Nieuws:

Nu in MSM 263 TREINSAMENSTELLING: De Autozug autoslaaptrein Berlijn – Bordeaux

Hoofdmenu

Function Mapping ESU Decoder

Gestart door ERVIN, 13 december 2025, 19:50:39 PM

D_Loc

Citaat van: ERVIN op 15 december 2025, 22:49:49 PMSorry Dirk , ik ben begonnen met deze vraag hier te stellen. ;D
Op je vraag van mijn DB Vectron , F0 + F5 cabineverlichting gaat aan , als ik F6 intoets gaat de cabineverlichting uit en heb aan beide kanten wit licht ( rangeerlicht)
Dat is dus inderdaad precies zoals ik al verwachtte.

Citaat van: ERVIN op 15 december 2025, 22:49:49 PMIk heb je ook een PM verzonden met mijn ESU file van de Roco BLS Vectron , bij mij ging de verlichting wel zoals het hoorde.
Als je wil stuur ik de file ook even door naar Luc? Dan kan hij het eens proberen.
Ik heb de file bekeken en er wordt inderdaad SUSI als slave gebruikt.

De mapping uit jouw file:

Die Acceleration bij F3 lijkt mij overigens vrij onzinnig aangezien dit cabineverlichting is die alleen tijdens stilstand aan is. Zodra je gaat rijden gaat de verlichting uit en geldt deze functie niet meer.
Nog een bijzonderheid, ik zie bij zowel F1 reverse als F5 een AUX8 staan toegewezen staan maar een PLUX22 heeft geen pin voor AUX8 maar alleen een soldeerpad, dit lijkt dus een foute toewijzing of er is een losse draad gesoldeerd aan soldeerpad van AUX8 (AUX8 wordt overigens niet genoemd in de handleiding van Roco 70861, dus een foute toewijzing lijkt aannemelijker)

SUSI is geactiveerd als Slave. De SUSI mapping zelf is verder helemaal standaard alleen Slave is aangezet:

Ik ga er daarom dus van uit dat van de SUSI mapping
F0 Fwd - SF0
F0 Rev - SF0
de zogenaamde AUX9 en AUX10 is en zorgt voor het wisselen van de sluitlichten.

Maar ik kan de mapping toch nog niet helemaal rijmen met de handleiding van de 70861.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

modelbaanHO

IK ben zeker geïnteresseerd in de file. Ik moet wel een ESU programmer lenen van iemand in de modelbouwclub, maar dat gaat geen probleem zijn. We hebben de laatste clubvergadering van dit jaar aanstaande donderdag...
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

D_Loc

Erwin,

Kan je van de file die je me gestuurd hebt een overzicht van de functies geven?

Dus eigenlijk dezelfde vraag als voor de andere loc.
Dan kan ik deze matchen met de handleiding.

Had je hier zelf een decoder in geplaatst of is deze door Roco zo geleverd (denk het niet, volgens mij werken die met Zimo)
Dirk

ERVIN

@D_Loc , de ESU file heb je gehad , maar de lichtfuncties zoals ik die doorstuurde van mijn andere Vectron heb ik niet meer , ik heb deze Roco , waar ikzelf toen een ESU V5 - plux 22 heb ingestoken , verkocht en heb dezelfde lok opnieuw gekocht maar dan van LS Models.

D_Loc

Dat is jammer, dan moet ik het zelf terug redeneren.
De reden waarom ik het vroeg was omdat ik de mapping wat vreemd vond en de handleiding van Roco ook niet erg duidelijk is. Het was dus eigenlijk meer ter bevestiging.
Op basis van de mapping heb ik namelijk het idee dat de sluitverlichting niet correct werkte als ik dat vergelijk met wat in de handleiding staat. Zover ik nu kan inschatten werd met F1 de sluitlichten ingeschakeld maar ik denk dat dit maar in één richting goed werkte.

@modelbaanH0 (Luc)
Kan je aangeven welke (licht)functies je op welke functietoets wilt hebben, dan zal ik proberen daar een mapping voor te maken op basis van de handleiding icm de file van Erwin. Dat zal overigens wel pas tijdens of na het weekend worden.
Dirk

modelbaanHO

Citaat van: D_Loc op 17 december 2025, 23:19:06 PM@modelbaanH0 (Luc)
Kan je aangeven welke (licht)functies je op welke functietoets wilt hebben, dan zal ik proberen daar een mapping voor te maken op basis van de handleiding icm de file van Erwin. Dat zal overigens wel pas tijdens of na het weekend worden.
Bedankt dat je dat wil doen.
Ik zal het zo spoedig mogelijk samenstellen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ceuleer

Ik heb eigenlijk ook een vraag voor Dirk.
Ik heb een ESU V5 Lokpilot file gemaakt voor de verlichting van de LS Models LINEAS 1312.
Op F10 heb ik knipperende frontseinen gezet(links en rechts wisselend), deze werken alleen richtingsafhankelijk.
Ik zou ze graag langs beide zijden van de loc tegelijk willen laten branden.
Hoe stel ik dit in ?
Hier een printscreen van de decoder settings. Met F1 zet ik alle lichten uit en virtual sound wordt geactiveerd, om in dubbeltractie te kunnen rijden met een soundloc.

D_Loc

Gunter,

Ik heb even gekeken maar ik denk dat het niet kan bij de reeks 13/CFL 3000.

Het lijkt er op dat "Rear light" voor de lichtwisseling zorgt, zie:

F0 Forward: AUX3 + "Rear light"
F0 Reverse: AUX 3

De verlichting zelf zit dus op AUX3 en het wisselen tussen de fronten wordt bepaald door "Rear light")
[Edit] Dat wisselen middels "Rear light" geldt dus voor alle verlichting[/edit]

Dus om de frontlichten bij vooruitrijden te laten branden moet "Rear light" actief zijn (wie verzint het  ::)), als je de andere richting uit rijdt (dus "achteruit") volstaat om alleen AUX3 te mappen. Ik zie geen mogelijkheid om ze gelijktijdig te laten branden.
"Front light" is in deze loc de cabine verlichting dus die kun je niet hiervoor gebruiken

Nog even een andere opmerking: De knipperende verlichting wisselt volgens mij alleen van richting als je F0 erbij geactiveerd hebt omdat daar "Rear light" is gemapped. Dat geldt eigenlijk voor alle verlichting als ik het zo zie, tenzij er buitenbeeld (van de schermafbeelding) nog een "Rear light" is gemapped voor Forward zonder dat daar een functietoets aan is gekoppeld maar dan is deze mapping bij F0 niet nodig.

Ik zie trouwens bij F3 (rangeerstand) dezelfde mapping voor de verlichting als bij F10.
Dirk

ceuleer

Hé Dirk,

Ik heb er al enkele uren mee bezig geweest, al veel geprobeerd.
Als ik bv F6 sluitlichten inschakel zonder F0, dan branden de sluitlichten altijd langs dezelfde kant, ongeacht welke rijrichting gekozen wordt.
Als ik F0(frontlichten) aanzet + F6, dan branden de sluitlichten in beide richtingen langs de juiste kant.
Als ik F1 indruk, gaan alle lichten uit, dus als ik dubbeltractie zou rijden met de Class 66 LINEAS, dan schakelt met F1 de sound in, en automatisch wordt via de Ecos 2 dan F1 aangezet bij de 1312, en alle lichten gaan uit en de virtual drive sound wordt geactiveerd met start vertraging, zodat de 2 loco's tegelijk zouden vertrekken. De Class 66 met lichten en sound, de 1312 zonder lichten met virtual drive sound.
F10 zijn dus de pinklichten links en rechts die één voor één pinken.
Klopt het dat dit gevaren seinen zijn ?
Nu heb ik die ook samen met de rangeerfunctie gezet, dit zal verkeerd zijn, want rangeren gebeurt met frontlichten die branden langs beide kanten, is dat zo ? Dit moet ik dan veranderen.
En er is nergens buitenbeeld Rear Light gemapped. Ik heb dat geprobeerd zoals je in post #4 getoond hebt.
Maar er gebeurde niks, en ik snap ook niet wat je hiermee kan sturen.
Dus wat ik begrepen heb en wat me niet gelukt is met de instelling van de frontlichten, je zou geen frontlichten langs beide kanten tegelijk kunnen laten branden.