Transformatoren

Gestart door janieburton, 13 maart 2025, 02:27:57 AM

raf

dit zijn geschakelde voedingen en dus geen transformatoren
het staat er trouwens bij
ik gebruik er zo een van 12 volt voor alle elektronica die onder de baan zit
het probleem is dat je moet op passen met het geleverde amperage .
met 40 Amp kun je lassen
als je dan een kortsluiting krijgt dan fikt een deel van de bedrading op

dus ja je kunt ze gebruiken maar kijk uit hoeveel amp je koopt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

En wat is het verschil tussen transformatoren en geschakelde voedingen?

Zijn geschakelde voedingen dan niet aan te raden bij modelspoor?

En wat is dan de aangewezen amperage? 6A, 8A, 10A?

59erke

Citaat van: janieburton op 25 maart 2025, 14:33:39 PMEn wat is het verschil tussen transformatoren en geschakelde voedingen?

Zijn geschakelde voedingen dan niet aan te raden bij modelspoor?

En wat is dan de aangewezen amperage? 6A, 8A, 10A?

De naam zegt het eigenlijk. Een geschakelde voeding schakelt de uitgangsspanning dmv een transistor (of schakelaar genoemd). Nadeel van deze voedingen is dat er bij het inschakelen eventjes een grote stroomimpuls met hoge waarden kan ontstaan wat nefast kan zijn voor sommige elektronische componenten.

Conventionele transfo's zijn op dit punt betrouwbaarder maar hebben dikwijls nog een aparte gelijkrichter nodig om van AC naar DC te gaan.

Persoonlijk werk ik al heel mijn modelbouwcarriere met open bloktransfo's (meestal niet zwaarder dan 2A) met daarbij een bruggelijkrichter en nog nooit problemen mee gehad
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Citaat van: 59erke op 26 maart 2025, 16:22:43 PMNadeel van deze voedingen is dat er bij het inschakelen eventjes een grote stroomimpuls met hoge waarden kan ontstaan wat nefast kan zijn voor sommige elektronische componenten.
Waar ontstaat die stroompuls dan? Ik gebruik al heel lang uitsluitend nog schakelende voedingen waar veel elektronica achter hangt. Nog nooit problemen mee gehad.

59erke

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 maart 2025, 16:29:29 PM
Citaat van: 59erke op 26 maart 2025, 16:22:43 PMNadeel van deze voedingen is dat er bij het inschakelen eventjes een grote stroomimpuls met hoge waarden kan ontstaan wat nefast kan zijn voor sommige elektronische componenten.
Waar ontstaat die stroompuls dan? Ik gebruik al heel lang uitsluitend nog schakelende voedingen waar veel elektronica achter hangt. Nog nooit problemen mee gehad.

De stroompuls wordt veroorzaakt door het opladen van de ingangscondensatoren wanneer de voeding wordt ingeschakeld. Ik beweer nu niet dat dit een veel voorkomend probleem is maar het kan een probleem zijn bij geschakelde voedingen met hoog vermogen of wanneer verschillende voedingen tegelijk verbonden zijn.

Klaas Zondervan

Die stroompuls treedt dus op aan de primaire kant. Daardoor kan hoogstens de netspanning even een dipje vertonen. Ik zie niet waarom dat schadelijk kan zijn voor elektronische componenten.
Een gewone transfo geeft bij inschakelen ook een stroompuls.

59erke

Ik heb hier geen zin in een ellelange discussie maar geef alleen maar mee wat ik destijds geleerd heb tijdens mijn lessen electriciteit en op mijn werk. Mocht er interesse zijn post ik wel een uittreksel uit mijn cursus waar alles staat uitgelegd.

Klaas Zondervan

Ik heb wel interesse in die uitleg. Ik zie het probleem namelijk helemaal niet.
Dus als er wel een probleem is, dan wil ik graag weten hoe dat in elkaar steekt. Nooit te oud om te leren.
Mag ook via e-mail. Mijn adres staat in mijn profiel.

Ronald

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 maart 2025, 13:02:08 PMMag ook via e-mail. Mijn adres staat in mijn profiel.

Nope. Je email is niet zichtbaar.

Klaas Zondervan

Enig idee hoe ik dat wel zichtbaar krijg? Voor anderen dan, want zelf zie ik het wel.

O wacht, ik zie het al. In de linker kolom op de envelop klikken, dan kom je in de e-mail.

59erke

Als ik eens wat tijd heb om de desbetreffende pagina in te scannen stuur ik u wel een pb waar je uw mailadres kan geven.

Mochten er nog geïnteresseerden zijn stuur mij maar pb