Nieuws:

Nu in MSM 254 TEST: Märklin/Trix Pullmanwagenset 'Edelweiss'

Hoofdmenu

Lok langzaam laten rijden analoog

Gestart door henry, 28 januari 2025, 19:12:51 PM

henry

Omdat ik niet zo technice ben en al helemaal niet met decoders en instellingen wil ik analoog rijden.
wel zo langzaam mogelijk en rustig mogelijk zonder horten en stoten.
Wie kan mij advies geven ik rijdt gelijkstroom HO met een fleischmann trafo.


Luc

Ik gebruik dit: https://trains.lrpresse.com/produits/transformateur-regulateur

Die vervangt de Fleischmann trafo, het is tenslotte een goede, moderne, goedkope analoog trafo; echt een aanrader!

Koop hem niet in Engeland (douanekosten).

De mannen van bij LRPresse zijn zeer betrouwbaar.



Oufti!

Thommy

Citaat van: Luc op 28 januari 2025, 21:58:39 PMIk gebruik dit: https://trains.lrpresse.com/produits/transformateur-regulateur

Die vervangt de Fleischmann trafo, het is tenslotte een goede, moderne, goedkope analoog trafo; echt een aanrader!

Koop hem niet in Engeland (douanekosten).

De mannen van bij LRPresse zijn zeer betrouwbaar.





moeten sporen en wielen ook al super proper zijn.

Ik ging eerder zeggen laat er een decoder in zetten met powerpack (desnoods zelfs de goedkoopste met powerpack). Mits wat instellen kun je dat wel traag laten rijden analoog en kun je wat 'onderbrekingen' opvangen.

Anders is analoog en traag rijden zonder poeha niet altijd zo simpel. Goeie transfo is een begin die fijner ingesteld kan worden maar dan nog is het de motor in de loc wat z'n startspanning is enz enz. Ik heb er nog gehad waar transfo al vrij open moest staan eer die dingen wilden rijden, kon je dan wel terug wat trager laten rijden maar traag was nog steeds niet kruipen. Met een decoder erin en wat spelen met de instellingen kan die loc opeens wel traag rijden
Greetz

Thommy

henry

Hallo Luc

De regulator spreekt mij erg aan, helaas bij amezon nu niet leverbaar.
Ga verder kijken of hij ergens anders te krijgen is of doe een oproepje.

Bedankt!

B_Modelbouw

Enkele vragen...

- Hoe groot is de baan?
- Hoeveel treinen wil je laten rijden?
- En wil je meerdere treinen samen laten rijden?
- Zit er verlichting in de loc of rijtuigen?

Misschien voor velen rare vragen, maar 30jaar geleden was dit de reden dat ik stopte met mijn toenmalige DC treinbaan, die 20m2 groot was en waar het de bedoeling was om 10 treinen te laten rijden.

Lange afstanden zorgen voor verliezen, rails hebben een weerstand en om dat deels te beperken was ik meer aan het poetsen dan aan het rijden.

Iedere loc reageert ook anders... door zijn motor of mechanische overbrenging, waardoor traag rijden soms onmogelijk is, of starten vanuit stilstand niet geleidelijk gaat.

Meerdere treinen laten rijden is mogelijk door een bloksysteem op te bouwen, die zelfs zo ver kan gaan dat treinen remmen (vertragen) voor een sein, en terug optrekken (versnellen).

Verlichting laten branden, wanneer een trein vertraagd/versnelt, zonder dat deze lijkt te dimmen is eveneens mogelijk.

Maar al dit alles is niet zomaar te doen met een transfo waarvan men de spanning laat variëren tussen -16Vdc (loc rijdt achteruit) over 0Vdc (stilstand) en +16Vdc (loc rijdt vooruit)...

Hiervoor heb ik toen tal van system opgebouwd... van een bloksysteem waarvan de stuurrelais (oude telefoonrelais) bijna meer ruimte innamen dan de treintafel zelf.
Over PBM (puls breedte modulatie) waardoor traag rijden mogelijk is omdat je geen startspanning moet overbruggen (je verknipt de 16Vdc in blokken) echter niet toepasbaar voor alle (oude) motoren. En spelen met HF en LF sturingen waarbij specifieke frequenties, specifieke zaken kunnen aansturen.

Echter daar je je locs niet wil verbouwen is PBM sturing de oplossing die je zoekt om traag te rijden.



Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Klaas Zondervan

De regelaars van Gaugemaster werken volgens mij met PBM. Al vertellen ze dat er niet uitdrukkelijk bij.

henry

Hoe bedoel je dat Klaas, werken met bpm.

Klaas Zondervan

Wat Bert hierboven vertelde. PBM staat voor pulsbreedtemodulatie. Da spanning wordt niet laag gehouden, maar toegevoerd in pulsen van de maximale spanning. En dor de tijdsduur van de pulsen te variëren kun je de snelheid regelen.

In het Engels heet dit PWM van pulse width modulation.