Nieuws:

Nu in MSM 264 BANEN: Carbel | La vallée de l'Ouche | Remise en scène III

Hoofdmenu

Railverbinders

Gestart door Mickey, Gisteren om 14:04:57 PM

patrick smout

Op mijn baan heb ik de draden langs de onderkant van de railverbinders gesoldeerd en zo via een gaatje naar de onderkant van de baan. Solderen heb ik gedaan voordat ik de railverbinder op een stuk flex geschoven heb.Op meerdere plaatsen heb ik de draden aan de onderkant van de flex gesoldeerd omdat de secties voor digitaal rijden meestal niet overeenkomen met de lengte van de flex.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Mickey

Citaat van: Alex op Vandaag om 09:31:30 AMMickey, vergeet deze dingen. Ik heb ze thuis en op profi rail geklikt gehad. Zelfs daar onvoldoende contact en daardoor stroomwegval. Nu zou je ze dus willen gaan klemmen op railschoentjes van een ander railsysteem waar ze niet voor zijn ontworpen. Problemen verzekerd! Gaat niet storingsvrij werken en wordt een bron van ergernis 😁

Soldeer dan beter een draadje onder je bestaande railschoentjes, boor een gat in de baan, draadje erdoor en klaar.
Persoonlijk soldeer ik de draadjes onder het railprofiel ipv aan de zijkant.

Grort Alex

Dat was het antwoord waar ik op wachtte en waar ik dus ook voor vreesde dat dit dus problemen ging opleveren

Bedankt

Klaas Zondervan

Zoals Frans al opmerkte, als je de lip met de draadklem naar beneden buigt, ben je de klemkracht kwijt. En dan is het maar de vraag of die draadklem diep genoeg komt om er onder de plaat goed bij te kunnen.

Het verwondert me dat mensen de moeite doen om solderen te vermijden. Solderen is verreweg de betrouwbaarste verbinding, en dan liefst direct aan de spoorstaaf. Dus ga daar eens mee oefenen, het is niet echt moeilijk.

Ik soldeer altijd tegen de zijkant van de spoorstaaf als het spoor definitief op zijn plek ligt. Sommigen vinden dat niet mooi, maar als de sporen roestig zijn geschilderd en geballast dan zie je er bijna niks meer van. Daarbij komt, in het grootbedrijf zijn er ook veel kabels zichtbaar aan de rails gelast of geschroefd.

Om de verbinding minder opvallend te maken soldeer ik een blank telefoondraadje van 0,5 mm tegen de rail, onder de plaat verbind ik die aan een dikkere voedingsdraad.

ERVIN

Michael , ik doe het op deze manier , zoals je ziet gebruik ik niet de originele railverbinders van Fleischmann , die geven problemen met de stroomdoorvoer.
Zoals hier reeds aangehaald is , solderen is de beste manier.

1562 by Erwin Janssens, on Flickr

473 by Erwin Janssens, on Flickr

Mickey

Citaat van: Klaas Zondervan op Vandaag om 13:06:11 PMZoals Frans al opmerkte, als je de lip met de draadklem naar beneden buigt, ben je de klemkracht kwijt. En dan is het maar de vraag of die draadklem diep genoeg komt om er onder de plaat goed bij te kunnen.

Het verwondert me dat mensen de moeite doen om solderen te vermijden. Solderen is verreweg de betrouwbaarste verbinding, en dan liefst direct aan de spoorstaaf. Dus ga daar eens mee oefenen, het is niet echt moeilijk.

Ik soldeer altijd tegen de zijkant van de spoorstaaf als het spoor definitief op zijn plek ligt. Sommigen vinden dat niet mooi, maar als de sporen roestig zijn geschilderd en geballast dan zie je er bijna niks meer van. Daarbij komt, in het grootbedrijf zijn er ook veel kabels zichtbaar aan de rails gelast of geschroefd.

Om de verbinding minder opvallend te maken soldeer ik een blank telefoondraadje van 0,5 mm tegen de rail, onder de plaat verbind ik die aan een dikkere voedingsdraad.

Zoals eerder vermeld:

Volgens mij leg ik het verkeerd uit, of begrijpen jullie het verkeerd wat ik juist bedoel

De railverbinder zelf ga ik niet plooien of openbreken.
Ik wil enkel weten of er mensen zijn die met dit artikel ervaring hebben en of het mogelijk zou zijn het plaatje te plooien.
Bij het grote stuk te plooien waar de hoek zit, het kleine plaatje vlak boven het aansluitklemmetje of iets hoger
Zodoende dat ik beide aansluitklemmetjes "onder" tafel kan wegwerken en op een simpele manier mijn kabeltjes kan aansluiten zonder ze dus te moeten vastsolderen aan mijn rails

Dit is toch echt geen chinees dat ik schrijf of wel?
Ik ga de railverbinder of de draadklem niet openbreken/openplooien, waarom zou ik dat doen?
En ik doe ook de moeite om te solderen, maar was gewoon aan het kijken voor een makkelijkere oplossing