ROCO 2026

Gestart door the_gold, 15 januari 2026, 12:49:36 PM

doomslu

Zwitserse spoorwegen zijn geliefd bij buitenlandse modelspoorliefhebbers.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Misschien is er een taak weggelegd voor MSM om de fabrikanten warm te maken en dossier(s) samen te  stellen en in te dienen bij de fabrikanten.

the_gold

Ik heb al bij roco 20 suggesties ingediend voor enkele traxxen. Zo bvb deze die de european sleeper trekt, de eurocity groene 28'ers,...

Dat zou nooit blijven liggen in de rekken want er is een markt voor. Een reeks 20 zou het ook goed doen, alsook een vlottende cabine waar er vroeger een overvloed in was is hedendaags schaars geworden.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op Vandaag om 09:08:10 AMZwitserse spoorwegen zijn geliefd bij buitenlandse modelspoorliefhebbers.
Luxemburgse zaken schijnt ook wat beperkter geliefd te zijn.....

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op Vandaag om 13:05:21 PM
Citaat van: doomslu op Vandaag om 09:08:10 AMZwitserse spoorwegen zijn geliefd bij buitenlandse modelspoorliefhebbers.
Luxemburgse zaken schijnt ook wat beperkter geliefd te zijn.....
Toch wel bij sommige Nederlanders hoor!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Eigenlijk verkeerd neergeschreven, ondank weinig modelspoorders kan CFL  en Lux. modellen, zich verheugen aan  veel interesse uit het buitenland. Die interesse is een stukje minder dan voor Zwits. materiaal maar toch bijzonder frappant. Interesse uit Frankrijk, Belgie, Nederland en Duitsland...... Luxemburg.....

Meester

Citaat van: the_gold op Vandaag om 13:03:31 PM....Dat zou nooit blijven liggen in de rekken want er is een markt voor. Een reeks 20 zou het ook goed doen, alsook een vlottende cabine waar er vroeger een overvloed in was is hedendaags schaars geworden....

Alleen roepen dat er een markt voor is, daar gaat een fabrikant niet mee investeren. Dan zal je met een gedegen en betrouwbaar onderzoek moeten komen. En dan kijkt de fabrikant wat de markt doet, zie onverkoopbare van Biervliet reeks 51 en 59, ziet onverkoopbare reeks 28, onverkoopbare reeks 46 en vele, vele M2 sets welke overal worden aangeboden. En de gigantisch voorraad bij een (wat duurdere) tweedehands winkel in België.
Of er belangstelling is voor een Vlottende Cabine, ik kocht er twee weken geleden een nog nieuwe in doos voor € 149,-  Hij stond al weken onverkoopbaar bij een grote winkel op de site......

Metpetergaathetbeter

velen zie wensaankoop als gat in de markt/waar vraag naar is ....ik herinner mij ooit nog een palet Roco's 2024-25 die ooit bij Olaerts aangeboden stonden, iet dat toen ook door sommige als een gaat in de markt beschouwd werden. Spotgoedkoop !

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op Vandaag om 15:25:07 PMvelen zie wensaankoop als gat in de markt/waar vraag naar is ....ik herinner mij ooit nog een palet Roco's 2024-25 die ooit bij Olaerts aangeboden stonden, iet dat toen ook door sommige als een gaat in de markt beschouwd werden. Spotgoedkoop !

Zulke actie was er destijds ook bij Jocadis.
Ik herinner mij daar toen een gele gekocht te hebben voor amper 95€

Boemeltrein

Citaat van: Meester op Vandaag om 15:04:23 PM
Citaat van: the_gold op Vandaag om 13:03:31 PM....Dat zou nooit blijven liggen in de rekken want er is een markt voor. Een reeks 20 zou het ook goed doen, alsook een vlottende cabine waar er vroeger een overvloed in was is hedendaags schaars geworden....

Alleen roepen dat er een markt voor is, daar gaat een fabrikant niet mee investeren. Dan zal je met een gedegen en betrouwbaar onderzoek moeten komen. En dan kijkt de fabrikant wat de markt doet, zie onverkoopbare van Biervliet reeks 51 en 59, ziet onverkoopbare reeks 28, onverkoopbare reeks 46 en vele, vele M2 sets welke overal worden aangeboden. En de gigantisch voorraad bij een (wat duurdere) tweedehands winkel in België.
Of er belangstelling is voor een Vlottende Cabine, ik kocht er twee weken geleden een nog nieuwe in doos voor € 149,-  Hij stond al weken onverkoopbaar bij een grote winkel op de site......
Het zou dus ook kunnen zijn dat die fabrikanten met die modellen zich vergist hebben in hun keuze en VBV? Das een ander verhaal, met de vele topics over de problemen omtrent bepaalde VBV-modellen haken vele geïnteresseerden af en blijven die ergens op het schap staan...
Het kan ook zijn dat bij vele belgen hun portemonnee krimpt inzake vrijetijdsbesteding want het leven wordt er niet goedkoper op.. ???
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

janieburton

Citaat van: Boemeltrein op Vandaag om 18:16:46 PMHet kan ook zijn dat bij vele belgen hun portemonnee krimpt inzake vrijetijdsbesteding want het leven wordt er niet goedkoper op.. ???

De kans is zeer groot dat dat het probleem, de portemonee krimpt zeker als men gepensioneerd is en ook de de leeftijd, veel jongeren hebben geen interesse in "treinen"( wegens te duur misschien) en ik denk dat de meesten toch boven de 35 jaar zijn ( misschien volop aan het bouwen en de centjes broodnodig) en een groot deel zal wel 50+ zijn.

Misschien een "poll" maken ivm de ouderdom.

the_gold

Citaat van: Metpetergaathetbeter op Vandaag om 15:25:07 PMvelen zie wensaankoop als gat in de markt/waar vraag naar is ....ik herinner mij ooit nog een palet Roco's 2024-25 die ooit bij Olaerts aangeboden stonden, iet dat toen ook door sommige als een gaat in de markt beschouwd werden. Spotgoedkoop !
waren dat die gele kanaries? Daar lag het inderdaad vol van! Nu al veel minder...

rgp

Janie,

Te duur weet ik zo nog niet, maar zeker de barslechte service, de al even slechte marketing en de onbestaande communicatie.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

janieburton

Citaat van: rgp op Vandaag om 21:28:05 PMJanie,

Te duur weet ik zo nog niet, maar zeker de barslechte service, de al even slechte marketing en de onbestaande communicatie.

Roland

Daar kan ik je wel in volgen maar ik denk dat de jeugd hun centjes liever aan andere zaken besteed die goedkoper zijn.

Als ik naar een beurs ga zie ik daar toch zeer weinig jeugd, ik denk dat 90% van de bezoekers mensen van 30+ zijn.

Maar MSM zou meer kunnen doen om de fabrikanten te overtuigen om iets Belgisch te maken en daar zie ik een taak weggelegd voor MSM als eventuele spreekbuis van de Belgische modelspoorbaan liefhebber( en denkelijk zijn er weinige NMBS liefhebbers buiten België) 

Meester

Citaat van: janieburton op Vandaag om 21:56:27 PMMaar MSM zou meer kunnen doen om de fabrikanten te overtuigen om iets Belgisch te maken en daar zie ik een taak weggelegd voor MSM als eventuele spreekbuis van de Belgische modelspoorbaan liefhebber( en denkelijk zijn er weinige NMBS liefhebbers buiten België) 

En wat moet de spreekbuis dan communiceren naar de fabrikant? Welk type bestaat er nog niet, en waar is een bewezen vraag naar ?
En de fabrikant en de dozenschuivers denken dan aan de voorraden Reeks 11, 23, 46, 51, M2 welke nog onverkochte zijn........
En dan nog maar te zwijgen over de gigantisch voorraden tweedehands.