Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Schetsen maken

Gestart door ikkenick, 28 december 2006, 13:00:21 PM

ikkenick

Ben van plan om toch maar eens een eigen modelbaan te maken. Heb verschillende ideen die ik jullie zou willen voorleggen, maar hoe maak ik het best schetsen, m.a.w in welk programma? Heb op mijn pc wintrack 7.0 staan, maar dat is meer voor baanplannen(denk ik). Kunnen jullie mss een paar tips geven voor goede programma's die niet te moeilijk zijn?

alvast bedankt!!

Gerolf

Ik gebruik voor (bijna) al mijn tekenwerk CorelDraw. Dit is een vector-tekenprogramma, vergelijkbaar met AutoCad.
Het is weliswaar wat moeilijk om mee te leren omgaan, maar de mogelijkheden zijn zeer groot.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ikkenick

is dat pakket niet te uitgebreid? en te duur dus :)
zijn er ook simpelere? kan je dat bv ook in paint doen, niet zo goed dan maar als basis-schets?

Gerolf

Paint en andere bitmap-tekenprogramma's zijn niet zo geschikt voor technische ontwerptekeningen.
Duur? Je hoeft niet de laatste versie te hebben. Oudere versies kan je vaak voor een prikje hebben, en die werken ook h??l behoorlijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Als je met Paint overweg kunt dan is dat een goede optie. Ik gebruik ook altijd Paint voor eenvoudige schetsjes om iets duidelijk te maken.
Een andere optie is om een schets op een stukje papier te maken en die te scannen.

ikkenick

@ gerolf: het is niet meteen de bedoeling om echt een technische tekening te maken, het is gwn om een voorbeeld te maken en aan jullie te tonen, zodat jullie kunnen zeggen of mijn plannen zouden lukken of niet :) Want mijn fantasie loopt soms beetje te ver vooruit op de plats en het budget :)

Klaas Zondervan

Ikkenick, kijk eens op mijn website, die staat vol met plaatjes die ik in Paint heb gemaakt.

ikkenick

paint lijkt mij inderdaad voldoende om simpele schetsen te maken :)
hoewel ik ze eerst op papier ga proberen

gebruiken jullie nooit wintrack? of een ander gelijkaardig programma?

Havoc

Voor diegenen die met Autocad overweg kunnen maar er het geld niet willen aan geven: http://www.ribbonsoft.com/qcad.html Deze is gratis.

Dan is er een alternatief voor Visio: http://www.gnome.org/projects/dia/ Ook gratis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

citaat:
Geplaatst door ikkenick

... schetsen ...


Om echt te schetsen gaat er volgens mij niks boven een wit papier, potlood en gom. Om juiste boogstralen te maken moet ge ook wel een passer gebruiken.
Ik ben zelf professioneel CAD-tekenaar (met AutoCAd), maar het aantal potloden en gommen dat ik per jaar verslijt, kan ik toch niet tellen.
Groet,
Paul

Havoc

citaat:
Ik ben zelf professioneel CAD-tekenaar (met AutoCAd), maar het aantal potloden en gommen dat ik per jaar verslijt, kan ik toch niet tellen.


Daar sta ik niet stom van. Toen we nog met Autocad werkten moeten we ook eerst alles op papier doen, want anders was het een ramp. Daarna overgestapt op Solidworks en ons papierverbruik is met tonnen gezakt. Veel hangt af van je tools, als je software heel flexible is, dan gaat dat even goed als papier.

Probleem met echt schetsen op de pc is dat een muis geen potlood is. Je hebt niet dezelfde controle.

Voordeel van papier is dat je dat zelfs in de bus kan gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

ik gebruik wel eens RailModeller 2.2.4
het werkt heel makkelijk.
maar je kan het ook heel uitgebruid doen. je kan van  je ontwerp de computer laten berekenen hoeveel geld dat gaat kosten en hoeveel recht en bochten je nodig hebt. het is echt een heel makkelijk handig programma.



ik werk met een Mac computer maar volgens mij werkt het niet op windows.

n/a

citaat:
Geplaatst door Havoc
Voordeel van papier is dat je dat zelfs in de bus kan gebruiken.



daar heb je de laptop voor.

Havoc

Een militaire versie gaat dat misschien een jaar overleven, maar een gewone geef ik geen maand voor het scherm afgebroken is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

En plots was ik blij dat ik niet de enige ben die met een Mac werkt.[:D]
Always be modelling!