Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Problemen bij proefritten VBV treinstellen

Gestart door Michael, 02 december 2024, 19:49:25 PM

Michael

Ik ben bezig met proefritten te maken nu alle spoor om mijn baan ligt. Fleischmann treinstellen rijden perfect, echter met VBV treinstellen heb ik steeds op hetzelfde punt ontsporing, Als ik daar de loop van het spoor bekijk zie ik niet echt iets dat ik zeg dat moet beter, de andere locomotieven met sleep en treinstellen van Piko en Fleischmann rijden daar netjes door.

Is dit een herkenbaar issue? Indien dit vaker voorkomt wat is de oplossing?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Michael,

Je spreek over "treinstellen", die hebben meestal een beperking qua bochtgeometrie....misschien ligt daar de oorzaak?

;)

Michael

Rudy ik denk niet dat dat het probleem is ik heb ruime bochten straal 70 cm is de meest krappe bocht.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Floris

misschien wat meer info geven (type treinstel, soort rails, foto of filmpje van de situatie, wat gebeurt er precies etc)

Klaas Zondervan

Heb je verkante bogen? Bij mij gaf dat problemen met treinstellen van Artitec. Die hebben te weinig rolruimte, anders gezegd: de draaistellen kunnen niet zijdelings kantelen ten opzichte van de rijtuigbak. Op de overgang van vlak recht spoor naar verkante boog tilde een draaistel de flenzen over de spoorstaaf.

Michael

Mijn sporenplan is de eenvoud zelve, 2 ovalen, 2 x kruising en elk ovaal 4 sporen in het schaduwstation.
Bij de binnenste ovaal rijd het treinstel goed als de motorwagen trekt, in de andere volgorde (duwende combinatie) werd het tweede draaistel (van de motor loze wagen) opgetild en kwam dan naast de rails neer Dit gebeurd op het einde van een bocht in stijgende richting, het stijgingspercentage bedraagt 2%, dat weet ik omdat ik gebruik heb gemaakt van rissers van Woodland Scenics.
Oh ja dit betreft de zilveren AM56.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

patrick smout

Op mijn baan de oorzaak van een ontsporing kunnen achterhalen door met mijn gsm het gebeuren te filmen en dan sterk vertraagd en ingezoomd weer te geven. Mogelijk ook voor jou de aanloop naar een oplossing. Veel succes!
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Michael

Patrick bedankt voor de tip, ga ik proberen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154