Waar is de tijd gebleven

Gestart door Peter, 31 oktober 2025, 12:28:38 PM

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

jakke

Inderdaad was het dit seizoen waar ik ook hiervoor naar uitkeek . Ik denk dat een groot deel van de jeugd nu meer geboeid is door wat er op het smartphonescherm mogelijk te zien is .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Herwig


   Andere treinbaan (ànder jaar?) in zelfde uitstalraam ?    Onder een zuilengalerij, ergens?
   Hünerbein Aachen?    ( maar hun oudere winkels zien er anders uit (zie hun foto's op hun website ...) )
   
   

nmbssncb

Flinke baan, allicht gefotografeerd ergens in een Duitse stad.
De speelgoedwinkel Maes, in de Savaenstraat in Gent, had eind jaren 50 (vorige eeuw!) ook altijd een kleine treinbaan in de etalage rond Sinterklaastijd.  Helaas geen foto...
Staat daar niet een Ford Taunus (met wereldbol op de motorkap) geparkeerd achter die meneer voor het etalageraam?

Willy
Willy

Herwig

Citaat van: nmbssncb op 01 november 2025, 11:37:38 AMStaat daar niet een Ford Taunus (met wereldbol op de motorkap)

Dàt is in ieder geval zeker.
Die manspersoon voor het uitstalraam is toch niet Peters vader of nonkel, in de jaren 1950, wie weet ... ;)

janieburton

Met het zien van deze foto's denk ik terug aan de banen die er stonden in de Bon Marché of de Ino(vation) in Brussel in de jaren 60tig.

Eén grote Märklinbaan en een even grote Fleischmann baan, het was drummen om er naar te kijken.
 

rgp

Janie,

Idd, en dan nog bij Brand, Scientific, Galeries Anspach, minimecanic in de lombardstraat.

Minder keuze in hobbys, maar veeeeeel meer "zichtbaar"

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Rangeerduivel

Citaat van: nmbssncb op 01 november 2025, 11:37:38 AMStaat daar niet een Ford Taunus (met wereldbol op de motorkap) geparkeerd achter die meneer voor het etalageraam?

Willy

 Is idd een Ford Taunus zoals je beschrijft.

 ;)

Peter

Nog een laatste foto van wat vroeger toch een veel bekeken modelspoor etalages.
Nu zie het het  bijna?? nergens meer

515439179_1089262116737202_6445783325499424559_n by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Laat t los Peter.... die tijd is voorbij helaas. Zo stond ook ik te lebberen voor de etalage van toen de plaatselijke speelgoedwinkel als de Sint weer in aantocht was. Mooie ervan is dat daar toen mede het zaadje geplant is voor wat ik nu als gepassioneerd modeltreinman doe :) En dat is helemaal ok!

janieburton

Citaat van: rgp op 02 november 2025, 13:41:10 PMJanie,

Idd, en dan nog bij Brand, Scientific, Galeries Anspach, minimecanic in de lombardstraat.

Minder keuze in hobbys, maar veeeeeel meer "zichtbaar"

Roland

Juist, Roland, ik was Brand en Galeries Anspach vergeten, ik dacht dat minimecanic(een klein winkeltje met een trapje af na de ingangsdeur) later was van ergens in de jaren 80tig als ik me niet vergis {ben er één of maximaal tweemaal geweest, ergens in de jaren tig en vond het niet zo'n fijne ervaring maar dit is mijn persoonlijke ervaring).

Brand was een super winkel, alle catalogussen in een farde op de toonbank die men kon doorbladeren, men koos een item en de eigenaar ging naar het schap en nam het item, het was raar dat hij iets moest bestellen(het was niet de goedkoopste winkel, de service was goed en er was een stock)
 

krispy

Citaat van: rgp op 02 november 2025, 13:41:10 PMJanie,

Idd, en dan nog bij Brand

Roland

heb ik inderdaad dikwijls staan kwijlen  ;D  ;D
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Metpetergaathetbeter

#12
Een beetje zuur zitten klagen dat winkels weggaan maar wel al jaar en dag reclame zitten maken voor Duitse hobbyzaken en websides......

Boemeltrein

Ik heb ook al menig modeltreinzaak bezocht maar menig winkel evolueert niet, frappant voorbeeld is een modeltreinzaak vroeger in Borgerhout, ...ooit een succesvolle zaak maar op het einde kommer en kwel, een stoffige winkel met verouderde modellen, een etalage om te huilen en om het compleet onaantrekkelijk te maken, géén webshop! en bij sluiting stond hij in de krant te klagen dat modelspoor voorbij is zonder zelf te beseffen met wat hij in zijn winkel had de toenmalige modelspoorder niet langer interesseerde ...Het éérste wat een modeltreinliefhebber vandaag doet als hij een model zoekt is het Googlen! en dan beland je bij allerhande online-shops van modelspoorzaken, meestal Duitse en Nederlandse... :( Vele handelaars beseffen blijkbaar nog niet hoe belangrijk een goede webshop is..niemand haalt het nog in zijn hoofd om kilometers te rijden naar de enkele zaken die er nog zijn om vast te stellen dat wat je zoekt er (weer) niet  voorhanden is. En dan is er nog het onthaal...
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Ronald

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 november 2025, 00:05:04 AMEen beetje zuur zitten klagen dat winkels weggaan maar wel al jaar en dag reclame zitten maken voor Duitse hobbyzaken en websides......

Dat weggaan is niet door het klagen ontstaan. Het is vooruitgang in de tijd. Dit soort zaken had nooit kunnen blijven bestaan al was het alleen al door de enorme investeringen die ze moesten doen om een collectie van treinen en toebehoren in huis te hebben. Het is niet meer dan logisch dat alleen de groten overgebleven zijn en het merendeel via onlineshops gaat, op die manier is het ook financieel voor die zaken veel beter te managen.

VAn alleen een startsetje verkopen kan een winkelier niet meer leven ;)