Nieuws:

Nu in MSM 257 PRAKTIJK: Water van Woodland Scenics * Zelfbouw van een Corpet-Louvet locomotief

Hoofdmenu

Foto's Sluitverlichting goederen wagons

Gestart door Michael, 22 januari 2025, 10:32:32 AM

Michael

Zoals de titel zegt, ik ben op zoek naar foto's van goederenwagons met sluitverlichting en dan niet hoe je het in model hebt gedaan maar van de echte wagons.

Tads, Falns, Tank wagons, Schuifzeilwagons, erst wagons en wat jullie nog meer kunnen vinden.

Ik wil een aantal van mijn wagons voorzien van sluitverlichting maar wil de verlichting wel op de juiste plaats positioneren.

Wellicht zijn er meer mensen die hierin belangstelling hebben.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterVG

Michael

Peter ik zou zeggen zoals ze de afgelopen 10 jaar rijden in België
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

Metpetergaathetbeter

bij goederenwagons zijn voorzieningen voorzien voor het aanbrengen van sluitverlichting( die witte staafjes hier bij deze shimmns )https://www.flickr.com/photos/peterbarzeele/4438806196 om de sluitverlichtingaan op te hangen

hier opstaand chasis https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/15401423843/in/photolist-2iNVTTe-qnrhA3-v5Gux7-u9mabX-u9c6bG-q8gVcX-uNBfeb-psYjJp-uNBsxY-63Pz2W

hier op meerdere plaatsen https://www.flickr.com/photos/break302/19087512732/in/photolist-2iNVTTe-qnrhA3-v5Gux7-u9mabX-u9c6bG-q8gVcX-uNBfeb-psYjJp-uNBsxY-63Pz2W

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

bekie

Dag, er bestaat ook een facebookgroep rond goederenwagens in België, zowel Belgische als buitenlandse met aanwezigheid in België. Interessant om hier ook eens rond te neuzen. Soms komen er ook met sluitlichten voorbij.
https://www.facebook.com/groups/2927924614048401?locale=nl_BE

Antoon

loco

Er zijn blijkbaar maar weinig fotografen die aandacht hebben voor achterlichtjes. Begrijpelijk. Er zijn er maar weinig die geïnteresseerd zijn om goederenwagens vast te leggen en als dat al het geval is, dan moet je er ook nog aan denken om de achterkant van een (rijdende) trein te trekken. Niet simpel.

Ik heb eens tussen al mijn foto's gezocht er toch enkele gevonden. Sommige zijn nog van den oude stempel. Hopelijk heb je er iets aan en laat je binnenkort enkele foto's zien met achterlichtjes.

hier vind je de foto's die je één voor één kunt bekijken en downloaden. 

https://cooltrain.stackstorage.com/s/Achterlichten

Klaas Zondervan

Er zal toch in hoofdzaak weinig verschil zijn tussen de landen. In heel Europa hebben goederenwagens gestandaardiseerde houders voor sluitlantaarns. De lantaarns zelf zullen van land tot land verschillen, maar ze lijken erg op elkaar.
vaak wordt volstaan met een sluitbord, diagonaal verdeeld in twee rode en twee witte  driehoeken.
Ik kan me herinneren dat de M2 rijtuigen, toen ze aan Nederland waren verhoord, opgeschilderde sluitborden hadden.

mark7758

Regels: (Waar vanaf geweken wordt.)
- Verplicht goederentreinen. 2x sluit sein/bord.
- NL + D+ A+ sluitplaatje. (Bord metaal met vast maatvoet. De bovenkant rood/wit kan van vorm+maat verschillen.)
- B + F + L Sluitsein Zelfde maat voetje als hierboven, maar dan met lamp en accu. Lamp wordt aan+uit gezet door schakelaar in de voetje die men in de hanger zet. Dus sluitsein op de grond lamp is uit. Zet je hem in de houder dan gaat hij aan. Meestal voorzien van een lichtschakelaar.
Ken beide varianten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

stoomlokje

Mark,
Ik heb hier op de lijn Antwerpen Aarschot (B) toch al dikwijls goederentreinen gezien waar géén sluitlampen opstaan en alleen maar die 2 bordjes.
Dan zijn die zogezegd hier in belgië in overtreding?

mark7758

Nee. maar standaard rijden ze daan met sluitseinen en geen plaatjes. Mag beide 8)
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Driesel

Citaat van: mark7758 op 25 januari 2025, 12:34:29 PMNee. maar standaard rijden ze daan met sluitseinen en geen plaatjes. Mag beide 8)
Nee hoor Mark, in België zijn enkel sluitseinen (lampen) toegelaten. De sluitplaatjes zijn verboden. Nochtans is er een Europese regelgeving die zegt dat de sluitplaatjes in ieder land toegelaten moeten zijn, maar enkele landen liggen dwars (waaronder België en Frankrijk) en hebben uitstel gekregen om dit in te voeren. In de praktijk gebeurt het inderdaad wel dat regelmatig vergeten wordt om de sluitplaatjes in Nederland en Duitsland te wisselen tegen sluitseinen, en er zo een goederentrein met achterop sluitplaatjes door België rijdt.
In België zijn twee types sluitseinen in omloop:
- type 'Nissen' zoals op de foto van Peter:
https://cooltrain.stackstorage.com/api/v2/share/Achterlichten/files/838346/preview?height=2000&CSRF-Token=Mwf2-ZeMuDwJAQ
- type 'Magelan'

Beide mogen in België gebruikt worden, maar...
- treinen met bestemming of komende uit Duitsland mogen enkel uitgerust worden met het type 'Nissen'. In Duitsland is het gebruik van sluitseinen 'Magelan' niet toegelaten
- voor treinen met bestemming of komende van Frankrijk mogen enkel sluitseinen type 'Magelan' gebruikt worden

Het type 'Magelan' werd ergens rond 2010 ingevoerd (correcte datum weet ik niet meer, iemand?). Voordien was één eindsein van het NMBS-type rechts achteraan voldoende.

Bij de invoering van de sluitseinen 'Magelan' was één lamp van dit type voldoende voor binnenlands verkeer.
Verkeer naar buitenland werd voorzien van twee sluitseinen: ook naar Duitsland, waar die in het grensstation Aken West werden gewisseld met sluitplaatjes.
Enkele jaren later werd het gebruik van twee sluitseinen veralgemeend voor gans België. En nog wat later werd het type 'Nissen' (op vraag van diverse goederen-operatoren) ook toegelaten in België. Deze is namelijk veel goedkoper in aankoop.

Michael

Peter hartelijk dank voor de reeks foto's, de link in de bijdrage van Dries werkt niet, en allen die gereageerd hebben, hartelijk dank.

Extra foto's zijn altijd welkom.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758