Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ESU Class 66/77 analoog laten rijden

Gestart door BD1701, 20 oktober 2024, 15:18:52 PM

BD1701

Beste,
Ik heb een aantal Class 66/77 locs van ESU, maar ik ondervindt soms eens een probleem met het rijgedrag die nie altijd constant is, daarbij moet ik wel melden dat ik gewoon analoog rij. Heb dus niets digitaals. Daarom vroeg ik mij af welke dummy-decoder ik eventueel in de loc zou kunnen plaatsen, zodat die ook vlot rijdt en waarvan de lichten wit/rood werken. Dus dan zou deze loc, zoals een andere gewone DC loc werken.

Alvast dank.

stoomlokje

beste,
Bij iemand die de ESU decoders kan programmeren, CV 29 op 4 laten zetten,dan herkent de decoder alleen de analoge voeding ( in uw geval DC ) en dan moet je de decoder er niet uit halen.
grtjs,
Saskia

BD1701

Oke, dank voor het snelle antwoord Saskia. En dan zullen wel nog de rood/wit lichten afhankelijk van de rij-richting werken hopelijk?

stoomlokje

nmbssncb

De decoder herkent toch automatisch dat hij analoog moet rijden wanneer er geen digitaal signaal aanwezig is op de baan?
Natuurlijk is het beter om alle digitale protocollen in de decoder uit te zetten als je toch uitsluitend analoog gaat rijden, maar ik vraag mij af of het rijgedrag van de locomotief dan beter is.  Zou kunnen, heb geen ervaring ermee...
Willy

Klaas Zondervan

Als je analoog wil rijden, gooi dan de decoder er uit en maak de loc echt analoog.

Heeft ESU daar geen dummy stekker voor?

BD1701

Ik heb al eens een dummy ingeplugd (denk niet dat het een was van ESU), hij rijdt dan wel, maar er branden niets van leds, enkel rijden en dat deed hij toch beter, zonder af en toe het schokkerige gedrag. Dus nu zou ik enkel nog een dummy moeten hebben die de loc doet rijden, en waarvan de lichten werken.
Of het eventueel proberen oplossen zoals Saskia aangeeft, en dan hopen dat het ook werkt.

Klaas Zondervan

Wat voor decoderaansluiting heeft die loc? Op de site van ESU kan ik het niet vinden.

Om de verlichting correct te laten branden moeten er op de locplatine of op de dummystekker diodes zitten.
Het kan zijn dat ESU er helemaal niet van uit gaat dat je de loc analoog gaat gebruiken.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 oktober 2024, 21:14:41 PMWat voor decoderaansluiting heeft die loc? Op de site van ESU kan ik het niet vinden.

Klaas,
de ESU-loc's hebben van oudsher een 21MTC, met (uiteraard) een ESU sounddecoder er in

;)