Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Mijn baan ontwerp

Gestart door nijvnet, 30 december 2006, 23:09:57 PM

nijvnet

Uit de beginnersvraagjes die ik gesteld had toch maar het idee van de cirkel laten vallen, ik heb de ruimte niet om een cirkel met 800mm doorsnede te maken op deze baan, dus wordt de hoogte ietwat lager als gepland. Het hoofdstation (aan de voorzijde) ligt op nive 0. Het 2e station op 7cm, en bovenaan ietsjes hoger. Het enkellijnige spoor helemaal bovenaan wil ik erg hoog maken, maar heb nog niet echt gekeken hoe ik dat mooi kan gaan doen. Vind het idee van een tandradbaan wel erg leuk.

Overigens het hoofdstation wordt nog wel wat groter. Het idee van het spoor van het tandradbaantje (bovenste spoor op het hoofstation-naar het middenstation-naar bovenaan de baan) is dat hij voor het stationsgebouw begint.

Gaarne hoor ik tips en suggesties van mijn baan.

imghttp://www.nijvnet.nl/foto/NspoorDGN.jpg/img

Groetjes,
Dani

Gerolf

Kan mooi worden, Daniel, maar de bereikbaarheid van de baandelen verontrust me. Werkopeningen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nijvnet

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Kan mooi worden, Daniel, maar de bereikbaarheid van de baandelen verontrust me. Werkopeningen?



Bedankt Gerolf!

Ik kan in ieder geval aan alle kanten bij de baan. Ben van plan deze op wielen te zetten, zodat ik em naar voren kan halen. Verder wordt het "kronkelige spoor" vanaf de onderkant bereikbaar, mocht een trein liever naast de rails willen gaan staan ;) De afmeting ontbreekt nog zie ik... Deze is 1.80m breed bij 1.35 diep.

Getekend is nu Fleischman, maar weet nog niet of ik deze ga gebruiken. Heb veel gehoord (en hier gelezen) van positieve ervaringen met Peco, dus wellicht dat ik tijdens de beurs in Houten maar eens goed moet gaan kijken.

Dani

Gerolf

Ik had even gemist dat het een N-ontwerp was [;)], dacht dat het een H0-ontwerp was en dat je een telescopische bovenarm nodig had [:o)]
1m35/2 = een kleine 70cm reikwijdte van de kant. Dit is nog vrij veel, maar te doen.

Het plan zelf: mooi, behoorlijk wat spel mogelijk.
E?n tip: tracht je rails niet teveel evenwijdig te laten lopen met de buitenkant van je baan. Je verliest misschien wat rijlengte, maar het komt veel mooier over.

Het railmerk: Peco, Fleishmann, ... geen idee, maar tracht met flexibele rails te werken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nijvnet

Wat aanpassingen aan het ontwerp. Het station wat hoog lag verwijderd, omdat de treinen anders te steil moesten klimmen. Alles wat grijs is ligt op nivo 0. Het middenstation ligt op 7~8 cm.



citaat:
Het railmerk: Peco, Fleishmann, ... geen idee, maar tracht met flexibele rails te werken.


Als je met flex gaat werken, mis je dan niet het "kedeng-kedeng" effect?

Groetjes,
Dani

Gerolf

citaat:
Geplaatst door nijvnet
Als je met flex gaat werken, mis je dan niet het "kedeng-kedeng" effect?
Je kan altijd de bovenkant van je flexen nog op regelmatige afstanden invijlen, of een geluidscassette (MP3?) afspelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
.....een kleine 70cm reikwijdte van de kant. Dit is nog vrij veel, maar te doen.....


Mijn N baantje is slechts 1 meter breed, waarbij de tafelhoogte 1,05 is. Ik kan er aan twee kanten bij. Maar ik vind het toch nog vrij lastig werken in het midden, ook omdat je geen goed overzicht hebt.

Groetjes Frank
Groet van Frank