Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuw ?? bij Hünerbein

Gestart door Peter, 16 december 2025, 18:08:33 PM

SuSke

Niet alleen voor de loc, maar ook voor de sleep die er achter hing ....  ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Citaat van: SuSke op 21 december 2025, 10:29:26 AMNiet alleen voor de loc, maar ook voor de sleep die er achter hing ....  ???
Maar bestaan die wagons in model?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Ja hoor Luc , Roco heeft deze ARS Altman wagons , maar de reden dat ik ze niet gekocht heb is te zien in onderstaand filmpje. :'(

https://www.youtube.com/watch?v=6brW4uRcnsg

Meester

Citaat van: ERVIN op 21 december 2025, 12:51:32 PM.....maar de reden dat ik ze niet gekocht heb...

Even een 1/10 millimeter van één kant van de punt van het aslager afvijlen en de gelijkstroomassen lopen soepel.
Voor Märklin rijders even de assen laten wisselen, veel winkeliers doen dit gratis als service.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ERVIN op 21 december 2025, 12:51:32 PMJa hoor Luc , Roco heeft deze ARS Altman wagons , maar de reden dat ik ze niet gekocht heb is te zien in onderstaand filmpje. :'(

https://www.youtube.com/watch?v=6brW4uRcnsg
eigenlijk zijn het zelfs niet  de juiste als je gaat kijken zitten er op Roco  horizontale profielen in het dak op het filmpje zijn ze vertikaal en de koppen zijn verschillend

T13 rules

Ik heb een trein gemaakt met 16 van deze wagens. Zeer mooi en wat geweatherd en natuurlijk de graffiti mag niet ontbreken.
Het klopt inderdaad dat de wagens zeer slechte rij-eigenschappen hebben van fabriek af.
Ze hebben wel wat TLC nodig...
zo heb ik ook al het gewicht eruit gehaald, de assen allemaal een beetje puntiger gemaakten gesmeerd met teflon en ook de tussenkoppeling gesmeerd en ontdaan van kleine braampjes.
Momenteel toert ze rondjes op onze paradebaan in de club zonder enige problemen.
Maar nogmaals ze hebben veel TLC nodig...( TLC = Tender, Love and Care)

T13 rules

Citaat van: T13 rules op 21 december 2025, 20:30:47 PMIk heb een trein gemaakt met 16 van deze wagens. Zeer mooi en wat geweatherd en natuurlijk de graffiti mag niet ontbreken.
Het klopt inderdaad dat de wagens zeer slechte rij-eigenschappen hebben van fabriek af.
Ze hebben wel wat TLC nodig...
zo heb ik ook al het gewicht eruit gehaald, de assen allemaal een beetje puntiger gemaakten gesmeerd met teflon en ook de tussenkoppeling gesmeerd en ontdaan van kleine braampjes.
Momenteel toert ze rondjes op onze paradebaan in de club zonder enige problemen.
Maar nogmaals ze hebben veel TLC nodig...( TLC = Tender, Love and Care)

de trein was trouwens te zien vorig jaar in TRAINWORLD op onze paradebaan...

BD1701

Hoe hebben jullie de assen dan puntiger gemaakt? Ikzelf heb de punten wat afgevijld zodat ze al vrij kunnen draaien, en dat is merkelijk al beter, maar volgens mij kan het nog beter. De gewichten heb ik er ook al uit gehaald.

BD1701

Volgens mij ligt de grootste oorzaak aan de wielassen zelf.
In de bijsluiter spreekt men van (wielassen Roco ref. 141791), dit zijn wielassen van 23,8mm op 9mm. Terwijl er volgens mij assen inzitten met een lengte van 24,75mm op 9mm wat natuurlijk verklaart waarom ze zo stroef lopen.
Echter raar, als je bij roco de ref. 141791 opzoekt; vindt ik daarvan niets terug? Dus mijn vraag is, heeft iemand die wielassen eventueel al vervangen, of waar zou je die kunnen krijgen?