Nieuws:

Nu in MSM 264 PRAKTIJK: Modelbouwkunst in een doosje, deel 2 | Sluitverlichting op goederenwagens | De NS Railhopper | Opwaarderen van een startset-wagen

Hoofdmenu

Viessmann bovenleiding

Gestart door Mickey, 17 januari 2026, 15:15:09 PM

Mickey

Hallo allemaal,

Bedankt aan diegenen die me enige weken geleden hebben geholpen met het onderwerp over Belgische seinen.

Nu gaat mijn vraag over bovenleiding, nl deze van Viessmann, dus DB bovenleiding.
Deze zal enkel dienen als decoratie, de panto's van mijn locs zullen de bovenleiding net niet raken

Deze DB bovenleiding is goedkoper dan Märklin, vraagt minder (defintieve) zelfbouw dan Sommerfeldt, heb ik dus besloten om op mijn baan Viessmann te gaan gebruiken.
Ik hoop dat hier enkele mensen zitten die reeds ervaring hebben met deze bovenleiding en eventueel foto's posten als studiemateriaal, want uit sommige tekeningen raak ik niet echt wijs uit.

Zowel bij Sommerfeldt als Viessmann zie ik tekeningen staan waarbij de rijdraad onder een schuine hoek hangt zowel op rechte stukken als in bochten
Kan/klopt dit?

Alvast bedankt

Alex

Klopt. Op rechte trajecten hangt bovenleiding in een zig zag, zodat deze niet kan inslijten op het schuitje van de pantograaf.
De hangdraad wordt dan vaak in een rechte lijn gemonteerd. De rijdraad wordt dan in de zig-zag getrokken. Dus ja, dan hangen de draagdraden scheef.

Mickey

Bedankt

Enig idee of dat in de bochten ook het geval is?

Sikko

Meegebogen draden zoals in model wel eens gebruikt worden, bestaan in het echt niet. Het draad loopt altijd rechtdoor van mast naar mast en volgt dus niet exact de curve van de bocht. Extra laten zigzaggen is dan niet nodig.

Klaas Zondervan

Citaat van: Alex op 17 januari 2026, 17:44:25 PMDe hangdraad wordt dan vaak in een rechte lijn gemonteerd. De rijdraad wordt dan in de zig-zag getrokken. Dus ja, dan hangen de draagdraden scheef.
Je bent een beetje aan het haspelen met de benamingen. De bovenste kabel die over de dwarsbalken van de portalen loopt is de draagkabel. Daaraan hangen de vertikale hangdraden en daaraan hangen de rijdraden.

Mickey

Citaat van: Sikko op 17 januari 2026, 18:59:01 PMMeegebogen draden zoals in model wel eens gebruikt worden, bestaan in het echt niet. Het draad loopt altijd rechtdoor van mast naar mast en volgt dus niet exact de curve van de bocht. Extra laten zigzaggen is dan niet nodig.

Ok, maar dat had ik inderdaad ook al opgemerkt
Maar ik werk niet met standaardbochten dankzij flexsporen en wijk dus af van het normale in mijn bochten en heb met enkele masten problemen daar ze te dicht tegen het spoor staan en mijn rijdraad (bijna) buiten de marges valt van de pantograaf

Dus ofwel moet ik:
- langere armen gaan gebruiken (4,4 ipv 3,4), zodoende dat het midden van de hangarm in het midden van mijn spoor hangt en mijn masten meer naar buiten worden gezet en dus ook de rijdraad in een recht lijn hangt
- mijn rijdraad ook onder een hoek gaan plaatsen zodoende dat deze meer binnen de marges valt van mijn pantograaf en ik dus evengoed mijn masten wat naar buiten kan schuiven.

Maar ik zie hier net in de handleiding van Viessmann dat hun dus ook de rijdraad uit het center plaatsen tov de hangdraad in bochten.
Morgen eens uitproberen

Alvast bedankt voor alle antwoorden

SuSke

Als je draad buiten de panto valt, moet je (net zoals in het echt) de masten dichter bij elkaar zetten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alex

Dankjewel Klaas voor de verbetering van de juiste termen. Was inderdaad aan het haspelen met de juiste draadhaspel  ;D

Mickey

Citaat van: SuSke op 17 januari 2026, 23:00:12 PMAls je draad buiten de panto valt, moet je (net zoals in het echt) de masten dichter bij elkaar zetten.

Dat is een feit en inderdaad een logische redenering.
Maar ik had mijn plan laten uittekenen door iemand uit Duitsland, bij nader inzicht had ik het beter zelf gedaan, want de helft van zijn tekening klopt niet en liggen de rijdraden buiten de marge van de panto of staan de palen gewoon in het spoor getekend  :-\  :-\  :-\
Hij gebruikt rijdraden van 167mm in een bepaalde bocht, terwijl ik draden ga gebruiken van 140mm.
Scheelt maar 27mm in lengte, maar een hemelsgroot verschil in de bochten.
Maar zal sowieso langere armen moeten gaan gebruiken, zeker in de binnenbochten, daar mijn langste wagons anders tegen de palen rijden

Klaas Zondervan

In het echt komen ze ook niet altijd uit met de mastafstand. Dan wordt er een trekmast tussen geplaatst. In het voorbeeld de tweede mast rechts van het spoor. Die mast draagt geen draden, maar trekt alleen de draagkabel en de rijdraden opzij.
Dit is ene voorbeeld in Nederland, ik weet niet of dit in België ook wordt gedaan.
https://www.google.nl/maps/@51.4936947,3.6139686,3a,19.5y,235.79h,90.4t/data=!3m7!1e1!3m5!1s19KQz59UdZUV0x18fO3yPw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-0.3952084666193656%26panoid%3D19KQz59UdZUV0x18fO3yPw%26yaw%3D235.79171112067837!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDExMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Mickey

Viessmann verkoopt inderdaad ook zulke masten.
Kheb nu de kortere rijdraden besteld tesamen met langere armen en ga het dan even verder bekijken

Bedankt al aan iedereen voor de hulp  ;)  :D  ;)  :D

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 januari 2026, 22:51:27 PMIn het echt komen ze ook niet altijd uit met de mastafstand. Dan wordt er een trekmast tussen geplaatst. In het voorbeeld de tweede mast rechts van het spoor. Die mast draagt geen draden, maar trekt alleen de draagkabel en de rijdraden opzij.
Dit is ene voorbeeld in Nederland, ik weet niet of dit in België ook wordt gedaan.
https://www.google.nl/maps/@51.4936947,3.6139686,3a,19.5y,235.79h,90.4t/data=!3m7!1e1!3m5!1s19KQz59UdZUV0x18fO3yPw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-0.3952084666193656%26panoid%3D19KQz59UdZUV0x18fO3yPw%26yaw%3D235.79171112067837!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDExMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Ja zulke palen worden in België ook gebruikt die enkel trekken aan Hoofdraagkabel en rijdraden en niet dienen als ophanging.. 

Maar wij hebben in België dus geen masten, maar wel palen als je toch zo graag over juiste nomenclatuur spreekt :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.