Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Plannen 'Typisch' Belgisch Etat-station 1881

Gestart door Jappy, 06 februari 2025, 11:44:39 AM

Jappy

Goedemorgen allen!

Ik ben langzaamaan aan het denken om al eens wat gebouwen te maken voor mijn nieuwe Belgische N-baan, en daar zou ik graag het algemeen bekende Belgische stationsgebouw plaaten, het bekende 'type 1881" station zoals te zien in onderstaande link: Wikipedia

Aangezien het om een standaardontwerp gaat, vroeg ik me af of iemand hier een kopie van de plannen voor de gebouwen heeft, waar ik me op kan baseren om een schaal N-variant van te maken?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

Misschien informeren bij TrainWorld of NMBS patrimonium.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Of ter plekke gaan kijken. Er bestaan nog enkele van deze stations.
Meetlint en fotocamera meenemen,

rixke rail

Spoorse zolder ?
https://www.tassignon.be/trains/documentation/plans.php#gares
Er staan er enkele op, precies niet de juiste ...  :-\
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Herwig

Heb zijn boekwerken niet bij de hand, maar is er (n)iets te vinden in de beroemde twee "Stations"-boeken van Hugo De Bodt ?

RUNE

Jasper, ik zal hier het huis eens ondersteboven draaien. Toen ik meer dan dertig jaar geleden de Bilzen-baan gebouwd heb, heb ik dat gedaan aan de hand van originele plannen van dergelijk station. Misschien liggen die hier nog ergens (ben niet zeker).
Hope for de best.

Thommy

Ikheb die nog liggen van Lissewege. Ook dit type station, ofja... toch grotendeels.
Greetz

Thommy

Jappy

Hey allen!

Bedankt voor de feedback! Navragen bij de NMBS was optie 2, en nameten zelf was vanwege m'n drukke agenda helaas geen optie. Aangezien ik echter niet de eerste ben die dit gebowu wenst na te maken in model, leek het me wel gepast om hier even te vragen, daar dient een forum voor immers, niet?  ;)

@Thomas: dat ziet er inderdaad hetzelfde gebouw uit! Zou je bereid zijn die plannen te delen?  :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

ACFI

Op sommige stationsplannen van de infrastructuur vind je ook een rudimentair plannetje van het stationsgebouw.

bijv. op spoorse zolder vind je het plan van het station van Huppaye.

Huppaye op garesbelges.be

De link naar het plan: Plan Huppaye

ACFI

Thommy

Citaat van: Jappy op 07 februari 2025, 15:05:50 PMHey allen!

Bedankt voor de feedback! Navragen bij de NMBS was optie 2, en nameten zelf was vanwege m'n drukke agenda helaas geen optie. Aangezien ik echter niet de eerste ben die dit gebowu wenst na te maken in model, leek het me wel gepast om hier even te vragen, daar dient een forum voor immers, niet?  ;)

@Thomas: dat ziet er inderdaad hetzelfde gebouw uit! Zou je bereid zijn die plannen te delen?  :)

waarom zou ik die niet willen delen? In tegenstelling tot sommigen vind ik dat dit deel maakt van de hobby
Greetz

Thommy

ACFI

Hier ook interesse voor de detailplans.

Ik heb recent een half-afgewerkte bouwdoos van het Kibri station gekregen en zou dit graag verbeteren/pimpen naar een correct model 1881 station.

ACFI

erwin9

Hier ook wel interesse in de plannen!  ;) Altijd leuk, veel info, zeker als je aan zelfbouw doet!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Thommy

bon es zoeken hoe ik die plannen ingescand en online krijg. En vooral hoe duidelijk, zijn nog van die blauwige papieren.
Greetz

Thommy

ACFI

In MSM 225 en 236 staan twee artikels over ombouw van het Kibri model (225) en zelfbouw van een correct model (236). Allebei van de hand van Claude Coune (a.k.a. Tonga op het forum van TMM).

Het artikel in 236 heeft ook een gedetailleerde tekening zoals gemaakt voor het lasergesneden model.

ACFI