Kurk, of andere ondergrond voor rails

Gestart door Frans1968, 29 december 2006, 20:43:59 PM

ysbeer

citaat:
Geplaatst door nijvnet

Mijn vader heeft karton gebruikt op zijn baan. Makkelijk te verwerken, en gratis als je aan lege dozen kan komen... Je snijdt het makkelijk schuin af.

Dani?l



Dringend advies hier niet aan te beginnen.
Ik heb dit zelf ook gedaan 20 jaar terug mar toen ik begon met ballasten en lijmen  trok als krom en moest ik van aanvang af opnieuw beginnen.
Dus alleen geschikt voor absoluut droge baanstukken.

wim

erik de noorman

--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst door nijvnet

Mijn vader heeft karton gebruikt op zijn baan. Makkelijk te verwerken, en gratis als je aan lege dozen kan komen... Je snijdt het makkelijk schuin af.

Dani?l

--------------------------------------------------------------------------------



Dringend advies hier niet aan te beginnen.
Ik heb dit zelf ook gedaan 20 jaar terug mar toen ik begon met ballasten en lijmen trok als krom en moest ik van aanvang af opnieuw beginnen.
Dus alleen geschikt voor absoluut droge baanstukken.

wim


Op mijn baan Kapelle op den Bos liggen de sporen allemaal op een ondergrond van golfkarton. Deze zijn ook geballasterd en verweerd( met heel veel verdunde houtlijm). Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met scheef en kromtrekken.
Je moet het karton wel eerst behandelen. De behandeling is heel eenvoudig.  KLeef de stroken karton op de ondergrond. Kleef over de stroken karton brede schilderstape. Schilder de tape daarna met zwarte of bruine latexverf en laat drogen. De geschilderde tape met latexverf maakt deze waterafstotend.
Resultaat: zeer goedkope geluidsdemping die zeker (volgens mij zelfs beter)zo goed werkt als kurk en andere.

Mocht er al een kleine bulging in komen is deze gemakkelijk te verhelpen. Het bultje gewoon induwen tot het normale niveau.

Erik

Jean

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Op mijn baan Kapelle op den Bos liggen de sporen allemaal op een ondergrond van golfkarton. Deze zijn ook geballasterd en verweerd( met heel veel verdunde houtlijm). Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met scheef en kromtrekken.
Je moet het karton wel eerst behandelen. De behandeling is heel eenvoudig.  KLeef de stroken karton op de ondergrond. Kleef over de stroken karton brede schilderstape. Schilder de tape daarna met zwarte of bruine latexverf en laat drogen. De geschilderde tape met latexverf maakt deze waterafstotend.
Resultaat: zeer goedkope geluidsdemping die zeker (volgens mij zelfs beter)zo goed werkt als kurk en andere.

Mocht er al een kleine bulging in komen is deze gemakkelijk te verhelpen. Het bultje gewoon induwen tot het normale niveau.

Erik





Deze methode lijkt wel wat bewerkelijk....
Het IKEA kurk vastlijmen met in dit geval boekbinderslijm lijkt mij wat vlotter te gaan. Voordeel van deze lijm is dat ie niet duur is en enigszins flexibel blijft.

Jean





erik de noorman

Jean,

De bewerking gaat zeer snel. Je spoorbedding kan je dadelijk op de gewenste hoogte brengen + afschuining in de juiste hoek en ze is dadelijk voorzien van de juiste kleur als ondergrond.

Erik

ysbeer

Ja wie ben ik,ik zal karton nooit aanraden.
Maar er zullen altijd mensen zijn die positieve ervaring met iets hebben.
dus wie het wil doe ,hij ga zijn gang.
Ik werk al 10 jaar met moosrubber (geen schuimrubber dus) tot grote tevredenheid.
Maar daar zal ook wel weer iemand slechte ervaring me hebben.

Alle maal een goede jaarwisseling gewenst.

wim

Havoc

Wel ik heb tot nu toe maar enkele kleine stukken geballasteerd als test voor kleur etc. Mijn ervaring was dat het schuin afsnijden eigenlijk nergens goed voor is. Het gaf meer kale plekken dan gewoon recht afsnijden en het hoekje met ballast vullen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Havoc

Wel ik heb tot nu toe maar enkele kleine stukken geballasteerd als test voor kleur etc. Mijn ervaring was dat het schuin afsnijden eigenlijk nergens goed voor is. Het gaf meer kale plekken dan gewoon recht afsnijden en het hoekje met ballast vullen.



ja dat klopt,ik vul altijd eerst het hoekje lijm dat vast en na drogen de ballast tussen de rails,voordeel het zwemt niet meer weg.

wim

5307

ik dacht aan dun architectenkarton ???

is dit ook goed of raad je het af of ???

ERVIN

@5307, dat heb ik gebruikt, ik heb hier geen problemen mee gehad, dus voor mij is architectenkarton goed.
Maar zoals Ysbeer het al zei, wie ben ik, er zullen mensen zijn die dit dan weer niet zo goed vinden.

janjozef

Och je kunt eender wat gebruiken, meestal gebruikt men het voor demping maar als je naast een echte trein staat is er van demping van het geluid weinig te merken, gebruik gewoon wat je hebt. Maar karton zou ik toch ook niet gebruiken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

Ik heb nog gehoord dat kurk na een aantal jaren begint te verpulveren en verbrokelt, heb ik maar gehoren zeggen.
Tom

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Tom

Ik heb nog gehoord dat kurk na een aantal jaren begint te verpulveren en verbrokelt, heb ik maar gehoren zeggen.



Klopt maar ook weer niet.Het verpulveren is alleen bij geperste kurk van mindere soort.
Echt sterk geperste kurk blijft jaren goed.

wim

Tom

citaat:
Geplaatst door ysbeer

[Echt sterk geperste kurk blijft jaren goed.

wim

Zoals die modelspoorfabrikanten aanbieden?
Tom

janjozef

grapje hoop ik, bij modelspoorfabrikanten betaal je zoiets gewoonlijk 10 maal te duur.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

grapje hoop ik, bij modelspoorfabrikanten betaal je zoiets gewoonlijk 10 maal te duur.

Jan



Ja dat sort kurk inderdaad,maar dan niet via de modelbaan leverancier,wat die is inderdaad stinkend duur.
Kurk is de laatste jaren slecht te koop.

wim ysbeer