Nieuws:

Nu in MSM 264 TREINSAMENSTELLING: De laatste rit van de Vauban

Hoofdmenu

Nieuw merk?

Gestart door janieburton, 17 januari 2026, 21:08:36 PM

janieburton

Sinds geruime tijd zie ik op Catawiki regelmatig een aanbieding van nieuwe modellantaren van het merk PeSa.

De beschrijving is in het Nederlands op de kaartjes waarop de lantaren worden gepresenteerd.

https://www.catawiki.com/nl/l/100624607-pesa-h0-7281-modeltrein-verlichting-20-park-straat-lantaarn-ho-1-87-12-16-volt-ac-dc-warm-wit-licht-totale-hoogte-67-mm

Deze lantaren zijn volgens mij identiek aan de lantaren die men op AliExpress kan kopen bij verschillende verkopers.

Kent iemand het merk PeSa.

stoomlokje

blijkt een Poolse modeltreinfirma te zijn, vermoedelijk kopen zij die artikelen ook bij PRC

janieburton

En die Poolse firma zet maar één taal op het kaartje, het Nederlands dan nog wel

stoomlokje

Wie zegt er niet dat de verkoper deze artikelen herverpakt, met het merk en kat. nr. en NL tekst erop ?
waarschijnlijk een verdachte zaak?

janieburton

Ik heb op het internet gezocht naar die "Poolse" firma en ik vind niets terug.

Klaas Zondervan

Ik vind wel https://pesa.pl/en/
Die doen iets met grote treinen, maar die lantaarns zijn daar niet te vinden.
Ik denk dat iemand een handeltje is begonnen en de naam heeft geleend.
zelfde aanbieding staat op marktplaats.nl en 2ehands.be

Sicco

Citaat van: stoomlokje op 17 januari 2026, 23:16:55 PMblijkt een Poolse modeltreinfirma te zijn, vermoedelijk kopen zij die artikelen ook bij PRC

PeSa is een bekende Poolse spoorwegbouwer, dat er óók een Poolse modelspoorfabrikant met dezelfde naam is lijkt mij een gevalletje 1+1=3

Als je een 'reverse image search' doet dat kom je eigenlijk alleen treffers tegen van de bekende (Chinese) namaak-webwinkels

Meester

Citaat van: stoomlokje op 18 januari 2026, 17:46:37 PMwaarschijnlijk een verdachte zaak?

Dit is een flinke en openbare beschuldiging, kan je die onderbouwen ?

Zolang "PEtty SAarneus" gewoon levert, notabene keurig met Nederlandse verpakking/tekst, is daar toch niets kwalijk aan ?

stoomlokje

Ja, maar je vindt er niks, niemendal gegevens over. >:( en dan vraag ik mij toch af in hoever dat bedrijf betrouwbaar is.)

Kocht in november ook iets op het I-net, prijzen in € , betaald met kredietkaart, niets geleverd.
Na afrekening van de kredietkaart bleek er meer afgegaan te zijn, dan ik zogezegd had betaald.
Op de bank laten nakijken en bleek een bedrijf te zijn in Singapoor of zoiets, waardoor er ook nog eens valutakoersonkosten bijgekomen waren.

Klaas Zondervan

Citaat van: Meester op Gisteren om 13:22:58 PMDit is een flinke en openbare beschuldiging, kan je die onderbouwen ?
Om te beginnen, het is een vraag. En die vraag is gerechtvaardigd omdat er helemaal niets over te vinden is. Geen adres, geen telefoonnummer, geen KvK registratie. Dus ja, het is verdacht.