Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

Station van Kortrijk, slopen of (nog) niet slopen ?

Gestart door Herwig, 27 maart 2025, 18:12:53 PM


Boemeltrein

Begrijp het niet meer, het ene station na het andere wordt gesloten en wat nog rest moet worden gesloopt en herbouwd, als dat a la Mons is amai! en dan is er geen geld om treinen te laten rijden...Brussel zuid en Noord werden ook gesloopt en wat een misbaksels kwamen er in de plaats en het heeft een haar gescholen of ook Antwerpen-Centraal ging tegen de vlakte. ik vraag mij echt af wat de NMBS bezielt?
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Michael

Het draait in deze wereld alleen maar om geld, de historische waarde van gebouwen doet er niet toe, ik hou mezelf bezig met lijn 154, als je dan het station van Godinne neemt dat gebouw is in België in meerdere stations terug te vinden, ik heb foto's gevonden uit begin 1900
Dat station in Godinne dat was echt mooi verzorgd, het stationsgebouw zag er netjes en onderhouden uit, de bloembakken op het perron waren een streling voor het oog. Je kon zien dat de stationschef trots was op zijn station. Ik denk niet dat je toen een papiertje op het perron moest laten vallen of je kreeg de volle laag. Maar dat interesseert geen mens meer tegenwoordig. Het moet allemaal geld opbrengen en het wordt er allemaal niet beter van. Ik heb bewondering voor de huidige reizigers die elke dag in de treinstappen, ik heb enkele jaren geleden een korte treinreis gemaakt van Tienen naar landen meen ik, nooit meer smerige treinen en het station in Landen waar je je nek bijna brak op het perron van alle ongelijk liggende tegels. Ik denk dat ze vooral hun zakken vullen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

stoomlokje

Hier in Lier is er zelfs géén geld om de perrons te verbeteren en toegankelijker te maken. :-\
Maar wel op andere plaatsen zéér dure stationsoverkappingenen bouwen die voor niets nodig zijn, en alleen maar voor de show dienen, en waarschijnlijk de zakken te vullen van de personen die mee aan de tekentafel iets te zeggen hebben. >:( Datzelfde gebeurt ook bij andere openbare werken, zoals die vele wegenwerken, die na afloop slechter zijn dan voorheen. :(

stefanic

Citaat van: stoomlokje op 28 maart 2025, 15:15:17 PMHier in Lier is er zelfs géén geld om de perrons te verbeteren en toegankelijker te maken. :-\
Maar wel op andere plaatsen zéér dure stationsoverkappingenen bouwen die voor niets nodig zijn, en alleen maar voor de show dienen, en waarschijnlijk de zakken te vullen van de personen die mee aan de tekentafel iets te zeggen hebben. >:( Datzelfde gebeurt ook bij andere openbare werken, zoals die vele wegenwerken, die na afloop slechter zijn dan voorheen. :(
Toch ook rekening houden met het volgende: Infrabel en NMBS zijn op heel wat plaatsen op dit moment aan stations aan het werken. In provincie Antwerpen/Limburg/Vl.Brabant (spoorwegtechnisch de Area NoordOost) is met aan het werken in Vilvoorde, Mechelen, Antwerpen-Centraal, Diest, Hasselt. Dergelijke werken hebben ook een impact op het treinverkeer, dus graag niet teveel tezamen. Ook moet je rekening houden met waar de budgetten vandaan komen. Bv. overkapping in Mons (niets echt spoortechnisch) is voor een groot deel gefinancierd door de stad Mons (verder geen commentaar...). Ik ben volledig voorstander van praktische stations (ik bedoel dan specifiek de perroninrichting etc) zoals in Brugge of St-Niklaas. Deftig perrons en de reizigers staan droog. Maar het staat elk stads- of gemeentebestuur vrij om extra geld ertegenaan te gooien voor het imago...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

nmbssncb

Gent St Pieter: stationsgebouw is daar behouden en gerestaureerd terwijl er volop nieuwe verhoogde perrons en nieuwe overkappingen worden gebouwd.  Het gaat zeer langzaam (problemen met aannemer(s)) maar er wordt tenminste aan gewerkt.
Al in de negentiger jaren was de NMBS van plan de perrons enz. te vernieuwen en na ruim 25 jaar zijn ze dan eindelijk van start gegaan... (met vallen en opstaan, dat wel).
Willy

janieburton

In Mechelen hebben ze voor de zoveelste keer het station afgebroken.