ARS Altmann rij-eigenschappen

Gestart door BD1701, 20 oktober 2024, 15:24:17 PM

BD1701

Ik heb hier een aantal sets wagons van de ARS-Altmann autotransporters van Roco. Echter viel het mij op dat die heel zwaar zijn, daarom heb ik reeds de gewichten eruit verwijderd, doch merk ik op dat de wagons nog niet helemaal soepel lopen. Dus mijn vraag is, zijn hier nog mensen die deze wagons hebben, en eventueel een oplossing hebben gevonden om de roleigenschappen ervan te verbeteren?

Alvast dank

T13 rules

Hoi, ik ben trotse bezitter van een sleep van 16 wagens.
Op de expo in Trainworld heeft deze sleep naarstig rond gereden, zonder erg veel problemen.
Het is wel een feit dat het redelijk ambetante wagens zijn om deftig te laten rijden, er is wat werk aan...
Ik heb , om ze een beetje redelijk te krijgen het volgende gedaan: ik ben begonnen met ook de gewichten eruit te wippen, vervolgens heb ik elke as uitgenomen en de bogieflank voorzicht een beetje naar buiten geplooid, als laatste werd een zeer kleine hoeveelheid siliconen spray aangebracht in de asbus.
Wonder boven wonder gaf dit zeer veel voldoening aan de loopeigenschappen van de wagens.
Voor deze handelingen konden de meeste assen zelfs geen toer draaien als je ze op hun dak legt en de asjes met je vingers laat draaien, na de behandeling draaiden ze zoals ze zouden moeten draaien.
Let wel als je met een dergelijk lange sleep op je modelspoorbaan rijdt en er zitten iets krappere bogen in je traject, dan zullen ze er zeker uit wippen. dit is een gevolg van het uithalen van de gewichten...
Verder zijn het zeer mooie wagens en een zeer mooie, actuele sleep.
veel succes er mee!

BD1701

Alvast bedankt voor de tips. @T13 rules, heb je een siliconen spray van bepaald merk ofzo gebruikt? want ik zou de toch best duren wagons niet willen omzeep helpen, door iets verkeerd te gebruiken.

T13 rules

niets speciaals, de gewone WD40 met siliconen uit de Hubo...

ERVIN

Dat is de reden waarom ik deze prachtige wagons niet gekocht heb , blijkbaar zit iedereen er zo'n beetje mee te sukkelen.

BD1701

haretelijk dank voor de tips, van zodra ik de tijd heb, ga ik even test doen.