Nieuws:

Nu in MSM 254 REPORTAGE: 50 jaar De Pijl * Modul-H0-Rail * Gangelter Modellbautage 2024

Hoofdmenu

B-Models 2025 part 1 PDF

Gestart door ceuleer, 27 januari 2025, 19:23:40 PM

the_gold

De 5941 heeft aan 1 zijde enkele lampen. Met 5 lampen kan de loc dus mij inziens niet als 'museumloc' benoemd worden.

Info gevraagd:
Te kostelijk om de matrijs te maken met enkele lampen. Financieel niet haalbaar.

JerryCrazy

Is hij zich ervan bewust dat de 2 kanten niet hetzelfde zijn? ::)

Niets in deze catalogus interesseert me, verschillende modellen uit de vorige catalogus zijn nog niet eens uitgebracht, maar ze zeggen nooit wanneer ze uitkomen, verrassing verrassing, en ze zijn weg als je nog niet hebt gereserveerd. :-X

Edit : "Ep. IV-V-VI", het is niet mogelijk om een IV/V/VI-versie te maken ... Het behoort pas sinds 2002 tot de PFT-TSP.

JerryCrazy

Order nr : VB-3108 / Loc 25.5
Internationale versie : Nederland - Belgie - Frankrijk
Version internationale : Pays-Bas - Belgique - France

25.5 in Frankrijk, is dit nieuw? :o :o :o

JerryCrazy

De keuze voor de AM-MS 56 129 is ook bizar - waarom een treinstel nemen dat maar een paar jaar in deze versie heeft gereden?
Ik weet niet precies wanneer het zijn tweede stroomafnemer verloor, maar het was voor 1979. (ofwel bij de algemene revisie tussen 12/12/1973 en 01/02/1974, ofwel bij de tussentijdse revisie tussen 23/08/1978 en 28/08/1978).

Waarom kijken fabrikanten nooit naar de modellen die er al het langst zijn om een breder publiek te bereiken?
Hoe langer een model in een bepaalde versie op de weg is, hoe interessanter het is voor meer mensen.

Sicco

JerryCrazy

Huil je? :o

Jurgen

Dus het treinstel is niet de variant zoals die eind jaren 90 heeft gereden?

Ik zoek vooral modellen die tussen 1995 en 2003 inzetbaar zijn. Nadeel is dat ik er veel te weinig van afweet en die TP IV en V aanduidingen zijn voor mij steeds veel te vaag.
Dus help!  ;D
Zijn de gele reeks 51 en de reeksen 23 en 25.5 uit de brochure wel inzetbaar in die periode? Als ik vergelijk met foto's vermoed ik van wel, maar soms zit het in de details en die mis ik meestal.  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

De 2383 is jaren 80, de 5174 en 2553 2e helft jaren negentig

JerryCrazy

Geen van de fabrikanten geeft de juiste periode aan op hun catalogi of verpakkingen.

De verschillen zitten vaak in de gebruikte lettertypen.

Bijvoorbeeld

Links
Oud NMBS-NMBS lettertype

Rechts
Univers lettertype, lettertype aanbevolen door de UIC voor gelijkwaardige leesbaarheid in heel Europa
Het is al wijdverbreid in gebruik sinds het midden van de jaren 1980 (HLE 12's gebruikten dit lettertype bijvoorbeeld al toen ze werden geleverd) en werd geleidelijk geïntroduceerd tot het einde van de jaren 1990.

Voor de 2383

In 1993:

In 1997:

Het beste is om foto's te zoeken van wat je wilt uit de periode waarin je geïnteresseerd bent en deze te vergelijken met het schaalmodel (kleurstelling, lettertypen, Magellan logo's, enz.).
Aarzel niet om vragen te stellen - het kost niets. ;D ;D ;D

Sicco

Ja daarbij heeft de 2383 geen UIC stekker op de loc en is dus van voor 1990

ceuleer

loco

In deze bijkomende folder wordt wel iets nieuw getoond. Het gaat om de Eaos met versterkte zijwanden terwijl de oudere versie geen versterkingen heeft. Naast de versie die gebruikt werd door NV Inter Ferry Boats met verwijderde deuren voor containervervoer kan je oneindig veel nummervarianten uitbrengen met gesloten deuren. Toch knap dat deze wagen er komt nadat vele jaren geleden hiervan reeds een eerste proto getoond werd. Vorig jaar werd in de folder het model ook opgenomen in een B-Cargo groene uitvoering met deuren. Er werd toen alleen een foto getoond.

Metpetergaathetbeter

Jammer van die rangeerankers waarmee je iemand van zijn paard kunt slaan. Dan zijn de Kleinbahn en Roco toch beter geslaagd. Bovendien lijken die eleganter te ogen dan de BM's die veel robuster door het leven lijken te moeten gaan. Ook de verhoudingen wagon/container stoort mij wat of ligt dat aan de container?

JerryCrazy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 februari 2025, 08:52:06 AMJammer van die rangeerankers waarmee je iemand van zijn paard kunt slaan. Dan zijn de Kleinbahn en Roco toch beter geslaagd. Bovendien lijken die eleganter te ogen dan de BM's die veel robuster door het leven lijken te moeten gaan. Ook de verhoudingen wagon/container stoort mij wat of ligt dat aan de container?

De dikte van de wagon is schokkend, dit is duidelijk zichtbaar bij de "deuren". :o