verwijderd

Gestart door n/a, 18 januari 2005, 14:08:41 PM

n/a

Bverwijderd

locomotion

#1
Zou het kunnen dat je van de T3 van M?rklin / Trix een Belgische variant van de stoomloc type 59 kunt bouwen?
locomotion

n/a

#2
Zou het echt niet weten. Als het wel kan dan komt over een x aantal jaren de T3 ook wel uit als bepaalde exportmodellen.

matti

#3

      Als ik mij niet vergis was de Belgische type 59 geen Pruisische T3, maar een Meclenburgische (of zo iets). Deze had een ander drijfstangengestel als de Pruisische versie .

          [8]

loco

#4
Klopt, en deze Belgische 59 heeft dan misschien wel een nummer gehad, maar heeft eigenlijk nooit veel gereden. Volgens mij is hij nooit geschilderd geweest in het groen omdat hij snel na 1945 is geschrapt. Ik zie hem niet als een Belgische stoomloc.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips

Peter

#5
Nog een bijkomende zaak is, dat de meeste T3 modellen een rechte achterkant hebben. De Belgische heeft ongeveer op halve hoogte in de achterwand een knik, waardoor het onderste gedeelte schuin naar binnen geplooid is. Volgens mij bestaat hiervan geen H0 model (zelfs niet bij Weinert. De reden hiervan is volgens mij de kortere lengte, waardoor voor de producenten een nieuw chassis zou moeten gemaakt worden.
Apropos, indien je Belgische 64 (Duitse P8 of baureihe 38) wil maken, kan je deze in verschillende uitvoeringen maken (windleiplaten, ACFI installatie, aantal en indeling van de stoom en zand doms op de ketel). Paul Bellon heeft hier trouwens een ombouw set voor.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

#6
Matti heeft gelijk.
Het drijfwerk van onze type 59 is niet dezelfde als de T3 uitvoering van de diverse merken. Ook de kabine is anders.
De T3 heeft een Allan drijfwerk en dit is helemaal anders dan bij de Belgische versie die een Heussinger of een Walschaerts schuifbeweging had.