Nieuws:

Nu in MSM 270 MODELBANEN: Sourbrodt | Hamburg HBF Oost | Gröna Sverige | La Rue des Caves | Lavinia en Madonna del Sasso | De Rodachtalbahn

Hoofdmenu

Wat is een typische samenstelling met HLD 204 lijn Luxemburg jaren '70 ?

Gestart door Michiel, 16 februari 2026, 11:16:59 AM

Michiel

Ik vraag me af welke rijtuigen (of goederenwagens) ik achter m'n HLD type 204 kan haken. De loc is in tweede schildering met 6-cijferig nummer (rond jaren '70?), en doet het station Brussel-Luxemburg (ex Leopoldswijk) aan. Ik vermoed dat het typisch (bij voorkeur) om een internationale trein gaat (waarvoor de 204 werd gebouwd), maar elke ander realistische samenstelling is welkom.

De bedoeling is om een plausible samenstelling te hebben met de HLD 204 op mijn schaal-N modelbaan dat geïnspireerd op het station "Brussel-Luxemburg".

Heeft iemand concrete voorbeelden of beschrijvingen van een mogelijke samenstelling? 

foto: www.cooltrain.be
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Gewoon eens goed Flickr nazoeken of op Facebook. Daar vind je genoeg foto's van leuke treinen met een 54
.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michiel

Ik ben waarschijnlijk een kluns op Flickr, maar veel voorbeelden met een HLD 204 vind ik niet, laat staan op de lijn richting Luxemburg. Ook HLD 54 brengt niet veel op.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ramdani

Copilot geeft het volgende antwoord:

1. Internationale reizigerstreinen (meest "typisch" voor de 204)
De reeks 204 werd oorspronkelijk gebouwd voor zware internationale treinen richting Luxemburg, Trier en verder Duitsland in. In de jaren '70 waren de klassieke samenstellingen:
A. Belgische M2‑rijtuigen in internationale dienst
Hoewel M2 vooral binnenlands was, werden ze in de jaren '60–'70 regelmatig ingezet op grensoverschrijdende diensten naar Luxemburg.
Realistische samenstelling:
- HLD 204
- 1× M2 A (eerste klas)
- 3–5× M2 B (tweede klas)
- Optioneel: M2 BD (bagage + tweede klas)
Kleur: groene M2's met crème band (voor 1979).
Opmerking: Dit is een zeer geloofwaardige samenstelling voor Brussel‑Luxemburg in jouw periode.

B. Internationale gemengde samenstellingen met buitenlandse rijtuigen
Op Luxemburg‑treinen zag je in de jaren '70 vaak een mix van Belgische en buitenlandse wagens.
Mogelijke buitenlandse rijtuigen:
- CFL UIC‑Y (groen)
- DB UIC‑X (blauw/beige vanaf 1974, daarvoor groen)
- SNCF UIC‑Y (groen)
- SNCB I2 (blauw) – typisch voor internationale diensten
Voorbeeldsamenstelling (zeer realistisch):
- HLD 204
- 1× SNCB I2 A
- 1× SNCB I2 B
- 1× CFL UIC‑Y B
- 1× DB UIC‑X B
- 1× SNCB Dms (bagagewagen)
Dit soort "bonte" samenstellingen waren typisch voor Luxemburg‑treinen in de jaren '70.

C. Pure I2‑treinen (klassiek internationaal)
De I2‑rijtuigen (blauw, UIC‑type) waren dé internationale wagens van de NMBS in de jaren '60–'70.
Samenstelling:
- HLD 204
- 1× I2 A
- 3–6× I2 B
- 1× I2 D (bagage)
Opmerking: Dit is waarschijnlijk de meest iconische internationale trein achter een 204.

2. Binnenlandse reizigerstreinen (ook realistisch in Brussel‑Luxemburg)
Hoewel de 204 vooral internationaal reed, kwamen ze in de jaren '70 ook voor op binnenlandse diensten, zeker bij materieeltekort of omleidingen.
A. M2‑stam binnenlands
- HLD 204
- 4–7× M2 B
- 1× M2 BD
B. Gemengde M2 + M1 (minder typisch maar mogelijk)
Bij herschikkingen of versterkingen kon je een M1‑rijtuig aantreffen tussen M2's.
C. I2‑rijtuigen in binnenlandse versterking
Soms werden I2's ingezet op binnenlandse IC‑diensten.

3. Goederentreinen (de 204 werd ook hiervoor gebruikt)
De reeks 204 had genoeg trekkracht voor middelzware goederentreinen, vooral op lijn 161.
A. Klassieke gemengde goederentrein
Met typische Belgische wagens uit de jaren '70:
Mogelijke wagens:
- Gbs (huifwagens)
- Kbs (open wagens)
- Eaos (hoogboord)
- Hbis (gesloten)
- Ucs (silo)
- Rils (schuifzeil – eind jaren '70)
- Koelwagens (Ibbhs)
- Ketelwagens (Esso, BP, Fina)
Samenstelling:
- HLD 204
- 10–25 gemengde wagens
- 1× caboose (SNCB C10) – tot midden jaren '70 nog mogelijk
B. Erts‑ of steentreinen
Minder typisch voor lijn 161, maar niet onmogelijk:
- HLD 204
- 10–15× Fals of Talbot‑wagens
C. Internationale goederentreinen
Met DB, CFL of SNCF‑wagens gemengd tussen Belgische types.

4. Wat past het best bij jouw setting (Brussel‑Luxemburg, jaren '70)?
Als je één meest realistische keuze wil:
Top‑aanbeveling (historisch het sterkst):
HLD 204 (tweede schildering)
→ I2‑internationale trein
met 4–6 blauwe I2‑rijtuigen + bagagewagen.
Tweede keuze (even realistisch):
HLD 204
→ gemengde internationale trein
met I2 + CFL UIC‑Y + DB UIC‑X.
Derde keuze (binnenlands maar geloofwaardig):
HLD 204
→ M2‑stam (groen)
4–7 rijtuigen.
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Michiel

Michel, fantastisch! Dat is meer dan ik gehoopt had. Hier kan ik iets mee. Nu is het zoeken wat er in schaal-N te vinden is. Die sleep met blauwe i2 rijtuigen lijkt me het leukst, maar nu zien wat ik kan vinden. De tweede keuze met internationale rijtuigen lijkt me ook wel interessant. Nogmaals dank!

rgp

Een paar bedenkingen:
-I2 hebben nooit in het blauw gereden.
-Internationale treinen door Brussel Luxemburg in de jaren 70 met een 204/54 is zeer twijfelachtig want L161/L162 was volledig geëlectrificeerd.

Dus het meest geloofwaardig is:
- een 204/54 met M2 (Brussel-Dinant)
- een 204/54 met K1 (Brussel-Dinant-Heer Agimont-Givet?)
- en een omgeleide internationale bedevaartstrein (Schaarbeek - Lourdes) via L161-L154 (Schaarbeek-Namen-Dinant-Heer Agimont)

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Michiel

Roland, ik vond zo snel gezocht nog geen I2's in't blauw. Zou moeilijk vinden zijn als ze niet eens bestonden. En heb ook wel gedacht aan die elektrificatie, maar hoe was't in't buitenland? Heel het traject geëlektrificeerd? Daar had ik voor mezelf geen antwoord op, dus hield ik een HLD 204/54 voor een internationaal in overweging. Wel reed in die periode de RAE II TEE (elektrisch treinstel A'dam - Basel) via Brussel-Luxemburg. Een indicatie?

Bedankt voor je interessante opmerkingen.

Metpetergaathetbeter

Je loc is vernummerd begin 70er jaren(omstreeks 1971) dus zou je moeten op zoek gaan naar treinen tot 1970

Den Eric

En wat zeker is, volle wielen en geen spaakwiellekes. Maar tja nor tschijnt ken ik der de ballen van. 8)
Den Eric

Michiel

@Peter, 196x-1971 lijkt inderdaad de periode. Van wanneer is die tweede schildering met enkele band, ergens gedurende de jaren '60? Een beetje creatieve vrijheid zal toch nodig zijn, want veel Belgisch N is er niet beschikbaar.

@Eric, mijn Minitrix heeft volle wielen, dus dat zit dan goed (de foto is van de H0 Roco). Maar met mijn Minitrix zijn wel veel andere dinges mis.

doomslu

Er is daar sprake van groene M2 rijtuigen met crème band.
Als ik dat lees verlies ik het vertrouwen in de ganse tekst...  :-X
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

@Michel (Ramdani), je zegt: "Copilot geeft het volgende antwoord". Wie of wat is Copilot? Is dat een betrouwbare bron? Ik betwijfel zeker niet je goede bedoeling, maar die bron lijkt toch wel vreemde informatie te geven.  ???

ramdani

Citaat van: Michiel op 16 februari 2026, 19:51:08 PM@Michel (Ramdani), je zegt: "Copilot geeft het volgende antwoord". Wie of wat is Copilot? Is dat een betrouwbare bron? Ik betwijfel zeker niet je goede bedoeling, maar die bron lijkt toch wel vreemde informatie te geven.  ???
Copilot is een AI-robot die tegenwoordig bij Windows zit, die info komt van het internet,sommige dingen interpreteert hij niet goed zoals Luc (doomslu) aanhaalt, met die crème band bedoeld hij de gele streep van 1ste klas;
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

rixke rail

Citaat van: doomslu op 16 februari 2026, 19:16:52 PMEr is daar sprake van groene M2 rijtuigen met crème band.
Als ik dat lees verlies ik het vertrouwen in de ganse tekst...  :-X

Dag Luc,
er was tijdelijk één M2 AB omgeschilderd in  groen met een bruine band in het midden, en één in grijs met een oranje band in het midden
Het ging hier om een test voor de kleurstelling van toen nieuw te bouwen treinstellen, Rara welke ?
Deze reden altijd samen in een trein gedurende de hele testperiode.
En ja daar bestaat documentatie/foto's van ...
Modelspoorse groeten,
Eriuc
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN