Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

Eenmansbedrijf voor spoorvervoer

Gestart door Lijn50, 09 januari 2025, 13:47:11 PM

Lijn50

Hey,

Bij het bladeren op youtube heb ik de volgende reportage (in het Duits) ontdekt.

Een treinbestuurder die op zijn 55ste een dieselloc van de jaren 60 koopt en opknapt, en die zijn eigen spoorvervoerbedrijf opricht : 1 man en 1 locomotief.

https://youtu.be/HP1B7006YZE?si=uZcW3eRhw6haULaL

Groetjes,

Philippe

Rangeerduivel

Moet toch kunnen...?
Als loc en machinist voldoen aan alle voorwaarden....er zijn zoveel privé maatschappijen.
Of hij er financieel uit raakt is zijn zorg!

 ;)

Bundesbahnfreak

Bedankt om te delen.
De lok op zich is al speciaal, de 219 001.
Dit was een testlok met een gasturbine die als booster de dieselmotor moest ondersteunen.  Dit om bij electrische treinverwarming het vermogenverlies te compenseren.  Er is er maar 1 van gemaakt oorspronkelijk als V169 .  En vanaf 1968 als 219.  De huidige eigenaar heeft wel oog voor traditie.  De lok is in de originele kleur gespoten en heeft op elke kop een van de typenummers.  Een succes was het destijds niet,  na problemen is de gasturbine uitgebouwd en heeft de lok nog wat goederendiensten gedaan en is daarna aan privefirma's verkocht.
 Je moet toch maar bewondering hebben voor deze man om zo'n risico te nemen.  Enkele jaren terug had een Duitse vrouw ook een eenmanszaak met 2 vooroorlogse E loks (BR194) maar na een ongeval was het gedaan.  Ik dacht dat ze zelfs niet in fout was.
Grtn
Rudy