Nieuws:

Nu in MSM 256 BANEN: Station Aalst 2000 * Ontario * Sixteen Tons

Hoofdmenu

gezocht STL bestanden van woningen voor men achtergrond

Gestart door krispy, 31 december 2024, 15:44:32 PM

krispy

Ik ben eigenlijk op zoek naar verschillende rijwoningen naar belgisch voorbeeld in STL bestand

Ik heb er al eentje van patrick( Perk waarvoor men dank  ) en dat al verschillende malen aangepast om toch iets wat andere looks te krijgen.
Vermits ik nog geene crack ben in 3D tekenen, bewerk ik momenteel patrick zen bestand van de arbeiders woning  via 3d builder van microsoft .

Hierbij twee voorbeelden van wat ik al uit men printer kreeg ( resin ) ,ze zijn nog niet ideaal maar kunnen er al door , printer is nog maar 2 weken in bezit vandaar,nog veel ontdekkingswerk , resin is toch geen fillament ,das duidelijk

De eerste foto is het orgineel bestand er in mirror tegen geplakt en geprint  en halfrelief , daar ze dienen om tegen de achterwand te plaatsen
( hier vindt ik persoonlijk dat de schouwen fout staan of de woning moet op gas of stookolie verwarmt worden met ketel in kelder , anders zou ik de schouw boven de eetplaats plaatsen)

dual arbeiderswoning by kris deschoenmaekers, on Flickr

De tweede is de arbeiders woning verhoogt en de bovenste verdieping en ramen volwaardig gemaakt met schouw aan de andere zijde ,
al dit werd gedaan door knip en plak werk maar vindt het wel ok , dit is al een klein stadswooningske ipv arbeiders

stadshuisje 2 etages by kris deschoenmaekers, on Flickr

arbeids-stads by kris deschoenmaekers, on Flickr

heb nog verschillende versies maar nog niet geprint eentje met 3 verdiepingen en eentje dat breedre is , deur met twee ramen naast

Als er personen zijn die hun stl van woningen ( naar beligsch voorbeeld ) willen delen , graag

Als ik men volgende prints heb en ze ok zijn zal ik de stl in de hiervoor bedoelde rubriek laten plaatsen

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

krispy

zoals beloofd de volgende afgeleiden van de arbeiderswonning , heb nu in totaal 4 verschillende versies , toch al een begin om men stationsomgeving te bebouwen  :)

reeks huisjes by kris deschoenmaekers, on Flickr

20250103_165809 by kris deschoenmaekers, on Flickr

zoals men ziet heeft de middenstijl van de vensters het nogal moeilijk , is zeer fijn en met verwijderen van de supports loopt het soms mis , maar deze kunnen achteraf gecorigeerd worden tijdens de afwerking.
Ben van plan klein bakjes te printen waarin een ledje kan plaatsvinden om zo bepaalde venters te laten uitkomen bij donker.( inspiratie opgedaan uit de kibri cataloog  ;) )

ik heb ook een test met de FDM printer(ender3V2) gedaan , dit is mooi van ver maar een echt stenen motief komt er niet direct uit veel te grof ( nozzel 0,2mm) , fijner lukt hiermee niet volgens mij. Hiervoor werd de arbeiders wonning volledig in stukken gesneden en appart geprint,voor/achter gevel , zij gevels en dakplaat , de witte strip is plastiekcard , gootje viel eraf  >:(

FDM print by kris deschoenmaekers, on Flickr

vraagje aan admins
naar wie mogen de STL files gestuurd worden om op forum te plaatsen vermits piet liet weten minder bezig te zijn met forumbezoeken ?

aan de andere forum genoten , andere varianten van belgische huizen zijn steeds welkom he ( in OBJ of 3mf vorm , pas het dan wel aan (als het lukt tenminste )
MVG
Kispy

perk

Je moet heel veel supports plaatsen (ook onder elk stukje hout van de ramen), ik heb snel even mijn finale STL bestanden voor de woning en antenne met supports op Printables https://www.printables.com/model/1063478-belgian-worker-house-anno-1950-h0-187/files gezet om je een idee te geven.  En dan loopt het bij mij nog vaak mis, soms komt de bodem ietsje los op de plaat bij de hoeken.   Voor dit soort zaken vind ik plat printen nog het makkelijkst, met het minste kans om vervormingen.  Maar het nadeel is dan weer de kans op kapot/kromtrekken van de ramen.

En je moet echt een kwaliteit sniptang hebben met de juiste bekvorm, ik heb een XURON 410T.  Dat kost wat maar het is elke cent waard voor brokken te vermijden.  En kleine vijltjes, soms gebruik ik gewoon nagelvijltjes van Kruidvat, maar ik heb toch een setje fijne metaalvijlen ook.

Ik vind Chitubox het beste voor supports te plaatsen, en ik doe het helemaal handmatig en liefst zo fijn mogelijk.  Beter dan de Anycubic slicer - toch voor de supports, voor te slicen is dan weer Anycubic hier beter.

Je kan natuurlijk ook de deuren en ramen apart printen, maar dat geeft soms weer andere problemen kwa pasvorm. Als het misloopt, kan je natuurlijk altijd die deur of raam eruit vijlen en zelf iets nieuw tekenen voor de opening die ontstaan is.   Ik had maar een 2-3 tal huisjes nodig en ze moeten dezelfde deuren hebben (het idee is een pasgebouwde rij in 1950).  Natuurlijk als je een hele straat wil in een later tijdstip, dan is de deuren en ramen apart maken beter.

Ik vind trouwens dat je aardig goed knip en plakwerk hebt gedaan (daar had ik zelf nooit opgekomen).   Dat valt totaal niet op, ik zie gene steen verspringen.

De hoge woning komt er mooi uit.

krispy

Ik gebruik chitubox pro om alles klaar te maken voor printen , supports plaatsen doe ik nog in de auto mode ,het slicen doe ik hiermee ook , prog zat bij de printer vandaar
Morge ga ik eens eentje manueel van supports proberen te voorzien ,tja oefenen baart kunst zeggen ze toch dus....

Kwa kniptang gebruik ik er voor electronica van swiss dacht ik ,zijn speciaal voor zeer fijn draadjes zoals wirewrap draad en pootjes  QFP (tot 240 poten) of sotjes mee te knippen ,dikke potjes van dil ics lukt er ni mee want dan breken de bekjes af .

Ik vindt persoonlijk dat het er al deftig uitkomt om de printer nog maar 2 weken te hebben ,is een elgoo saturn 4 ultra en gebruik resin van 3Djack waterafwasbaar , moet wel zeggen dat de beige gemakkelijker print dan de lichtgrijze.

Wordt vervolgd.....
MVG
Kispy

doomslu

Er al aan gedacht om de ramen en deuren te laseren?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

krispy

Citaat van: doomslu op 04 januari 2025, 09:33:57 AMEr al aan gedacht om de ramen en deuren te laseren?
ja Luc , maar die apparatuur heb ik niet en tevens de plaats ook ni om dit er nog eens bij te plaatsen  ;) ,het is niet de bedoeling om het uit te geven dus zal via FDM of resin moeten gebeuren  ;)
MVG
Kispy

krispy

bij deze gisteren een beetje zitten prutsen ( weer knippen , plakken versnijden ) en heb ik de ramen en duren op de ender geprint
resultaat ziet er keurig uit volgens mij

eens op de baan gaat men er niets meer van merken , staan nu precies alu antreciete ramen in  ;) 

ramen fdm by kris deschoenmaekers, on Flickr

het bakske om erachter te plaatsen is ook klaar (zodat elk raam appart verlicht kan worden of niet , dat is het gedacht er althans achter)
MVG
Kispy