Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Fremo naar Belgisch voorbeeld?

Gestart door MarijnMSM, 11 november 2024, 09:07:40 AM

MarijnMSM

Goeiemorgen allen,

Kort en bondig: zijn er hier mensen die, ondanks of juist omwille van de technische uitdaging, interesse hebben in een Fremo-opstelling uitbouwen naar Belgisch model? Of bestaat dit al en ken ik het nog niet  8) ?

Ik las al uitvoeriger op het forum over de (forum- en andere) modulebanen, vaak met black box,... Ik begrijp de voordelen ervan (flexibiliteit, uitvoeringstoleranties,...) maar persoonlijk spreekt zo'n uitgebreide fremo-opstelling met een uitgestrekte spoorlijn door landschap en af en toe een station, naar realistisch voorbeeld, me heel erg aan.

Ik ben benieuwd!

Marijn

MarijnMSM

Ik ging er wat van uit dat de meesten wel zo ongeveer weten wat Fremo inhoudt...
Voor zij die het niet kennen, vind ik dit nog altijd een heel mooi en inzichtelijk filmpje (weliswaar in het Duits gesproken maar de beelden spreken voor zich...)

https://youtu.be/ybvUJiNS1Aw?si=ASl8T-PwkYMYuP9y

Klaas Zondervan

Even contact opnemen met https://fremo-nederland.nl/
Er staat Nederland, maar gaat ook over België.

MarijnMSM

Kende ik niet, dankjewel!

MarijnMSM

Nu, er staat wel België in de titel, maar op de website vind ik geen Belgische activiteit...
In Nederland is men daar op beperkte schaal inderdaad wel rond bezig maar dat betreft hoofdzakelijk NS en DB-modules alsook de Rhätische smalspoorbaan (die ik al eerder contacteerde).

Het is een interessant contactpunt om bestaande kennis op te doen,... maar ik blijf wel benieuwd of er ook in België specifiek mensen geïnteresseerd zijn om aan een Belgische tak te werken  :)

Dus mijn vraag blijft nog wel geldig :)

Herwig

MSM-hoofdredacteur Guy (en ikzelf) waren ooit lid van FREMO. Min-of-meer als 'aanhangsel' van de Nederlandse afdeling.
Pakweg +/-35 jaar geleden. Was geen succes in Belgie. De bijeenkomsten waren voor ons ook te vér weg.

Maar "Modul-H0-Rail" (zie aldaar) is in se  -digitale-  Fremo. Onze oude Fremo-segmenten en FY's pasten er in ieder geval perfect tussen.
Dus wend je tot  "Modul-H0-Rail"    . .

guy holbrecht

23 en 24 november is er een bijeenkomst van Modul-H0rail in Wetteren. Dit is echter geen publieke bijeenkomst waar publiek is toegelaten, vooral omdat de zaal waar opgebouwd wordt, vol staat met aaneengeschakelde modules van de deelnemende leden en clubs. als je echt geïnteresseerd bent, kan je best contact opnemen met de organiserende club Het Locje, via mhr(ad) hetlocje.org

MarijnMSM

Dit had ik, op aangeven van het vorige bericht, zelf ondertussen ook gevonden. Alvast een mailtje gestuurd om toch eens te mogen komen kijken! Dankjewel voor de info!

Terzijde: hoe komt het dat iets als Fremo zo moeilijk voet aan de grond krijgt in België? Wat waren de redenen dat dat +/- 35jaar geleden gestrand is?

Marijn

Klaas Zondervan

Citaat van: MarijnMSM op 11 november 2024, 13:33:55 PMNu, er staat wel België in de titel, maar op de website vind ik geen Belgische activiteit...
Ik bedoelde ook dat je ze een e-mail zou kunnen sturen. E-mail adressen vind je onder Algemeen > Contact.

mark7758

En mensen in België rijden misschien Duits. En niet Belgisch. Dus wel FREMO, maar niet NMBS, maar DB.
Zegt een NLer die al te lang FREMO lid is. En met BELUX wel FREMO normen gebruikt, maar NMBS en CFL rijdt.
En ja. Duits rijdende mensen hebben het niet vaak iets met NMBS treinen.
Dus neem contact op met HO modul. En wie weet zien we elkaar een keer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

MarijnMSM

Citaat van: mark7758 op 11 november 2024, 17:33:50 PMEn mensen in België rijden misschien Duits. En niet Belgisch. Dus wel FREMO, maar niet NMBS, maar DB.
Zegt een NLer die al te lang FREMO lid is. En met BELUX wel FREMO normen gebruikt, maar NMBS en CFL rijdt.
En ja. Duits rijdende mensen hebben het niet vaak iets met NMBS treinen.
Dus neem contact op met HO modul. En wie weet zien we elkaar een keer.

En wat is 'BELUX' precies? Die naam kwam ik nog niet eerder tegen in mijn zoektocht!

Ik heb deze namiddag contact opgenomen met Modul H0 Rail!

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: Herwig op 11 november 2024, 14:07:30 PMMSM-hoofdredacteur Guy (en ikzelf) waren ooit lid van FREMO. Min-of-meer als 'aanhangsel' van de Nederlandse afdeling.
Pakweg +/-35 jaar geleden. Was geen succes in Belgie. De bijeenkomsten waren voor ons ook te vér weg.
--------------------------------------------------------------------------
Hallo Beste modelspoor collega's.

Als oud contactpunt voor #Fremo in België# geweest, kan ik hierop duidelijk antwoorden.

1- Elke keer dat ik een Demonstratie gaf, Openbaar of uitgenodigd in een modelspoor club, was iedereen vol belangstelling.......  tot het bij de spreekwoordelijke Specificaties en Geijkte voorwaarden kwam.

2- Gevolg was dat iedereen op "zijn manier een Fremo onderstel bouwde", wat ook een nadeel was, op dat moment, dat er geen duidelijke schriftelijke  richtlijnen op papier stonden ( in het Nederlands) enkel in het ''DUITS''!  Ik heb wel vertalingen gemaakt en uitgedeeld!
Verder werden de vaste eindprofielen (die het mogelijk maakt om met elkaar te kunnen samenwerken) bijna nooit aanvaard of aangekocht.

3- Ja, er zijn of waren, #Belgische Fremo modulles# gebouwd, waaronder ikzelf met het depot van Steenbrugge en de wagen werkplaats (HO-Modulle) en ook in schaal 1/43= O een enkelsporige baan {in 5 bakken van 120cm lang} met een uitwijkspoor.

-->>Het "Modul-H0-Rail" is een verdere ombouwing, van het voorstel dat ik (als Ex  Modelbouw commissaries) in/aan de >>Modelbouw Commissie FEBELRAIL<< heb ingediend, om de aangesloten verenigingen te kunnen laten samenwerken op toekomstige samenkomsten.

Echter, hier is ook weer een soort #bastaard# ontstaan, met ieder zijn eigen inbreng. Nu zie ik toch de Fremo eindkoppen hier en daar verschijnen.

Ik ga nog naar 'Fremo Samlungen' in Duitsland. Maar met een kleinere auto ben ik gelimiteerd in de modules die ik kan vervoeren.

Hopelijk was dit duidelijk, anders stuur je mij maar een PB op de mail.
Met riendelijke groeten vanuit de "GAUME" streek.

Maar "Modul-H0-Rail" (zie aldaar) is in se  -digitale-  Fremo. Onze oude Fremo-segmenten en FY's pasten er in ieder geval perfect tussen.
Dus wend je tot  "Modul-H0-Rail"    . .
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Herwig

Citaat van: MarijnMSM op 11 november 2024, 15:41:22 PMDTerzijde: hoe komt het dat iets als Fremo zo moeilijk voet aan de grond krijgt in België? Wat waren de redenen dat dat +/- 35jaar geleden gestrand is?

Zover 'k me nog herinner is "Fremo-België" nooit echt opgestart, dus is het evenmin gestrand.

In MSC-MOBOV hadden we toen een FreMobov-baan:  een 'clubbaan' met Fremo-koppen aan de segmenten en twee FY's. We hebben enkele keren een 'fremo'-weekend georganiseerd in B-Brasschaat. Maar er was o a. te weinig éénvormigheid qua (niveau van) scenery en heeft niet lang 'geleefd'. (is ook weeral eventjes geleden nietwaar...)

>  was/is er ook ondermeer het 'probleem' met de Fremo-koppen:  welke was/is 'Belgisch' ?    Het 'heuvel'- of het 'polder'-profiel, of . . . ?

mark7758

En wat is 'BELUX' precies? Die naam kwam ik nog niet eerder tegen in mijn zoektocht!

Ik heb deze namiddag contact opgenomen met Modul H0 Rail!
[/quote]

BELUX is een vriendenclub in NL. (Zie www.belux.lU)
meer info kan je ook via de email /PM vragen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Alan On Track

De grote meerderheid van de deelnemende modules van ModulH0rail is naar Belgisch voorbeeld dit jaar.

Het leuke van ModulHàRail is dat de instapdrempel op zich lager is en je meer vrijheid hebt, daar je niet noodzakelijk gebonden bent aan fremo bakken. Ik denk dat zo'n formule daarom ook populairder is, aangezien allerhande modulaire mobelbanen kunnen deelnemen die anders niet in een Fremo-opstelling zouden passen. Vele clubs en individuen komen dan ook met hun expobaan.
Je hebt natuurlijk niet zoals bij Fremo de lange afgewerkte landschappen en rijlengtes tussenin, het is eerder een aaneenschakeling van fraaie modelbanen, waartussen volgens een dienstregeling wordt gereden. Ik vind het wel een leuk concept, al snap ik dat de echte fremo liefhebbers er minder in zien.

Modelbouw is een kunst