Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

klimspiraal

Gestart door n/a, 05 januari 2007, 17:57:43 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zelf heb ik die mal getekend met een tekenprogramma op de PC, zodat de booghoek past op een A4. Op die manier heb ik verschillende A4'tjes, elk met een andere boogstraal.


welk programma heb jij gebruikt? wat bedoel je met verschillende a4'tjes met een andere boogstraal? zoals ik het begreep moet je dezelfde mal telkens opnieuw en op nieuw gebruiken of ben ik dan zo mis?


KroontjesPen

Wordt er niet bedoeld wat in ander draadje al eens gepost is.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2412&SearchTerms=klimspiraal
post INFO 24/06/2006 15:46:10

Gerolf

citaat:
Geplaatst door cubyx1984
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Zelf heb ik die mal getekend met een tekenprogramma op de PC, zodat de booghoek past op een A4. Op die manier heb ik verschillende A4'tjes, elk met een andere boogstraal.
welk programma heb jij gebruikt? wat bedoel je met verschillende a4'tjes met een andere boogstraal? zoals ik het begreep moet je dezelfde mal telkens opnieuw en op nieuw gebruiken of ben ik dan zo mis?
Mijn antwoord zorgde voor verwarring. Mijn excuses.
Uiteraard gebruik je voor een klimspiraal steeds dezelfde straal. Ik heb meerdere A4'tjes voor andere boogstralen op andere plaatsen
op mjn baan.

Tekenprogramma: ik gebruik CorelDraw (voor bijna al mijn tekenwerk)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door cubyx1984
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Zelf heb ik die mal getekend met een tekenprogramma op de PC, zodat de booghoek past op een A4. Op die manier heb ik verschillende A4'tjes, elk met een andere boogstraal.
welk programma heb jij gebruikt? wat bedoel je met verschillende a4'tjes met een andere boogstraal? zoals ik het begreep moet je dezelfde mal telkens opnieuw en op nieuw gebruiken of ben ik dan zo mis?
Mijn antwoord zorgde voor verwarring. Mijn excuses.
Uiteraard gebruik je voor een klimspiraal steeds dezelfde straal. Ik heb meerdere A4'tjes voor andere boogstralen op andere plaatsen
op mjn baan.

Tekenprogramma: ik gebruik CorelDraw (voor bijna al mijn tekenwerk)




aha je bedoelde verschillende klimspiralen met verschillende stralen? nu ben ik weer even mee
bedankt voor de uitleg

@kroontjespen ook bedankt voor je link ik ga die manier zeker eens onder de loep nemen!!!

n/a


heb even een foto'tje van info gebruikt, ik hoop dat je hier niets op tegen hebtn heb het gevonden in een ander draadje http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2412&SearchTerms=klimspiraal

anyway mijn vraag is dus als volgt: ik kan nergens op het forum een draadje vinde op de methode met bovenstaande stukken hout. Hoe moet je deze dingen berekenen dat ze deftig uitkomen e.d. spiraaltjes zijn leuk en al houtbesparend tov halve cirkels maar deze methode lijkt me toch nog net iets efficienter. iemand ervaring met deze methode van werken?

Frank_N

Hoi cubyx1984, Kijk eens in uw mailbox?

Groet van Frank.
Groet van Frank

n/a

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hoi cubyx1984, Kijk eens in uw mailbox?

Groet van Frank.



heel erg bedankt, voor meer kon ik niet wensen [8D]
enkel nog 1 vraagje over deze methode, hoe kan je de stukken best aaneenmaken? gewoon een plankje hout tussen de trapeziums want overlappen met deze methode gaat niet

Frank_N

Youre welcome [:)]
Groet van Frank

n/a

hoe kan je de stukken best aaneenmaken? gewoon een plankje hout tussen de trapeziums want overlappen met deze methode gaat niet

Frank_N

Ja hallo, zeg! eerst een vraag plaatsen, antwoord krijgen, en dan nog even de vraag wijzigen!!!!
Stel je eerst maar eens voor! Zal ik bij je thuis van advies dienen?
Het gaat om de hobby, he?

Groet van Frank.
Groet van Frank

n/a

ik heb enkel een typfout gewijzigt, mijn excuses!!

tunnelmotor2000

Net als Gerolf gebruikte ik ook CorelDraw om de sjablonen op 1/1 te tekenen. Wat ik ook deed, op tekening, was de uit te zagen bogen op de plaat leggen en kijken hoeveel ik er kon uithalen. Met een beetje passen en schuiven krijg je er meer uit dan je voor mogelijk houdt. Zo'n boog hoeft ook niet per s? 90? te zijn.
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000
Zo'n boog hoeft ook niet per s? 90? te zijn.
Ik gebruik stukken van zo'n 20?. Dat past immers op ??n A4.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw