Oude 3-polige Z-loc-motoren

Gestart door BomPaPol, 30 juni 2025, 11:38:41 AM

BomPaPol

Dag Z-liefhebbers

Ik ben nieuw in de z-schaal-wereld omdat ik mij heb laten verleiden door de Märklin Bronze Edition.

Ik heb een V200 bemachtigd en me daarbij enkele wagons aangeschaft. Leuke loc met zeer fijne rijeigenschappen.

Ik heb daarna een ebay-aankoop gedaan van twee locjes namelijk de Krokodil 8812 en de E-loc BR 151 8858.
Volgens de verkoper in rijvaardige, behoorlijk goede staat. Dat viel echter zeer hard tegen deze aankoop was dus geen goede koop en een teleurstelling.

Ik heb de twee locjes volledig gedemonteerd, proper gemaakt en voorzien van nieuwe koolborsteltjes. Na vele problemen met de stroomgeleiding vanaf de rails, rijden ze op het spoor, gestuurd door een Märklin Z-transfo (uit een Kerstpakket).

Nu merk ik dat de BR 151 maar pas wil vertrekken met de transfo op stand 3/4, behoorlijk laat dus. Ook de Krokodil heeft wat stroom nodig vooraleer hij zin heeft om te vertrekken.
De nieuwe lichtjes van de BR 151 branden heel zacht, zelfs op maximumsnelheid. De lichtjes van de Krokodil weigeren te branden. Ook daar mogelijk nog geleidingsstoringen.
De motor van de BR 151 wordt behoorlijk warm na relatief korte rijtijd. De Krokodil heeft daar minder last van. Deze laatste rijdt niet erg soepel en valt regelmatig stil op de rails.

De modellen zijn ongeveer 30 jaar oud.
Heeft dit allemaal te maken met de oude 3-polige motoren die mogelijk sletig zijn?
Zijn er nog andere zaken waarop ik kan ingrijpen om de rijkwaliteiten van deze modellen te verbeteren?

Dank voor jullie inzichten...

BomPaPol

mahtoska1

Als de locomotieven lang niet gereden hebben, zou het wel eens kunnen zijn dat de olie verhard is tussen al die kleine tandwieltjes. Een oplossing is om deze locomotief volledig te dementeren demonteren en alle tandwieltjes en de draaistellen in een ultrasone badje in wasbezine te plaatsen.

Als je geen ultrasone bad heb, kan je deze onderdelen laten weken in wasbenzine voor een nachtje en dan met een tandenborstel alles goed afspoelen.

Als de locomotief terug gemonteerd is, kan je deze terug een klein beetje oliën met bijvoorbeeld olie voor tondeuses of naaimachines.

Ronald

Citaat van: mahtoska1 op 08 juli 2025, 07:42:02 AMEen oplossing is om deze locomotief volledig te dementeren

Dan kun je beter stoppen  ;D  ;)

mahtoska1

Ik heb de tekst aangepast.

Dakota

Wat ik doe met mijn locomotieven is ze eerst testen met de multi meter hoeveel Millie ampères ze trekken. Als ze boven de 400 mAmps uitkomen is dit een teken dat ze overbelast worden. In goed werkende staat is dit maximum 200 mAmps. Oorzaak kan zijn te veel olie in het motordeel, koolstofophoping aan de borstels en anker, verharde olie, vuil tussen de wielen en koperen sleepcontacten. Olie op de scharnierpunten van de sleepcontacten. Geoxideerde sleepcontacten.

Dus is grondig poetsen de boodschap. Soms kan je dit door met een pincet stofdeeltjes te verwijderen, maar in het ergste geval is alles demonteren en in een ultrasoon bad leggen de beste optie. Alleen zou ik deze niet in een wasbenzine leggen maar eerder in een universele ontvetter. Zoals de EM-80 van EMAG. Dan moet je zeker geen schrik hebben voor de plastic onderdelen of isolatoren in de wielen.

Het is een hele klus om alles uit elkaar en  terug in elkaar te steken. Goede raad hierbij werk altijd op een witte doek (stuk laken) zodanig dat indien er toch een veertje zou wegspringen deze blijft hangen in de stof. Als je dit zou doen op een glad oppervlak ben je deze gegarandeerd kwijt. (spreek uit ervaring) ;).

Het anker van de 3 polige motor moet ook grondig worden gereinigd. Tussen de drie contactpunten zitten isolatoren. Indien deze overbrugt worden door koolstof zijn ze niet goed meer geïsoleerd en vormen zo een hoge weerstand. Dus ik maak deze altijd extra schoon met een stukje stof dat niet pluist. Ik friemel dit rond het anker en ga zolang door met poetsen tot er geen vuil meer zichtbaar is op het doekje. Wat ook helpt is met een naald tussen de contactpunten alle stof verwijderen. Voorzichtigheid is hier de moeder van de porseleinen winkel :) . Het anker moet terug blinken zoals nieuw. Hoe beter alle koper blinkt hoe beter het resultaat zal zijn.
Bij het in elkaar steken, de tandwielen uitermate lichtjes oliën. Ik gebruik hiervoor een teflon olie van High Tech (https://www.z-hightech.de/). Deze wordt ook wel eens droge olie genoemd. Verhard niet en geleid ook goed. Blijft dus ook nog smeren nadat de olie is verdampt. Dus hoe spaarzamer je bent hoe beter. Want te veel olie gaat nog meer stof aantrekken en ophopen en verhoogd de geleiding van elektriciteit. Dus helemaal niet goed. Te veel olie doet meer kwaad dan goed! Wat ik dus doe is een druppel op een glazen plaat druppelen en met een naald in deze druppel dippen en aanbrengen op de smeerpunten (tandwiel,assen en bussen). Als alles goed verlopen is zou nu je locomotief weer onder de 200 mAmp moet lopen.