Nieuws:

Nu in MSM 262 PRAKTIJK: Aanvullingen bij de Belgische perronoverkapping van Markenburg | Een functionele schroefkoppeling in H0 | Een Belgische Remms-wagen uit China | Wagens verplaatsen met kaapstanders

Hoofdmenu

LS Models HLE 1833

Gestart door Humpy, 18 oktober 2025, 13:57:48 PM

Humpy

Dag allemaal,

Ik heb laatst de HLE 1833 gekocht van LS models. Wisselstroom met sound. Maar het valt mij dat de toevalfuncties bij stilstaand een vervelende misthoorn een paar seconden heel hard te keer gaat. Dit om de paar minuten. Nu heb ik een mini topic hier gelezen maar het antwoord is gestagneerd bij "handleiding" lezen. Nu heb ik de kleine handleiding gelezen maar zie nergens het onderwerp toevalsfuncties uitschakelen of instellen. Ik gebruik zelf een Mobile Station 3. Ik weet ook niet of deze voldoende is aangezien ik bij CV programmeren weinig opties heb. Verder trouwens erg tevreden  :) . Ik hoop meer kennis op te doen met jullie hulp. En mochten jullie meer vragen hebben stel ze gerust.

Tot snel!

eve

Blz 76 van de Duitse ESU Lopi5 handleiding (Auflage 8) gaat over de "Zufalls" functies...

Mvg, Erik.

Humpy

Hoi Erik,

Dank voor je snelle reactie. Ik zie op blz 76 niet hoe ik deze kan uitschakelen. Wel kan inschakelen.

eve

Je zou ze niet kunnen inschakelen... 8)
Dan moet je ze niet uitschakelen.

Je kunt de CV-waarden op nul zetten.
Of de toevalsfuncties toewijzen aan een F-schakelaar die je normaal niet gebruikt. Bij inschakelen heb je de toevalsfunctie. Bij uitschakelen niet.

Mvg, Erik.

Humpy

Hoi Erik,

dank voor je antwoord weer. Ik kan nergens vinden waar dit mogelijk is in mijn mobile station 3. Zodra ik de loc wis meldt hij zich automatisch weer aan. Zet ik Loc protocol MFX uit dan springen daarna mn marklins op hol. Ik kan ook niet vinden welk adres de DCC van de LS models 1833.

De gene die het leuk vond deze harde misthoorn erin te programmeren met toevalsfuncties zal het heel leuk vinden haha maar ik stoor me er mateloos aan.

Wellicht moet ik toch een technicus vragen van de winkel bij Olaerts.

Groet

D_Loc

Dit probleem klinkt mij bekend in de oren, ik heb ooit voor iemand een aanpassing gedaan met betrekking tot die toevalsgeluiden voor de LSM NMBS 1839.
Alleen is toen de decoder uitgelezen met een Lokprogrammer en is mij het bestand toegestuurd vervolgens heb ik de aanpassingen gedaan en het bestand teruggestuurd zodat deze weer in de loc geprogrammeerd kon worden.

Ik heb dit nu even overnieuw gedaan in Lokprogrammer zodat ik kan zien welke CV's er gewijzigd zijn.

Dit is wat ik destijds gewijzigd heb:

Even in woorden wat er is aangepast:
- Toevalsgeluidens mogen alleen actief zijn als het geluid geactiveerd is (F1)
- Het vierde toevalsgeluid is geheel uitgeschakeld, waarschijnlijk was dat die irritante typhoon.

Dat heeft onderstaande CV wijzigingen opgeleverd welke geprogrammeerd moeten worden:

CV31 = 16, CV32 = 13
----------------------
CV257 = 121
CV265 = 164
CV273 = 219
CV281 =  24

Let wel op, omdat het CV's boven de 255 zijn moet je in een ander register zitten, deze worden gezet met CV31=16 en CV32=13

Ik hoop dat je er iets aan hebt maar waarschijnlijk is het eenvoudiger om het aan iemand te vragen die een Lokprogrammer heeft om de instellingen te programmeren.

Ik ben er maar even vanuit gegaan dat dezelfde soundfile is gebruikt voor de 1833.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk