Nieuws:

Nu in MSM 263 TREINSAMENSTELLING: De Autozug autoslaaptrein Berlijn – Bordeaux

Hoofdmenu

Seinen Van Biervliet

Gestart door luc verhelst, 16 februari 2025, 15:08:40 PM

luc verhelst

Ik probeer VB seinen terug te gebruiken, ze hebben jaren in de verpakking gezeten. De handleiding is niet heel duidelijk. Er is sprake van de "functiekeuze" maar dit wordt verder niet verklaard. Het sein brandt (staat op rood), de VB decoder reageert zoals in de handleiding. Ik werk met CS2 en iTrain.
Is er iemand met een meer gedetailleerde uitleg?

patrick smout

Dag Luc,

pagina 5 en volgende van de handleiding gaan toch vrij diep in op de functiekeuze.
Kan je anders eens aangeven waar je exact tegenaan loopt?
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

luc verhelst

Patrick,
het gaat net over de functiekeuze. Waar en hoe geef ik die in?

patrick smout

Dag Luc,

Eerst de decoder in uitgebreide programmeer modus brengen door Sw1 op de decoder in te drukken tot de rode led begint te knipperen. Vervolgens op je CS het adres te kiezen van een magneetartikel (1-8) en vervolgens het magneetartikel op rechtdoor of afbuigend te zetten. Wat je kiest maakt niet uit. Het adres van het magneet artikel is de "functiekeuze+1".

Patrick Smout

luc verhelst

Patrick

Mijn seinen beginnen aan adres 401-404 op de CS2. De decoder in programmeerstatus brengen is geen probleem, het rode lichtje flikkert. Maar dan? Ik zie in de handleiding dat ik functiekeuze 7 moet ingeven.
Blijft de vraag waar geef ik het cijfer 7 in?

patrick smout

Dag Luc,

Het adres dat je ingesteld hebt (401 - 404) is in deze mode even niet van toepassing. Er wordt een pseudo adres gebruikt (1-8) dat gebruikt wordt al functiekeuze. De decoder zal het adres-1 waarop hij een opdracht ontvangt gebruiken als functiekeuze. Bijvoorbeeld, in deze modus zal een schakelopdracht ( rechtdoor of afbuigend) op adres 5 ervoor zorgen dat de functiekeuze 4 ingesteld wordt op de decoder.

Even een andere vraag. Je zegt dat je de seinen ingesteld staan op adres 401-404. Heb je het adres in de decoder dan al zo ingesteld?

Patrick Smout

luc verhelst

Patrick,

ik heb die procedure meermaals gevolgd maar zonder succes. Misschien heb ik toch iets fout gedaan. Ik zal dit nog eens rustig herhalen.
Alvast bedankt voor het meedenken en ik laat nog iets weten.

patrick smout

Dag Luc,

Wat doet de rode led op de decoder nadat je via de CS de schakeloodracht gegeven hebt om de functie in te stelle?

Patrick Smout

luc verhelst

Patrick,

Gelukt! Ik heb de procedure opnieuw gevolgd met een andere decoder en een sein dat uit de verpakking komt. Nu werkt alles zoals het hoort. Vermoedelijk is het een combinatie geweest van een defecte decoder en/of sein en mijn twijfel over de procedure.
Bedankt voor je input.

patrick smout

Patrick Smout