Nieuws:

Nu in MSM 259 BANEN: Oostende anno 2005 by MSKK * Verviers in 1955: stedelijk vervoer en spoorwegen * Het Rijk van Nijmegen * Sehr-am-Üzant * Karakura * Wolfstatt * Noirmont-en-Retz

Hoofdmenu

Geluid Type 10?

Gestart door daylight, 11 maart 2025, 18:53:24 PM

daylight

Hallo allemaal,

ik ben twee Types 10 (1 Olaerts, 1 DJH) aan het hermotoriseren en digitaliseren met ESU Loksound decoders, maar weet niet goed welk geluid te kiezen. Een britse 4-cylinderlok met dubbele schoorsteen kan eventueel voor de uitlaat zorgen, maar wat met de stoomfluit?

De Trix/Marklin decoder van de Type 1 (als die nog te krijgen is) is een andere optie, maar daar ben ik niet zo op gesteld...

Alvast bedankt!   

AC-Stomer

Er is een filmpje op youtube over de type 10 van Olaerts met geluid. 
Of dat de stoomfluit daar echt klinkt zoals de originele heb ik er geen idee van. Het geluid komt ook voor bij de Olaerts type 5.
https://youtu.be/I8swjR2xTls?t=92

Wat ik wel weet is dat de stoomfluit van het type 10 van het type Crosby was. 

daylight

Bedankt! De uitlaat kan gaan, maar de stoomfluit klinkt nogal duits, zeker geen Crosby. In een ideale wereld zou Trainworld de hunne van de lok afhalen en aan een hogedruk stoomleiding hangen (perslucht klinkt anders), maar ja... 

Rangeerduivel

Citaat van: daylight op 13 maart 2025, 15:37:41 PMBedankt! De uitlaat kan gaan, maar de stoomfluit klinkt nogal duits, zeker geen Crosby. In een ideale wereld zou Trainworld de hunne van de lok afhalen en aan een hogedruk stoomleiding hangen (perslucht klinkt anders), maar ja... 

Mijns inziens zijn deze geluiden, of kunstmatig, of van een ander type loc.
Opnames van de echte type 10 zijn niet meer mogelijk...

;)

Boemeltrein

Bestaan er geen beeldopnames waarbij men het geluid kan reconstrueren?
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

AC-Stomer

Eerlijk gezegd ben ik er geen één tegengekomen op het internet. 
Misschien is het de moeite om aan Trainworld de vraag te stellen of dat ze video-materiaal hebben waar in de stoomfluit in voorkomt?  Anders is er eentje genereren via audiosoftware of synthesizers.