Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

Geen treintjes meer in speelgoedboekjes

Gestart door den T, 25 november 2024, 22:05:20 PM

den T

Hallo allemaal, afgelopen WE reed ik als fiere opa met de 5 kleinsten van mijn kleinkinderen naar een modelbouwbeurs. Fier omdat ze enthousiast waren geworden om mee naar treintjes te gaan kijken en stiekem hoopte ik dat er wel een door de modelbouwvirus gestoken zou worden. Bij mij is het zo ook begonnen door een railovaaltje in de vitrine van een speelgoed winkel, opweg naar school. Regelmatig stopte ik daar om te kijken. Dus op weg naar huis vroeg ik hen of er nu iemand een modeltrein aan sinterklaas ging vragen. Hun antwoord : maar opa er staan geen treintjes in de speelgoed boekjes .
grtjs Julien

SuSke

De interesse van de speelgoedindustrie is weg omwille van de globale kostprijs van onze treinen.
Ze kunnen die eenvoudige niet meer aanbieden aan een voldoende lage prijs met voldoende marge.
We zijn een niche markt geworden en zullen daar in blijven zitten tenzij we allemaal de supergedetailleerde modellen gaan laten liggen en terug het oude spul gaan kopen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

Je hebt slechts gedeeltelijk gelijk. De twee "niveaus" kunnen perfect naast elkaar bestaan, maar dan moeten ze wel voorradig zijn en niet op bestelling en leveren in sint juttemis.
We zijn allemaal schuldig aan die situatie en we kunnen beginnen:
- weigeren van vooraf te bestellen
- indien toch bestellen met contractuele leveringsdatum en dito vermindering bij laattijdige levering
- stoppen met winkeliers die een erbarmelijke productkennis en dito klantenservice te bepamperen

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 26 november 2024, 11:10:19 AMSuske,

Je hebt slechts gedeeltelijk gelijk. De twee "niveaus" kunnen perfect naast elkaar bestaan, maar dan moeten ze wel voorradig zijn en niet op bestelling en leveren in sint juttemis.
We zijn allemaal schuldig aan die situatie en we kunnen beginnen:
- weigeren van vooraf te bestellen
- indien toch bestellen met contractuele leveringsdatum en dito vermindering bij laattijdige levering
- stoppen met winkeliers die een erbarmelijke productkennis en dito klantenservice te bepamperen

Roland

De nagel op de kop

-Maar niet iedereen zal zich houden(als we toch een blok zouden vormen) om te weigeren vooraf te bestellen.
-Er zal geen enkele fabrikant of winkelier bij bestelling een contractuele leveringsdatum willen geven want dan weten ze dat ze met de clausule van vermindering bij laattijdige levering de loc of rijtuigen zo goed als gratis moeten geven.
-En het bepamperen van winkeliers(en of fabrikant) is een ander probleem, zelfs bij bewezen benedenmaatse (of geen) klantenservice zullen er nog steeds mensen zijn die het voor de winkelier en of fabrikant opnemen.

De modelspoorder heeft zelf boter op zijn hoofd met steeds meer en meer gedetailleerde modellen te wensen, anders gezegd te eisen.( stel uzelf de vraag of bepaalde details steeds zichtbaar zijn als men het model ziet rijden, zelfs op een diorama)

Piko is een mooi voorbeeld van hoe het kan zijn, zij hebben 3 afwerkingsniveaus.

Misschien zal ooit de ooit zo mooie hobby uitsterven bij gebrek aan opvolging van de jeugd 

den T

Hallo allemaal, ik wil mijn bedenkingen nog wat verduidelijken want er zijn wel degelijk 2 niveaus, hier gaat het over treintjes voor kinderen.
Mijn constataties:
1-Kinderen hebben geen nood aan gedetaieerde treinmodellen. Zij willen rondjes rijden liefst tegen TGV snelheid met treintjes die ze goed kunnen vastpakken,
2- In hun brief voor de sint  plakken zij, fotoknipsels uit de speelgoed reclamebrochures , van het door hen verlangde speelgoed.
3- ouders kiezen uit deze foto knipsels, op de brieven voor de sint, dan weer wat ze aanschaffen.
4- als er geen foto's van startdozen in boekjes staan dan kunnen kinderen die niet gaan verlangen en niet uitknippen
5- gevolg: ouders gaan geen treinstartdozen kopen.
6- Racebanen staan al altijd in de brochures en die worden wel gekocht.

Ik hoop dat er toch wat aangedaan kan worden door de distributeurs, want modelbouw is een mooie en tallent verrijkende hobby.

grtjs Julien

SuSke

Märklin is laatst toch even in dat gat gesprongen met een reclamefilmpje. Is zelfs hier op het forum geweest.

Maar het klopt wat je zegt Julien, en zo'n videofilmpje is moeilijk op een blad papier te plakken.
Misschien moet opa dan een beetje voor Zwarte Piet spelen en de kleinkinderen voorzien van knipsels uit zo'n filmpje :) ::)  8)
En dan gelijk aan de ouders laten weten dat hij in een bepaalde winkel wel iets heeft zien liggen dat de 'kids' wel graag zouden hebben.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

den T

Alvast een goede tip Frans.
ja als opa hoop je maar dat al je materiaal niet naar nen opkoper gaat na je laatste dag, maar dat er toch iemand van de kleinkinderen is die daar verder gelukkig mee is omdat hij  ook van treintjes is gaan houden.
Warme groeten Frans

raf

hier rijden de duurdere wagons en loc's rond zonder de mee geleverde extra's

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.