Nieuws:

Nu in MSM 263 BANEN: 'T Frietkot | Kesselstein

Hoofdmenu

Transfo Märklin digitaal

Gestart door 59erke, 13 december 2025, 17:46:20 PM

59erke

Hey iedereen, even een vraagje voor de Märklin liefhebbers.

Bij het opruimen van de zolder heb ik nog een doos gevonden met wat digitale Märklin/Trix loks uit mijn HO verleden. Sommige zijn nog met decoder met dip switches, andere zijn met een decoder zoals we nu kennen.

Nu ben ik al een aantal jaren met N spoor bezig en volg ik het Märklin HO wereldje niet meer.

Ik was nu aan het denken om een kleine  'bookshelf layout ' te maken met dat oude spul maar ik heb geen rijtransfo meer.

Welke regelaar raden jullie aan om de loks af en toe eens te laten rijden , of kan het ook analoog ?

Gr,
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Blijkbaar niemand op het forum aanwezig die nog met Märklin rijdt ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ACFI

Koen,

Het eenvoudigste is met een Mobile Station 2 (of een) en een "transformator" uit een startset. Die kan je vaak op beurzen tegenkomen voor een kleine prijs. Je hebt ook een speciale aansluitrail nodig (C-gleis) of een "aansluitdoos" waar je de MS en de transformator aansluit en een rode en bruine draad naar het spoor loopt.

Analoog kan ook maar dan moet je de laatste, witte transfo gebruiken. Blauwe transfo hebben een te hoge omschakelspanning en de decoders in de locs overleven dat niet lang.

Nog een digitaal alternatief is een controller c80 van het eerste digitale systeem van Marklin. Die vind je ook wel op beurzen en rommelmarkten maar die zijn al op leeftijd en de elektronica kan al na korte tijd de geest geven.

Ik hoop dat dit je een eerste idee kan geven.

ACFI

PS. Voor het delta systeem was er een combinatie trafo en regelaar die maximaal vijf locs kon bedienen. En de locs moeten dan specifiek een van die vijf vaste adressen hebben. Zo'n trafo vind je ook al eens op beurs of rommelmarkt.

nmbssncb

Zie deze link voor Märklin apparaten voor het besturen van Märklin locomotieven.

Willy
Willy