Nieuws:

Nu in MSM 263 REPORTAGE: Terugblik op de 11de Grote Modelspoor Expo

Hoofdmenu

Van Biervliet consumentenrecht

Gestart door Meester, 13 december 2025, 11:28:48 AM

Meester

Het is bijzonder opvallend dat Van Biervliet / B-Models zich niet houd aan de Europese Consumenten regels met betrekking tot het retourbeleid.

Het volgende valt nadrukkelijk op in hun voorwaarden bij het online kopen van artikelen, waarbij volgens Europees recht de consument binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden retour mag zenden in het geld, zonder kosten, op dezelfde wijze hoort terug te krijgen als betaald is.

Uit de algemene voorwaarden Van Biervliet / B-Models:

Het bedrag wordt niet terugbetaald aan de klant. De klant bekomt een waardebon-voucher en kan een ander artikel aankopen in de shop of bij Van Biervliet (na overleg)
Indien de klant toch een effectieve terugbetaling vraagt, dan worden er 25 euro administratieve en verwerkingskosten in mindering gebracht


Let op dus bij een online aankoop, dit is dus NIET toegestaan.

Herwig

Als nieuw forum 'lid' start u hier nog-maar-eens een treurzang over VBV/BM.
Wel-dan-niet terecht. Dit aub even ter zijde.

Misschien niet (of wie weet wél) bent u op de hoogte van de reeds bestaande, vorige, pagina-lange berichten over    -ongeveer-  het zélfde onderwerp . 
Enig effectief amusement en/of daadwerkelijk nut van  herhaling stopt toch uiteindelijk ergens.
 
   

rgp

Herwig,

Klopt volledig, maar nu blijkt dat VBV ook wandaden (inbreuken) pleegt jegens het handelsrecht en dat is een nieuw belangrijk feit.

Ik stel mij nu de vraag wat het standpunt van MSM is naar de toekomst toe voor eventuele nieuwe MSM modellen.

Daarenboven stel dat er hier op het forum een beroepshalve specialist aanwezig is in handelsrecht en ook geconfronteerd wordt met deze praktijken, zou het voor VBV, maar ook eventueel voor MSM, pijnlijk kunnen worden. Utopisch ? Neen, op een ander forum zit zo n specialist (ok in Frankrijk) en die heeft toch wel al het koud zweet laten uitbreken.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

doomslu

We moeten wel oppassen met veronderstellingen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Een oplossing is misschien dat je het model dat je koopt bij hem in de winkel gaat halen
en het daar eerst testen of alles perfekt is. Met de modellen die ik ooit gekocht heb bij hem (wel wat jaren geleden)
heb ik nooit problemen gehad. Waren wel steeds analoog.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Het model werkt dan wel.....achteraf werkt het niet meer.....

Meester

Citaat van: Peter op 13 december 2025, 15:17:21 PMEen oplossing is misschien dat je het model dat je koopt bij hem in de winkel gaat halen.

Dat is niet voor iedereen erg realistisch, dat is voor mij bijvoorbeeld in totaal bijna 9 uren met de trein (heen en terug). Niet iedereen woont nabij Kortrijk.

stoomlokje

#7
Citaat van: doomslu op 13 december 2025, 15:11:16 PMWe moeten wel oppassen met veronderstellingen.
Luc,
dat zijn geen veronderstellingen meer, maar feiten. ( zijn hier al genoeg aangehaald.)
We hebben allemaal hetzelfde meegemaakt met onze 55-ers, alsook ikzelf daarbij met een esu decoder, met de softwaere van VBVL erop , in garantie, voor moeten betalen......veronderstellingen ???? dat geloof ik helaas niet meer.

Metpetergaathetbeter

Blijft een klant voor MSM die advertenties betaald. Vandaar geen standpunt innemen is een begrijpelijk/economisch denken.....

rgp

Peter,

En wat met ethiek en eventueel schuldig verzuim ?
Wat is de policy bij metamedia ?

Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Boemeltrein

Dit staat op de officiële website van de Europese Unie.
Dit is toch duidelijk!

Volgens de EU-regels moet de verkoper goederen die u hebt gekocht gratis repareren of vervangen als ze gebreken vertonen of er niet uitzien of werken zoals geadverteerd. Als dit niet kan of de verkoper dit niet binnen een redelijke termijn en zonder al te groot ongemak voor u kan doen, hebt u recht op volledige of gedeeltelijke terugbetaling. U hebt altijd recht op een garantie van minimaal twee jaar vanaf het moment dat u het goed hebt ontvangen. Het kan zijn dat uw land regels heeft om u nog extra te beschermen.

De garantieperiode van twee jaar begint zodra u uw goed ontvangt.

Als binnen één jaar na levering een gebrek aan het licht komt, hoeft u niet aan te tonen dat dat al bij levering bestond. Er wordt vanuit gegaan dat dit het geval is, tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen. In sommige EU-landen duurt deze periode waarin de bewijslast omgekeerd is twee jaar.
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

SuSke

Citaat van: rgp op 13 december 2025, 16:13:33 PM...
Wat is de policy bij metamedia ?

Roland, Metamedia is niet meer, alles zit nu bij Guy in 'Media en Rail'.

Maar je vraag blijft natuurlijk wel gegrond.
Vraag is in hoeverre zij meegetrokken kunnen worden onder het motto van 'medeplichtigheid'.

Citaat van: Boemeltrein op 13 december 2025, 16:23:59 PMDit staat op de officiële website van de Europese Unie.
Dit is toch duidelijk!
...

Wat zegt het Belgische Recht daarover, want dat is je eerste baken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Of VBV zich schuldig maakt hieraan of niet ik kan nog wel een paar bedrijven opsommen die deze handelswijze hanteren, retour zenden en een voucher geven om opnieuw bij hun te besteden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Meester

Niet echt interresant of anderen zich (ook niet) aan het consumentenrecht houden, dit gaat over een bedrijf waar wij mee van doen hebben binnen onze hobbij.

Overigens geeft van Biervliet/ B-Models bij monde van Kristof aan dat het "in België" zeker wel is toegestaan om een waardebon te geven.

Mij lijkt dat absoluut niet toegestaan en moet er terugbetaald worden op dezelfde wijze als betaald is..

Verder geeft Kristof nog aan:
"Verder zijn het in deze tijden (milieu, energie, gestegen kosten , etc) denk ik niet echt de bedoeling dat men 10 tallen artikelen gaat kopen en dan daarna gewoon terugsturen. Ik vind persoonlijk dat dit niet kan." 

ACFI

Neem contact op met de ombudsman consumentenzaken (Koning Albert II laan) of de FOD Economie (Vooruitgangsstraat). Allebei op een steenworp van Brussel-Noord.

Consumentenbescherming FOD Economie