Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

MTD op de braderij in Edegem

Gestart door janieburton, 03 september 2024, 13:42:00 PM

janieburton

een collega vertelde mij dat hij blijkbaar een stand/kraampje had gezien van de club MTD op de braderij/kermis vorig weekend 30/08 en 01/09 in Edegem. De stand was niet (meer) bemand op het moment dat hij er passeerde.

Hij kon daardoor niet zeggen wat de "activiteit" was van de club tijdens de braderij op hun stand.

Vraagje aan Suske: heeft dit een meerwaarde om met de club naar buiten te komen op een braderij(ik veronderstel dat jullie die standplaats moeten huren) en stonden jullie daar met een baan(tje)?
 

SuSke

#1
Janie, of het een meerwaarde heeft duf ik niet zeggen. Het is een activiteit georganiseerd door de gemeente en deelname geeft ons een aantal bonuspunten voor het verkrijgen van een gemeentelijke subsidie elk jaar. Dus waarom ons dan niet een weekend kenbaar maken bij het grote publiek en onze tentoonstelling promoten.

Gelukkig is de standplaats gratis voor Edegemse verenigingen en krijgen we tafels, stoelen en elektriciteit ter beschikking van de gemeente. De tentjes zijn eigendom van de club.

Wat we er dan een gans weekend doen: eerst en vooral plezier maken, de ene zit een beetje te verweren, de ander steekt een bouwpakket in elkaar en nog een die gaat wat bomen in elkaar draaien. Maar het gaat vooral om de naambekendheid binnen de gemeente en omstreken te versterken: "wij zijn die mannen van de treintjes en die maken mooie dingen".

En af en toe krijg je dan het idee om foto's te maken van een diorama tussen het volk omdat dat gewoon leuke foto's oplevert.




Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#2
Foto's zijn terug te vinden op mijn Flickr!-account - Jaarmarkt Edegem 2024

Blijkbaar is de link naar de facebook foto's vervallen  >:( .
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

@ Janie, vraag is natuurlijk wanneer die collega van jou voorbij ons standje kwam gewandeld.
Wij waren aanwezig van 10u in de voormiddag tot zolang er een redelijke belangstelling was van het publiek, maar sloten de keet toch rond de klok van 18u30.
Daarna begint het volgende deel van de braderij, namelijk de braspartij en die interesseert ons in mindere mate vanuit een kraampje.
Die tijd laten we dan aan alle eet- en dranktentjes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Suske,

Dank voor de toelichting.

Ik denk(ben er bijna zeker van) dat mijn collega later aanwezig was.

Dank ook voor de sfeerbeelden.

Hoe was de response van de mensen op de braderij, want ik veronderstel dat jullie toch een "vreemde eend in de bijt"  waren op de braderij daar jullie stand afwijkt van de typische verkoop standjes op een braderij.

Citaat van: SuSke op 03 september 2024, 19:27:22 PMJanie, of het een meerwaarde heeft duf ik niet zeggen. Het is een activiteit georganiseerd door de gemeente en deelname geeft ons een aantal bonuspunten voor het verkrijgen van een gemeentelijke subsidie elk jaar. Dus waarom ons dan niet een weekend kenbaar maken bij het grote publiek en onze tentoonstelling promoten.



Als ik het goed lees dan hangt jullie gemeentelijke subsidie af van het wel of niet deelnemen aan de door de gemeente georganiseerde activiteit.
 

SuSke

Deelname aan door de gemeente ingerichte activiteiten levert de Edegemse verenigingen inderdaad punten op in het subsidiedossier. Gemeentelijke subsidies zijn in Edegem gebaseerd op een puntensysteem waarbij elke vereniging zijn dossier moet invullen met de de deelnames aan of organisatie van "socio-culturele" activiteiten binnen en buiten de gemeente en eventuele samenwerkingen tussen verenigingen. Iedere vereniging sprokkelt zo volgens een vooraf gekend weegmechanisme punten bij elkaar. De subsidie-pot wordt dan pro-rata verdeeld over de verschillende verenigingen. Dus wie veel organiseert of deelneemt haalt veel punten op, wie in zijn zetel blijft zitten krijgt er weinig. Een beetje 'loon naar werken' principe.
Maar vermits bijna alle Edegemse verenigingen deelnemen aan de jaarmarkt, maakt dat in wezen weinig verschil.

Waar het voor ons voornamelijk om draait is de promotie van de tentoonstelling. We weten dat 70 à 80% van de bezoekers lokale mensen of de directe omgeving zijn.
Om een of andere duistere reden vindt een deel modelspoorders, ondanks de reclame in MSM/TMM en SJ onze tentoonstelling nog steeds niet goed genoeg of te ver of te ...  ???  :-[
Collega clubs daarentegen doen zeker de moeite om ons te bezoeken.
We mogen de lokale bezoeker dus zeker niet vergeten, vandaar dus de deelname aan de jaarmarkt, ook al zijn we dan a-typisch op de markt, maar ja, liggen sporen ook niet recht door de dwarsliggers?  ::)  ::)

En zeker na enkele jaren present te geven op steeds dezelfde plek op de jaarmarkt heb je mensen die je speciaal komen opzoeken, gewoon om te kijken waar we dan weer mee bezig zijn.
En de verwondering om wat we met soms zeer eenvoudige middelen bereiken is zowat algemeen.

Bij deze dus aan alle modelspoorders hier op het forum: MODELSPOOR by MTD - 2024 is zeker ook dit jaar weer de moeite om te komen.



Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hermanvk

Spijtig, maar de fotos worden niet getoond..  :'(
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

hermanvk

Spijtig, maar de fotos worden niet getoond..  :'(
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

SuSke

#8
Foto's zijn terug te vinden op mijn Flickr!-account - Jaarmarkt Edegem 2024

Blijkbaar is de link naar de facebook foto's vervallen  >:( .
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

JerryCrazy

Citaat van: SuSke op 08 september 2024, 13:05:54 PMDeelname aan door de gemeente ingerichte activiteiten levert de Edegemse verenigingen inderdaad punten op in het subsidiedossier. Gemeentelijke subsidies zijn in Edegem gebaseerd op een puntensysteem waarbij elke vereniging zijn dossier moet invullen met de de deelnames aan of organisatie van "socio-culturele" activiteiten binnen en buiten de gemeente en eventuele samenwerkingen tussen verenigingen. Iedere vereniging sprokkelt zo volgens een vooraf gekend weegmechanisme punten bij elkaar. De subsidie-pot wordt dan pro-rata verdeeld over de verschillende verenigingen. Dus wie veel organiseert of deelneemt haalt veel punten op, wie in zijn zetel blijft zitten krijgt er weinig. Een beetje 'loon naar werken' principe.
Maar vermits bijna alle Edegemse verenigingen deelnemen aan de jaarmarkt, maakt dat in wezen weinig verschil.

Waar het voor ons voornamelijk om draait is de promotie van de tentoonstelling. We weten dat 70 à 80% van de bezoekers lokale mensen of de directe omgeving zijn.
Om een of andere duistere reden vindt een deel modelspoorders, ondanks de reclame in MSM/TMM en SJ onze tentoonstelling nog steeds niet goed genoeg of te ver of te ...  ???  :-[
Collega clubs daarentegen doen zeker de moeite om ons te bezoeken.
We mogen de lokale bezoeker dus zeker niet vergeten, vandaar dus de deelname aan de jaarmarkt, ook al zijn we dan a-typisch op de markt, maar ja, liggen sporen ook niet recht door de dwarsliggers?  ::)  ::)

En zeker na enkele jaren present te geven op steeds dezelfde plek op de jaarmarkt heb je mensen die je speciaal komen opzoeken, gewoon om te kijken waar we dan weer mee bezig zijn.
En de verwondering om wat we met soms zeer eenvoudige middelen bereiken is zowat algemeen.

Bij deze dus aan alle modelspoorders hier op het forum: MODELSPOOR by MTD - 2024 is zeker ook dit jaar weer de moeite om te komen.





Hallo Frans

Ik kom sinds 2021 elk jaar en ik heb er geen spijt van. In de loop der jaren heb ik ook andere vrienden kunnen overtuigen om te komen, en ik kom niet uit de regio. ;)

Ik kom zonder de minste aarzeling weer naar de editie van 2024. Ga zo door met de kwaliteit van deze tentoonstelling, je kiest je netwerken en diorama's heel goed en dat onderscheidt je van andere tentoonstellingen die zo ongeveer alles tentoonstellen.

Ik heb liever een kleine kwaliteitsshow met een twintigtal exposanten zoals die van jullie, dan een grote, middelmatige show zoals Euromodellbouw Genk vorig jaar was. :-X

Tot ziens

SuSke

Je bent van harte welkom Jérôme. Zoek me maar op dan hebben we een gezellige babbel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

JerryCrazy

Ik spreek niet veel Nederlands, maar ik kom graag! ;)

SuSke

alors nous le ferons juste en français  ;)  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.