Nieuws:

Nu in MSM 263 PRAKTIJK: Crossrail wordt BLS Cargo Nord | Dinosaurusvondst | Het ARCOMORA-concept

Hoofdmenu

uitgangsspanning LokProgrammer

Gestart door filosoofke, 26 januari 2025, 14:27:16 PM

filosoofke

Hoi,

ik probeer met de signalpilot enkele seinen (van B-Models) te programmeren, dat lijkt op zich wel te lukken maar als ik dit dan wil testen branden de seinen niet. Maar ik meet ook maar 1.5V aan de U+ uitgang van de Signalpilot, dezelfde spanning die ik ook meet aan de uitgang van de LokProgrammer. Is dat niet te laag?

heb de vraag ook esteld op het ESU forum, voorlopig zonder antwoord.

CiteerIk probeer enkele Belgische seinen (van B-Models) aan te sluiten aan een signalpilot. Zoals de handleiding aangeeft programmeer ik de signalpilot met behulp van een lokprogrammer (5.2.10).
In lokprogrammer lijkt het instellen van de adressen wel te gaan - write decoder data - lijkt ook te werken. De power led van de signalpilot blinkt groen bij het schrijven van de data, de program led brandt wel niet. Weet al niet of dat normaal is.
Anyway, ik wil dan ook de leds testen natuurlijk via driver's cab - turnout control panel.
Opnieuw brandt de power led groen bij 'GO', maar de seinen zelf branden niet. De bruine draad is geconnecteerd aan de U+ uitgang.
Maar volgens mij is de uitgangsspanning te laag (ik meet 1.47 V aan de U+ uitgang), wat ook dezelfde spanning is die ik meet aan de uitgang van de LokProgrammer). Is dat normaal? Ik zou eerder 12V verwachten?

evan

Testen doe je best met je dcc centrale omdat dan TRK A en B mee zijn aangesloten samen met PWR A en B. 
De Lokprogrammer is alleen om te programmeren en dat gebeurt via PWR A en B terwijl TRK A en B niet zijn aangesloten.

Die test via de "Virtual Cab" werkt niet goed zoals beschreven in de handleiding

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

filosoofke

is er dan geen andere manier om de signalpilot al 'op voorhand' te testen? Zou het lukken door de U+ uitgang te vervangen door bv een transfo uitgangsspanning?

evan

Jawel zoals beschreven hierboven  ::)  en in de handleiding. Dus je moet de decoder aansluiten met PWR A en B en TRK A en B.  Alleen PWR A en B is om te programmeren en dan werken de uitgangen niet...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

filosoofke

Eens je weet hoe het programmeren gaat is het eigenlijk wel kinderspel en hoeft het testen niet meer echt. Dat doen we wel in 'productie'  ;)
Al vind ik dan wel niet dat ze in de handleiding moeten beschrijven dat je de verschillende seinstanden dan in de drivers' cab kan testen. Maar goed, we kunnen verder! Thanks!