Welke constructie gebruiken jullie voor de koof

Gestart door Michael, 22 oktober 2024, 10:45:45 AM

Michael

Welke constructie gebruiken jullie voor de koof van een module baan, Ik heb de achterwand vast aan de module, geen zijwanden als ik het plafond zou willen aanbrengen aan de achterwand ben ik bang dat dit niet sterk genoeg is, zeker als ik er dan ook nog een ledpaneel in hang.
Als oplossing heb ik bedacht om per module 2 beugels te maken waarbij de hoek 90 graden bedraagt, het lange deel bevestig ik met moer en bout aan de modulebak, het deel wat boven de module hangt, daar bevestig ik het plafond op.
Aan de onderkant van het plafond maak ik 2 kokertjes die ik over de beugel schuif.
Is nog niet in uitvoering want ik wil eerst kijken of er alternatieven zijn, Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

ik heb het ongeveer zo gedaan maar ik heb een versteviging gezet aan de achterkant
de bovenste lat steekt over en daar zit ze boven op de vertikale lat met een drie hoekje vast geschroefd
de fries vooraan hang ik met 3d geprinte houders vast aan die horizontale lat
de led verlichting klikt in plastieke klips vast
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Bij 'VAERWEGH DOK' zijn de achtergrond en het dak geïntegreerd in één geheel. De hele constructie is uitgevoerd zonder bijkomende verstevigingen in 12mm multiplex. Het dak is opgebouwd uit een aantal 'spanten' in 6mm populier multiplex met daarop 6mm draaglatten voor de ledstrips. De ruimte tussen de latten werd opgevuld met glasvliesbehand dat geschilderd werd en zo de hemel vormt.
Het geheel buigt lichtje door, maar wanneer alle 7 bakken (8,40m) aan elkaar verbonden wordt, is dit bijna te verwaarlozen. De 2 eindbakken hebben een eindschot in de richting van het schaduwstation.

20181213_202639 by Frans Peeters, on Flickr

Door elke bak van 2 zijschotten en een frontaal deksel te voorzien krijgen we transporteerbare kisten die 2 hoog gestapeld kunnen worden.

Bij 'DEN OVERSLAG' is de achtergrond opgebouwd uit een 3mm Hardboard plaat en hangt de lichtfries aan drages van een 'Element system' (systeem van schab-dragers).
Ook hier blijft alles netjes op zijn plek hangen. De afstand is daar wel maximaal 30cm.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.