Nieuws:

Nu in MSM 267 BANEN: De Vuurtorenwijk | 's Heer Heinkenspolder

Hoofdmenu

Palisade Canyon

Gestart door RobVille, 06 oktober 2025, 17:21:00 PM

vanmiegroet

RobVille

Maar eens begonnen met het in elkaar zetten van mijn 3-D bouwpakket. Best wel een heidens karwei. Het begon al met het scheiden van de diverse brugonderdelen uit de geprinte blokken. Het plastic is best wel, op sommige punten, een beetje bros waardoor bij het scheiden van de hulpstroken van de brugdelen weleens een brokje plastic losschoot. Gelukkig heb ik nog voldoende profielen op voorraad. Een kleine fout zat in het ontwerp van de hulpdraagconstructie van het spoor in de grote brug. Deze draagconstructie was even lang als de brug zelf. Op de tekening rusten de beide kleine bruggen aan weerszijden van de grote brug op de buitenste lage brugliggers. Deze schuiven naar binnen met als gevolg dat draagconstructie in wezen te lang is. Goed, we fabriceren wel iets om deze bruggen te laten aansluiten.

Ronduit vervelend was het lijmen. Van alles geprobeerd waaronder tweecomponenten, secondelijm .... Niets plakte! Een bijkomend probleem is de snelheid van het binden van de lijm. Bij het bouwen heb ik toch wat tijd nodig. Te hard drukken en er breekt iets af. Bouwpakken uit de modelbouw zijn toch van een soepeler soort plastic. Uiteindelijk is het me gelukt, met houtlijm! De bruggen zijn niet meer fonkelnieuw maar hebben de nodige reparaties ondergaan ;)

Nu met locomotief -->>

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Terug naar de tekentafel. Zoals gewoonlijk is deze modelbaan veuls te groot. Om die reden ga ik nu voor een diorama met een schaduwstation waar ik, hopelijk lange treinen kan parkeren. Het wordt een rivier, stromend in een vallei omgeven door rotsen, hellingen en veel boomgroei. Twee bruggen leiden het treinverkeer over deze vallei. Door verschillende treinen te parkeren op het schaduwstation hoop ik op een mooie treinenloop.

Schema -->>

Een stelproef zie je op de volgende foto's. De diepte van de modelbaan wordt niet groter dan 50 cm, is breedte van de tempexplaat. Beide bruggen liggen, verspringend, op de voorgrond. Ik bouw geen tunnels maar laat de treinen door het dichte bos, rotsen naar het schaduwstation rijden. Wanneer de rotsen en bomen aan beide zijkanten voldoende hoog zijn, overweeg ik om twee spiegels te plaatsen aan beide zijkanten.

Stelproef -->> langste brugcombinatie is 95 cm.

Rob
and

SuSke

Er wringt voor mij iets in de compositie Rob.

Je hebt 2 totaal verschillende bruggen die een bijna gelijkaardige overspanning maken: Een heuse hoge vakwerkbrug en een lage liggerbrug.

Het is die achterste die het voor mij niet helemaal juist doet.
Daar zou ik eerder een hogere liggerbrug verwachten, van het type welke je nu aan de voorkant rechts hebt liggen.
Je lage liggerbrug vraagt te veel ondersteuningen tenzij je daar alleen met duidelijk lichtere treinen over gaat rijden.
't Is dat het wat aanpassingen in je vakwerkbrug vraagt maar ik zou ze durven omruilen qua plek en de lagere vakwerkbrug voorzien van een aantal tussensteunpunten.

Je kan de lage liggerbrug ook vanachter laten liggen en deze voorzien van meerdere steunpunten.

Je ziet maar wat je er mee doet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Frans, je hebt gelijk. Is nog een proefopstelling. Die andere, grote vakwerkbrug moet ik nog in elkaar zetten en die komt inderdaad aan de achterkant te liggen. Omdat de rivier meandert komt deze solo, verschoven ten opzichte van de andere vakwerkbrug te liggen, op twee betonnen sokkels geïntegreerd in de hellingen. De lage bruggen komen dan aan weerszijden van de grote vakwerkbrug aan de voorzijde waar de hellingen een veel lagere hoek hebben. Ik ben niet heel duidelijk geweest in mijn beschrijving van het geheel tot nu toe. De liggerbrug aan de achterkant is eigenlijk de stalen constructie waar het spoor op komt te liggen en die bovenop de constructie van de vakwerkbrug wordt gemonteerd. Kortom, te snel geweest met te publiceren ;)  Hopelijk geeft de tekening een iets beter overzicht.

Rob
and

SuSke

OOOh, je was nog niet helemaal uitgepraat ... ;)  ;)  ;)

Het komt goed, daar heb ik wel vertrouwen in. Zeker zoals je jezlef documenteert vooraf en vooral geens chrik hebt om zaken aan te passen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Ondertussen nog aan de bruggen gebouwd. Nogal wat aanpassingen gemaakt en delen waar de kunststof een beetje bros was, verstevigd met profielen. Resultaat is best wel redelijk. Nu nog gaan inbouwen in het diorama.

Rob
and

RobVille

Een eerste kleurtje ;) Deze basis gebruik ik voor alle bruggen. Op termijn komen nog diverse roesttinten op deze bruggen.

Rob

and

DFS

Kleur doet direct veel he... Ik volg verder