DCCNext, LocoNext en OkkieNext

Gestart door NTeering, 20 november 2025, 16:44:11 PM

NTeering

Naar aanleiding van 'n vraag van Matt realiseerde ik me dat Arcomora deze maand al 10 jaar jullie bondgenoot is bij de automatisering van de modelbaan.
Dat begon met het programma Mardec en 'n DCC-shield voor op 'n Arduino UNO.
De ontwikkelingen hebben niet stil gestaan.
Mardec is uitgebreid met Arsigdec voor seinen en ArLoco voor treindetectie.
Het DCC-shield werd aangevuld met het ArLoco-shield en de Okkie.
Naast het DCC-shield is er al 'n aantal jaren de DCCNext, de decoder met 'ingebouwde' Arduino.
Meer recentelijk zijn de LocoNext en de OkkieNext. Een onverslaanbaar duo voor 16 kanalen treindetectie met LocoNet.
Bijna alle modules zijn inmiddels SMD printen geworden. Hierdoor is er nog maar weinig zelf te doen voor de montage.
Nieuwsgierig? Ga snel kijken op www.arcomora.com
Veel Belgen zijn u voor gegaan.

Mvg
Nico Teering

SuSke

En deze maand zelfs een artikel in ons aller modelspoormagazine.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

NTeering

Dat is interessant. Kan iemand 'n kopietje hiervan maken? Alvast bedankt!
In onze lokale boekhandel is het magazine niet te koop.

SuSke

Misschien kan Guy je de pdf doorsturen. Zit wel een copyright op van de schrijver/uitgever natuurlijk, dus die moet ook akkoord gaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

NTeering

Je zou verwachten dat de redactie van het Modelspoormagazine van te voren contact opneemt over zo'n artikel. En in ieder geval 'n presentexemplaar zou opsturen.
Ook van het Duitse DIMO magazine (DIgitale MOdelbau) heb ik twee presentexemplaren ontvangen na plaatsing van 'n tweetal artikelen over Arcomora.
Maar, ik moet niet zeuren, iedere publiciteit is welkom.

Mvg
Nico Teering

evan

De Auteur krijgt zijn exemplaren en dat is in dit geval Dhr Eric Jacobs.  Modelspoor Magazine heeft dit artikel niet zelf geschreven.  Ze gaan nu niet iedere fabrikant een exemplaar sturen als een product beschreven wordt in een objectief artikel. 

Jouw insteek van gratis publiciteit zit dus goed ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

NTeering

Inmiddels heb ik het artikel van'n lezer ontvangen.
Het beschreven DCC/Power-shield is niet meer leverbaar.
Dat is vervangen door 'n nieuwe SMD module.
Hierop zit geen aparte voeding meer.

Als alternatief voor de genoemde MOSFET printjes is er de nieuwe PowerNext-P module.
Hierop zitten 16 kanalen met 'n MOSFET en optocoupler per kanaal.
Deze kan direct op de DCCNext worden aangesloten met 'n speciale koppelprint.

stoomlokje

Mogelijks een mooi project, maar het is toch jammer dat al die uitleg in't Engels is en er niets van in het Nederlands te vinden is, kan er iets van verstaan , maar belange niet alles.