Nieuws:

Nu in MSM 264 TEST: Sudexpress Euro9000 | Märklin/Trix Laads

Hoofdmenu

Belgische Seinen

Gestart door Mickey, 28 december 2025, 18:40:03 PM

oebr

dekt het uitrijsein van 'opstel' de wisselstraat niet af? het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar meerdere treinen tegelijk zouden verkeren.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Mickey

Citaat van: oebr op 10 januari 2026, 09:36:30 AMdekt het uitrijsein van 'opstel' de wisselstraat niet af? het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar meerdere treinen tegelijk zouden verkeren.

Dit is het volledige schema van mijn opstelsporen.
Het is niet echt de bedoeling om continu gebruik te maken dat ze "tegenrichting" naar "Onderhoud" kunnen, want ze kunnen sowieso nog via een ander spoor naar naar beneden om dan via daar weer in de rijrichting op de hoofdbaan te komen.
Ik wil gewoon de mogelijk houden om toch bepaalde treinen via de bovenste opstelsporen naar Onderhoud te laten rijden zoder dat ze dus de ganse toer moeten doen.
Itrain zal dan zo ingesteld worden dat er een x-aantal blokken moeten gereserveerd kunnen worden vooraleer er een trein richting onderhoud rijd

oebr

en wat is de functie van sporen 1 tot 4?
hoe lang is dat traject tussen opstel en onderhoud (moet dat een trein kunnen 'bewaren' of is dit stuk louter voor passage bestemd?
en wordt dit stuk in 1 of beide richtingen bereden?

ik probeer te begrijpen waarom je 'tegenspoor' nodig zou hebben, op dit moment zie ik daar geen reden toe. Je kan vanuit die opstelsporen ofwel elk spoor met kleine seinen en 1 groot uitrijsein afdekken, ofwel elk spoor apart een uitrijsein geven, en de hele wisselstraat tot die 5 sporen is daar mee beschermd (al heb je geen opvangspoor erachter, in het echt zou zo'n spoor of een ontsporingswissel erachter liggen).
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992