Nieuws:

Nu in MSM 266 PRAKTIJK: Belgische containerwagens Lgns 45' | Weinert-wissels verbelgischen

Hoofdmenu

100 jaar NMBS

Gestart door janieburton, 15 februari 2026, 15:57:14 PM

vanmiegroet

Zucht....

Er wordt geen trein bewaard "hoe durft de NMBS!!! SCHANDE!!!"

Een locomotief wordt niet alleen bewaard maar krijgt ook een restauratie en het is weer niet goed.

De NMBS kan echt niks goed doen voor jullie hé?

doomslu

Citaat van: vanmiegroet op Gisteren om 18:54:01 PM...

Niet veralgemenen hé Ruben. Er worden wel degelijk inspanningen gedaan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bundesbahnfreak

Citaat van: vanmiegroet op Gisteren om 18:54:01 PMZucht....
 :(  :(
Er wordt geen trein bewaard "hoe durft de NMBS!!! SCHANDE!!!"

Een locomotief wordt niet alleen bewaard maar krijgt ook een restauratie en het is weer niet goed.

tja Ruben dat gevoel ken ik ook

T13 rules

Helaas wordt de NMBS en zijn personeel nog steeds gezien als de profiteurs van de maatschappij en is het bedrijf niet competent om een openbare dienstverlening te doen volgens velen.
Maar zie, WIJ vieren ons 100 jarig bestaan, een bestaan dat trouwens werd opgedrongen door de Belgische staat om een faillissement van Belgie te voorkomen.
Een bedrijf waar in de oorlogsjaren 40-45 140.000 mensen in dienst waren om heel veel Belgen veilig te stellen voor de bezetter. Minder fraaie zaken hangen hier helaas ook aan vast, dat is nu eenmaal zo als men een geweer tegen je hoofd krijgt.
Keer op keer wordt NMBS in de media negatief omschreven, zelden een positieve noot.
NOOIT is het goed genoeg.
Hoeveel bedrijven in België mogen hun 100-jarig bestaan vieren?
Hoeveel bedrijven in België stellen, tot op vandaag nog, steeds enkele tienduizenden mensen te werk?
Waarom komen diegene die alsmaar klagen en negativiteit verspreiden, zelf niet voor NMBS werken?
Vacatures genoeg voor allerlei beroepen...
Stop deze negatieve kuddegeest en wees tevreden met wat er is!
we hebben een prachtig museum met waardevolle stukken, we hebben genoeg treinen om, elke dag opnieuw, duizenden mensen ter plekke te brengen.

rgp

T13,

Prachtig verwoord. Alleen mag men de negatieve zaken niet onder de mat vegen.
Ikzelf heb 21,5 jaar bij de NMBS gewerkt, met prachtige competente mensen.  Maar ik heb ook moeten vaststellen dat hoe hoger men kijkt, hoe meer vragen men zich stelt.
Als ingenieur (officieel adjunct eerste ingenieur) heb ik toen een lijn getrokken. Al wat onder eerste ingenieur - afdelingschef zit, wordt niet genoeg gewaardeerd en uitgeperst.  Daarboven zitten er een hoop die geen meerwaarde voor het bedrijf zijn, maar er zijn dankzij hun politieke "kleur". Een mooi voorbeeld hiervan is de opsplitsing NMBS - Infrabel zogezegd opgelegd door Europa.  Dat is een flagrante leugen want Europa heeft alleen geëist dat er een aparte boekhouding zou zijn.
De NMBS moet dringend "gezuiverd" worden: de helft van wat in de directies zit bedanken voor (niet) bewezen diensten en vervangen door uitvoerende mensen. Een nieuwe directie die werkt voor " de spoorweg" en niet enkel voor hun eigen succes.
TW is prachtig (maar dat is subjectief omdat ik er zelf aan meegewerkt heb); het bewijs is ook het succes dat het heeft in België en daarbuiten.
Maar omwille van wat ik hier boven schreef, heb ik geen affectie om contact te behouden in tegenstelling tot mijn vorige werkgever (ABL - 18.5 jaar als officier bij de genie) waar ik wel contact terug heb opgenomen.
En nu maar hopen dat ik weer niet tot de orde wordt geroepen  ;)

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Boemeltrein

De nagel op de kop Roland, terwijl het "voetvolk" zich uitslooft zit de NMBS met een waterhoofd aan kaderleden, veel managers en dito elke dag achter hun bureau en god niet weten wat erop de perrons en rails afspeelt, die het minste besef hebben van het dagelijkse leven van treinbestuurders -en begeleiders, van stationspersoneel en security, treinbegeleiders worden nog elke dag alleen op pad gestuurd op risicolijnen, ja die zijn er ! één extra man/vrouw mee de trein kan niet want dat kost teveel maar externe conultants van 100.000den euros kan wel en waarom extern? zijn er geen bekwame mensen bij de NMBS zelf.
Hetzelfde probleem zit ook bij de lijn, de managers groeien als paddestoelen maar buschauffeurs vinden ze niet laat staan dat ze investeren in veiligheid zodat de chauffeur met een gerust hart achter het stuur kan plaatsnemen.
Neen! de problemen zitten niet bij de basis maar wel bij "wereldvreemde" kaders
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Jappy

Mooi die 2160! Ik begrijp de reactie dat het vreemd is deze als museummachine te zien, die ziet er uit alsof ze nog jaren meekan en ik gewoon voor mijn normale piekuurpendel kan vinden!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn