stop sectie in schaduw station

Gestart door raf, 09 november 2025, 15:18:15 PM

raf

Hallo
ik ben dus aan een schaduw station bezig met 10 sporen naast elkaar .
Mijn loks remmen met abc en stoppen voor een sein en dergelijke lukt dus perfect .
Nu in het schaduw station zou ik na het detecteren van de stop sectie het volledige blok spanning vrij willen maken
Maar gaat de centrale dan de loc's die daar afgesteld staan niet verliezen omdat deze zonder dcc signaal vallen
En wat met het terug onder stroom zetten van het blok .
Het is de bedoeling om er een 20 tal trein stellen op te parkeren .
Deze gaan met de in aanbouw zijnde lift naar onder of naar boven maar dat terzijde omdat daar wel DCC gevoed word

Is er een manier om alsnog een dcc signaal te blijven voeden eventueel met een lagere spanning

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Raf ik weet niet welke centrale je gebruikt maar ik weet dat bij de intellibox het programmeerspoor een lagere spanning heeft, ik zou in jou geval het schaduw station aansluiten op de programmeerspanning.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

Michael ik rij op de modulle baan met roco multymouse centrale dus geen programmeer uitgangen
maar reeds bedankt om het mee denken
het schaduw station kan ik een aparte voeding geven en centrale (booster) maar dat moet ik bekijken
gr raf

T13 rules

Korte vraag: waarom zou je uw spanning verlagen of wegnemen in het schaduwstation wanneer uw treinen staan te wachten? Technisch gezien heeft het verlagen van uw digitale spanning geen enkel nut, gezien alles met pulsbreedte modulatie gestuurd wordt. uw digitale signalen zullen zelfs niet meer 100% correct binnenkomen in uw decoders( zie wanneer je rijdt op zeer vervuilde sporen, je soms een lok heb die niet meer reageert door de verlaagde spanning door de vervuiling).
Wanneer je uw spanning wegneemt in een bepaald baanvak, krijgt het treinstel geen voeding meer, maar blijft de centrale zijn digitale data op de sporen zetten. Wanneer uw spanning terugkomt op het bedoelde baanvak, krijgt uw treinstel terug alle data die hij moet krijgen.
Zelf heb ik een schaduwstation met 6 sporen en alle rijtuigen hebben binnenverlichting die permanent brandt. Op de rest van mijn baan staan dan nog eens zo'n 10 tal loks onder spanning met alle functies ingeschakeld( verlichting, geluid etc). Mijn baanspanning bedraagt ong 18V en mijn stroomverbruik iets minder dan 1A, alles inbegrepen.
Nogmaals waarom zou je uberhaupt de spanning wegnemen of verlagen?

raf

de spanning weg nemen is bedoelt om de loks altijd op dezelfde plaats te laten stoppen .
er komen hier thuis steeds 2 treinen achter elkaar te staan en op een beurs worden dat 3 stellen
dus in totaal thuis 20 stellen en op een beurs 30 stellen
plus 1 voor de lift aan het schaduw station om in te rijden als de lift onder is
dan staan er ook nog boven thuis 6 treinen en op een beurs 9treinen + 1 klaar om de lift binnen te rijden
dit om op een beurs zoveel mogelijk variatie te hebben wat spoor materiaal betreft.
het afroepen om uit te rijden gaat via FIFO
als de treinen nu niet tot hetzelfde punt rijden dan zou het kunnen dat er of een plaats leeg blijft wegens de bezet melding via de sluit wagon of er knalt er eentje achter op

gr raf

T13 rules

Citaat van: raf op 10 november 2025, 12:02:32 PMde spanning weg nemen is bedoelt om de loks altijd op dezelfde plaats te laten stoppen .
er komen hier thuis steeds 2 treinen achter elkaar te staan en op een beurs worden dat 3 stellen
dus in totaal thuis 20 stellen en op een beurs 30 stellen
plus 1 voor de lift aan het schaduw station om in te rijden als de lift onder is
dan staan er ook nog boven thuis 6 treinen en op een beurs 9treinen + 1 klaar om de lift binnen te rijden
dit om op een beurs zoveel mogelijk variatie te hebben wat spoor materiaal betreft.
het afroepen om uit te rijden gaat via FIFO
als de treinen nu niet tot hetzelfde punt rijden dan zou het kunnen dat er of een plaats leeg blijft wegens de bezet melding via de sluit wagon of er knalt er eentje achter op

gr raf
je kunt dus zonder probleem uw systeem toepassen met spanningsloze secties omdat de centrale zijn digitaal signaal blijft sturen.
Geen probleem dus.

Klaas Zondervan

Je kunt zonder problemen de spanning afschakelen want de centrale weet toch niet of de trein op de baan staat.
Maar je kunt ook de trein in de laatste meter langzamer laten rijden zodat hij in de stopsectie binnen een paar centimeter stopt.