Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Marklin baan , Brawa wagons ..

Gestart door Robert van den Broeken, 30 december 2006, 14:27:06 PM

Robert van den Broeken

Beste forumers

Ik wil kolentransport op me baan en nu kwam ik een mooi setje tegen met brawa kolen wagons . maar ik rijdt marklin treinen . Maar het maakt niet uit toch welke wagonnetjes erachter komen het wordt toch maar gekoppeld en met de wielen over de rails gesjeesd . Of is dit niet mogelijk

Anarchy

Hoi Robert,

Dat is geen enkel probleem. Wagens met 2-rail assen kan je op de 3-rail baan gebruiken, omgekeerd niet. Meer is het niet [:)]

Robert van den Broeken

harstikke bedankt

kan iemand mij van welk merk ook goede kolenwagons uitzoeken die je ook handmatig of automatisch kan laten lossen ?

want er komt ook een losplaats mischien

Anarchy


Robert van den Broeken

aub van duitsland en geen tijdperk beslist maakt neit uit welk tijdperk dus ;)

JoVer

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Wagens met 2-rail assen kan je op de 3-rail baan gebruiken, omgekeerd niet.


Waarom omgekeerd niet? Is de breedte tussen de flenzen verschillend? En zo ja: hoeveel scheelt het dan?

jarikd

JoVer,

Met 2-rail assen wordt bedoeld dat de wielen aan de linker- en de rechterzijde elektrisch gescheiden zijn. 3-Rail assen zijn links en rechts niet elektrisch gescheiden.
Voor 3-railers maakt een elektrische verbinding tussen de linker en rechter spoorstaaf geen verschil. Bij 2-railers levert een elektrische verbinding tussen de linker en rechter spoorstaaf (bijvoorbeeld door 3-rail assen) een kortsluiting op.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

jarikd

Robert,

Fleischmann heeft een paar verschillende wagons die je echt kan lossen. Deze kan je vinden op www.fleischmann.de onder produkten/fleischmann H0/funktiewagons.

Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

Robert van den Broeken

bedankt jarikd .

Ben vandaag druk gebouwen aan het uitzoeken die ga ik bestellen na mijn verjaardag ( en dat is vandaag dus in het nieuwe jaar aan het bouwen en rails leggen )

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door JoVer

Waarom omgekeerd niet? Is de breedte tussen de flenzen verschillend? En zo ja: hoeveel scheelt het dan?

Jo, je slaat de spijker op de kop.
De afstand tussen de wielen is bij 2-rail en 3-rail verschillend.
Vergelijk deze normen eens met elkaar:
http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf
http://www.morop.org/de/normes/nem340_d.pdf

Het gaat om de maat B tussen de binnenkanten van de flenzen. Bij 2-rail is die 14,3 mm, bij 3-rail moet die 14,0 mm zijn.
En als je het helemaal goed wil doen dan moet je er M?rklin wielstellen onder zetten. Die rijden beter over M?rklin wissels omdat de flenzen iets hoger zijn.

n/a

Klaas,

Ik heb even gegoogled op afstand tussen flenzen en kwam dit oude draadje tegen....

Ik heb zojuist mijn eerste rivarossi's (zie mijn site //www.trainman.eu) binnen gekregen (voor 3 rail)
Deze loks ontsporen zo wat op ieder wissel....[:(!]

Naar aanleiding van je links naar de flensafstanden heb ik ze eens opgemeten:

BR 39.254
13,5-13,8mm
Grote wielen worden opgetild door de flensgeleider op het wissel. (rijd dus niet tussen de rails en de geleider, maar er overheen)

BR 77.119
14.2-14.3
Kleine voorloopwiel zit vast in het blok van de grote wielen.
in de bochtwissel (naar de kleinste boog) rijdt hij aan de buitenkant van de bocht over de wisseltong, omdat de flens net blijft haken achter de naad van de overgang bij het scharnierpunt van de wisseltong.
Na en randje in de as van het voorloop wieltje te hebben weggeslepen rijdt deze nu over de wissels....

Beiden zijn nieuw af fabriek in de 3-rail uitvoering (gekocht op Ebay in Italie)

Wat kan ik doen aan de afstand van de wielen van de BR39 (misschien wijder zetten?)


Olivier77

Hallo,

Ik heb het al meer samen met anderen uitgelegd.
Zet de wielen op de juiste breedte.
Meten is weten !!
De hoogte van de flens is niet zo belangrijk, meet maar eens wat flenzen van zowel 2 rail als 3 rail wielen. Ge zult noch verschieten,
de hoogste flenzen zijn niet altijd de 3 rail wielen.
Probeer eens met gewoon een bogie met bv 2 rail wielen (op 14,3 mm) door een engelse 3 rail wissel te rijden op afbuigstand.
De flens van het buitenste wiel raakt het hartstuk van de wissel en klimt erover met een ontsporing als gevolg.
Als het kan gebruik de juiste wielen, als het niet kan pas de breedte aan.
En uiteraard voor 2 rail moeten de wielen geisoleerd zijn.

Olivier

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Stefan Appelmans

Ik ben juist aan het "werken" over deze problemas.

Resultaten:
-Twee rail: Binnenafstand tussen wielflenzen: 14,3mm. Ik heb assen RP25/88 gehad met 14,65mm. Wat voor de NEM Juist is. Als je problema hebt, regel beter ook 14,3mm![:(]
-M?rklin: (Rails waar de "3rails" over zullen rijden): Binnenafstand tussen wielflenzen: 14mm.

Gelijk hoger geschreven door Klaas.

 NOTA:[xx(]Men heeft me gezegd: "Hola, voor M?rklin, 14mm dat is veel, 13,8mm is een GROOT maximum."
Je kijkt dan naar de wielen en je ziet dat die "nogal dik " zijn.
Natuurlijk op oud M?rklin mteriaal, of oud Fleischmann trouwens ook, hebben ze niet gekeken genoeg metaal te gebruiken[:D] Als de flens dikker is, is de binnenafstand dus ook kleiner...Dit op OUDE rails...
Op NIEUWE rails, laat ons zeggen na 1980, gaat je waarschijnlijk ook problemas hebben met OUDE locs en wagons. Ik heb oude Lima wagons gehad dat ook op de flensgeleider klimden (klommen?) dit op Peco code 100. Vraag u dan niet af op code 83 of 75!
Men moet dus ook de ouderdom van het materiaal bekijken.

Na goed verteerd te hebben moet je ook kijken naar de draairadius van de rails op uw baan. Laat ons zeggen, van af 600mm radius bent je gerust. In principe.
Uw loc daar, Trainman, met het vaste voorloopwielen (dat wordt zo verkocht?[:o)]) ...Ja , mischien op 1200 radius? Logisch moet in de catalogus of op de doos van de loc het minimun gebruikbaar radius staan, vooral als het iets speciaals is.
[:D]maar dat is niet om te lachen natuurlijk.

Het problema is dat hedendaags er "een beetje van alles" op de markt gesteld word. Als rails, als rijmateriaal.
De gevorderde modelbouwer zoekt en vindt meestal wat moet gedaan worden. (hij vloekt wel een beetje van tijd tot tijd)
De beginneling heeft alle chances op 100 problemas te hebben, en vloeken helpt niet[xx(]....

PS: PIKO bochtwissel heeft railafstand juist 16,5mm, in BOCHT dus. bij Peco is dat 16,8 ongeveer.
Uren heb ik gezocht wat op die wissel mislukte.

stefan.

janjozef

Meten is effectief weten, maar testen is zeker zijn. Net zoals de afstand tussen de wielen kan schelen, kan de afstand tussen de railstaven verschillen zeker bij flexen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem