Nieuws:

Nu in MSM 262 BANEN: Bowstring | Anschluss Wolf | Zettigheim: de verdronken treinbaan

Hoofdmenu

MSM 251 Een Railpool Traxx in Lineas jasje

Gestart door PeterVG, 07 oktober 2025, 16:45:19 PM

PeterVG

In opdracht heb ik een Piko Traxx voorzien van een Lineas jasje zoals beschreven in MSM 251 p 62-65.
Hierbij kwam ik wat moeilijkheden tegen waaruit anderen voor een gelijkaardig project kunnen bijleren.
Op volgende link kan je een foto vinden:

https://www.flickr.com/gp/petervangestel/n39W90q386

Het verwijderen van de nummers ging met DLE-90 van Lux Modellbau maar niet zonder de omringende verf te beschadigen. Zodat zichtbaar blijft waar de nummers verwijderd werden. Al is dat niet dramatisch want de loc uit het grootbedrijf heeft ongeveer hetzelfde euvel. De schade aan de onderliggende verf verdween grotendeels na het aanbrengen van een beschermende vernislaag op het einde van het project.

De beschreven decals van DCT Light C mag je niet met microscale sol behandelen. Zoals steeds had ik eerst microscale set aangebracht en aansluitend de decals op hun plek geschoven. Echter bij het aanbrengen van microscale sol op de decal kromp deze in mekaar met een lelijk resultaat als gevolg. De decal heb ik onmiddellijk moeten verwijderen. Dus indien U zulk een project wil uitvoeren geen Microscale sol gebruiken enkel de set.

Verder een prachtig initiatief van MSM. Graag meer van deze voorgetekende decals. De tekening is van hoge kwaltiteit en geeft een prachtig resultaat.

Driesel

Tof dat je zelf aan de slag gegaan bent, Peter!

Uit ervaring blijkt inderdaad dat de verf van Piko makkelijker aangetast wordt dan die van andere merken. DLE is inderdaad nogal een straf spul en daarom steeds voorzichtig en met mate te gebruiken. Ondertussen heb ik ook al gemerkt dat dissolvant voor het verwijderen van nagellak ook het werk doet.
De producten van Microscale gebruik ik zelden: die zijn eerder om decals aan te brengen op een oneffen ondergrond. Maar deze TRAXX-locs hebben vlakke zijwanden waarbij die producten zeker niet nodig zijn: die kan je er zo opleggen. Bij een zelf gespoten vlakke ondergrond is het aan te raden om eerst een laag glanzende blanke lak aan te brengen voor je de decals plaatst.

En zo heb je een mooi exclusief model (ik denk dat er ondertussen een vijftal RailPool-TRAXXen met opdruk van Lineas zijn in H0).

Ook de tekeningen voor een Beacon Rail Class 66 zijn beschikbaar: https://www.modelspoormagazine.be/wp-content/uploads/2025/08/Class66Beacon+AscendosMSM.svg; daar is naar mijn weten nog geen model van in H0

T13 rules

Citaat van: Driesel op 09 oktober 2025, 23:02:35 PMTof dat je zelf aan de slag gegaan bent, Peter!

Uit ervaring blijkt inderdaad dat de verf van Piko makkelijker aangetast wordt dan die van andere merken. DLE is inderdaad nogal een straf spul en daarom steeds voorzichtig en met mate te gebruiken. Ondertussen heb ik ook al gemerkt dat dissolvant voor het verwijderen van nagellak ook het werk doet.
De producten van Microscale gebruik ik zelden: die zijn eerder om decals aan te brengen op een oneffen ondergrond. Maar deze TRAXX-locs hebben vlakke zijwanden waarbij die producten zeker niet nodig zijn: die kan je er zo opleggen. Bij een zelf gespoten vlakke ondergrond is het aan te raden om eerst een laag glanzende blanke lak aan te brengen voor je de decals plaatst.

En zo heb je een mooi exclusief model (ik denk dat er ondertussen een vijftal RailPool-TRAXXen met opdruk van Lineas zijn in H0).

Ook de tekeningen voor een Beacon Rail Class 66 zijn beschikbaar: https://www.modelspoormagazine.be/wp-content/uploads/2025/08/Class66Beacon+AscendosMSM.svg; daar is naar mijn weten nog geen model van in H0

oooh Driessel : you dare devil!!!!!

Metpetergaathetbeter

Het spreekwoord Het leven is aan de durvers hier in modeltreintermen.....