Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

Nostalgie?

Gestart door Boemeltrein, 19 december 2024, 11:29:48 AM

Boemeltrein

Zelfs in die tijd waren de watertorens een architecturaal hoogstandje

Modelbouw Verschooten in de kammenstraat te Antwerpen waar ik als kleine jongen menigmaal voor de etalage heb gestaan, ik was steeds up to date want de winkel lag op weg naar school ;D
Ik denk te mogen stellen dat de man die met die lantaarn zeult Herman Verschooten is in jongere tijden.

Klaas Zondervan

Citaat van: Boemeltrein op 19 december 2024, 11:29:48 AMZelfs in die tijd waren de watertorens een architecturaal hoogstandje
Logisch. Naast zo'n monumentaal station zet je geen rechte betonnen zuil.

Herwig

"Ik denk te mogen stellen dat de man die met die lantaarn zeult Herman Verschooten is in jongere tijden."f

ik denk te mogen stellen dat dit Frans (Sus, Cois) is                                   (niet te verwarren met MTD-Suske)
hun jarenlange medewerker,   tot in de tijd van de Eiërmarkt 

Guy Van Meroye

De man met de lantaarn is zoals Herwig stelt Frans Van Visschel, de jarenlange steun en toeverlaat voor menig modelspoorder in het Antwerpse en wijde omgeving. Je kon bij Frans voor raad en daad terecht, op verzoek voor goede klanten spoot of bouwde hij zelfs locomotieven om  (Roco 59'ers met enkele frontseinen bvb..).. Frans verhuisde nog mee naar de Eiermarkt tot zijn gezondheid hem parten begon te spelen.
Guy

Boemeltrein

Merci voor de info omtrent de heer met de lantaarnpaal, als klein jochie herinner ik mij enkel de treinen ;D

Herwig

Aan "Boemeltrein" :  is dit een eigen foto van u ?   Familiealbum?
Is historisch wel waardevol.  Deze Verschooten-winkel was links naast het "Allumeurkesgasthuis" (of met één winkelpand ertussen?)
En de Frans was toen nog nen échte treinenman  ;)

SuSke

Je kan je de vraag stellen waar die lantaarnpaal vandaan kwam en waar die naartoe ging...
Toen werden er toch veel minder vragen gesteld over bepaalde dingen :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

Goeiemiddag Franciscus,

die andere Frans-van-Verschooten was voorwaar géén struise kerel  en zo gezien op de foto kostte het dragen van de 'lantaarnpaal' (?) hem, alleen dan nog, niet zo veel moeite, dus ... was het wel een échte verlichtingspaal ?   Of een nepding voor tijdens de eindejaarsdagen ?  (en om  -het geheugen van-  mevrouw Rita Verschooten-Verbeelen hiermee alsnog lastig te vallen ?)

59erke

Wat mij wel opvalt is dat er op de vitrine nog de tekst staat 'doe het zelf' en geen modelbouw. Misschien een overblijfsel van de vorige uitbater.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rochevalien

Citaat van: 59erke op 20 december 2024, 16:46:14 PMWat mij wel opvalt is dat er op de vitrine nog de tekst staat 'doe het zelf' en geen modelbouw. Misschien een overblijfsel van de vorige uitbater.

Dat denk ik ook , ik herinner mij de winkel op een hoek van de straat , met nog een extra etalage om de hoek dus . Heerlijk rommelwinkeltje was dat en aan Frans kon je niets verkeerd vragen.

Herwig

Citaat van: 59erke op 20 december 2024, 16:46:14 PMWat mij wel opvalt is dat er op de vitrine nog de tekst staat 'doe het zelf' en geen modelbouw. Misschien een overblijfsel van de vorige uitbater ?

Is begonnen als DHZ en geleidelijk werd het exclusief model(trein)bouw
Later hoek Ijzerenwaag/Kammenstraat.

Boemeltrein

Beste Allen, Deze foto met Frans en de lantaarnpaal heb ik bij toeval gevonden op Pinterest toen ik op zoek was naar foto's van de winkel van mijn echtgenote haar grootvader die in 1921 een winkel had op de hoek Keyserlei en Quellinstraat (nu Quick).
Hier de link van de foto van Modelbouw Verschooten voor de geïnteresseerden https://nl.pinterest.com/pin/6403624461180479/
Bij opmerkingen werd er gewag gemaakt dat die heer Herman Verschooten was.

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 20 december 2024, 13:49:00 PMwas het wel een échte verlichtingspaal ?

Nope!
Ik heb die persoon niet gekend en weet dus ook niet hoe sterk die was, maar ik weet wel dat je zulk ECHT object niet kan tillen zonder vorklift...