze naar Luxemburg gingen,doch sluit dat niet een paar leuke speelmogelijkheden uit. Want het is best mogelijk dat een elektrische locomotief kon uitvallen en dat een 204 ervoor werd gespannen.

Je kan dan bv. een ram I1/I2 erachter hangen, of een dikke sleep K-rijtuigen. Wat leuk is, is om gewoon naar Beluxtrains te gaan en de zoekmachine een type rijtuig ingeven in de gewenste tijdsperiode. Kijk wat naar bovenkomt en tada, je hebt een sleep om in model uit te beelden  ;D
Voorbeeld: de I1-rijtuigen of wat dacht je van M2's Hier is alvast de link van de zoekmachine

Michiel

Na jullie antwoorden, en zelf hebben rondgezocht, kom ik ook tot het besluit dat deze 204 voor een internationale trein erg onwaarschijnlijk is. Op het moment denk ik er een sleep k2 rijtuigen achter te haken met een binnenlandse rit naar een of ander Ardense bestemming. De k2 rijtuigen die ik hier heb zijn in feite k2 look-alikes, namelijk de ex-DRG B4wse rijtuigen van Fleischmann. Het ziet er bijna overtuigend uit.

Hartelijk dank aan allen voor alle tips, suggesties en reflecties.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Ik heb, om zeker te zijn, mijn berichten (Postvak In) nog eens nagekeken.

Niets, en ik had eigenlijk 2 berichten verwacht.

Wat een achterbaks en hypocriet gedoe  >:(  >:(

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)