Nieuws:

Nu in MSM 268 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen | A4-dioramawedstrijd 2026

Hoofdmenu

Palisade Canyon

Gestart door RobVille, 06 oktober 2025, 17:21:00 PM

RobVille

Vandaag maar eens geprobeerd om de ruwe vorm van het landschap uit de berg tempex te snijden. De hoofdrol is voor de bruggen en zeker de voorste brug met lage brugdelen moet in het zicht komen te liggen. De afwerking gebeurt dan verder met gegoten rotsdelen en Mifoshell!. Veel bomen en struiken zullen eveneens deel uitmaken van het landschap. De rivier is voor mij een puntje. Lars maar eens vragen!

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Uiteindelijk is het gelukt. De ruwe basisvorm van het landschap is nu klaar. De volgende fase is om de hele oppervlakte verder aan te helen en te boetseren met MifoShell!

Rob
and

RobVille

Nog wat karweitjes gedaan. De tracés heb ik van multiplex van 12 mm dik op de tempex geplakt. Deze worden nog gevlakt met de omgeving zodat ze een geheel gaan vormen. Met de aansluiting naar de bruggen heb ik nog rekening gehouden met de dikte van het kurk. Ook begonnen met het vormen van het landschap met de rivier onder de bruggen. Tevens is de rest van het landschap gladder gemaakt.

Rob
and

RobVille

Nog een filmpje op mijn kanaal op YouTube over de bouw van deze modelbaan.

Rob
and

RobVille

Nog even een spuitbus gehaald. Nu staan alle bruggen in de grondverf. Geeft gelijk een ander beeld.

Rob
and

RobVille

Citaat van: RobVille op 01 mei 2026, 13:55:19 PMTsja, ook hier weer twijfels. Bij de bouw van "Palisade Canyon" kreeg ik van Annie commentaar op de keuze voor een diorama. Te klein! Volgens haar gebeurde er te weinig. Treinen die door het landschap scheuren, veel actie, zo bouw je modelbanen ;)  Kortom, we gaan weer op de vertrouwde toer.

Te weinig reuring, hoe ga ik dit oplossen. In ieder geval een schaduwstation met voldoende opstelsporen met een acceptabele lengte. De bouw moet nu ook weer niet te ingewikkeld worden. De hele voorkant blijft open en de koof wordt een zwevende constructie. De bogen naar het schaduwstation worden door het landschap verborgen. Dus geen dichte uiteinden en gedoe met eventuele spiegels. De modelbaan ligt in de totale lengte in het zicht. Nog eens tal van video's bekeken. Vaak zijn de spoortrajecten enkelspoor met een uitwijkmogelijkheid. Dit concept ga ik nu gebruiken. Een afwisselend spoorverkeer wordt dan geregeld door iTrain.

Goed het blijft dus niet bij dit ene diorama.

Inspiratie haal ik uit de reeds genoemde video's van "Railfan Dan"

Rob
and

Kautenbach

Goed concept zo, Rob. Annie heeft goeie vinger in depap ;D  ;D

Gewoon simpel diorama, zoals je t nu hebt, goeie achtergrond erachter en rijden maar.
Ik zou niet al te grote treinen nemen, die bovenste foto diëtetiek wel goed, zeker op je voorste brug, niet meer dan 4 grote locs en een kleine sleep kolenbaken erachter, zo langzamerhand je nietde gehele trein kunt zien ;D

Die 2e foto had bijna in Zuid Frankrijk kunnen zij , betonnen muur vervangen door natuursteen, iets n slinger in het traject en klaar