Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

slecht nieuws voor ASVi

Gestart door stefanic, 11 augustus 2024, 21:51:06 PM

stefanic

Bericht van ASVi zonet ontvangen via Febelrail, voor verspreiding onder de leden van alle verenigingen/belanghebbenden.
Bericht hieronder gepost zoals ontvangen (weliswaar NL en FR van plaats gewisseld, Franstalige tekst is uitgebreider)
Iemand zal dat ook wel op de Franstalige tegenhanger van dit forum posten veronderstel ik...


------------------------------------------------------------------------
ASVi https://museedutramvicinal.be
------------------------------------------------------------------------

Het Waals Gewest is van plan om de RN559 te Lobbes heraan te leggen. Dit zou als gevolg hebben dat het straatspoor van ASVi te Lobbes zou opgebroken worden!  De vereniging zou een belangrijk en historisch waardevol lijngedeelte van de oorspronkelijke buurtspoorweglijn én haar huidige terminus verliezen. De vereniging vraagt om te protesteren tegen de plannen; de informatie over het openbaar onderzoek is te vinden op

https://www.lobbes.be/vie-communale/services-communaux/urbanisme/avis-enquetes/enquete/enquete/1-avis-denquete-publique.pdf

Opgepast: protesten moeten ingediend worden voor 22 augustus 2024!

=================================================================================================

La Région Wallonne a introduit une demande de permis d'urbanisme pour le réaménagement de la route RN559 à Lobbes, entre les lieux-dits des Bonniers et l'Entreville.

Le but étant de réaménager la voirie en y ajoutant une piste cyclable, entre-autres. En ce qui concerne l'ASVi, nous avons été informés sur le tard des plans de réaménagement. Informé, dans la mesure où il n'y a eu aucune concertation,

malgré les conventions entre l'association et l'OTW. Inutile de dire que les plans ne prévoient pas la préservation de la voie ferrée en accotement, la voie est coupée net dans la courbe de l'Entreville.

Les plans soumis à l'enquête publique porte un grave préjudice à l'association. La perte de la section en accotement prive la ligne musée d'une section à haute valeur patrimoniale, représentant le type d'implantation le plus courant dans le pays.

Plus grave encore, la perte d'une terminus avec évitement 'sécurisé' (en termes ferroviaires) nous prive de possibilité de remise en tête de convois. Cela a pour conséquence qu'il nous sera impossible d'accueillir des groupes, ou d'augmenter la capacité des convois les jours d'affluence, sans doubler le nombre de motrices et roulants pour assurer le service. Cela met donc en péril la viabilité économique de notre activité, et donc à but social de préservation du patrimoine vicinal.

Nous comptons sur votre soutien pour contester ce projet !

Voici les coordonnées pour l'enquête publique :

https://www.lobbes.be/vie-communale/services-communaux/urbanisme/avis-enquetes/enquete/enquete/1-avis-denquete-publique.pdf

Attention: il faut réagir avant le 22 août 2024 !



 
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Jappy

En alweer krijgt het Belgische spoorerfgoed klappen. Gewoonweg tragisch. Mijn protestmail mogen ze verwachten in de loop van de dag.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Klaas Zondervan

Als buitenstaander verbaas ik me hier toch wel over. Het gaat om en stuk straatspoor waar nooit meer een tram over rijdt. Waarom is het zo erg als dat gesloopt wordt?

stefanic

#3
Citaat van: Klaas Zondervan op 12 augustus 2024, 10:59:52 AMAls buitenstaander verbaas ik me hier toch wel over. Het gaat om en stuk straatspoor waar nooit meer een tram over rijdt. Waarom is het zo erg als dat gesloopt wordt?
Klaas ik heb even de Franse tekst door de vertaler gehaald:
----------------
Het doel is om de wegen te herontwikkelen door onder meer een fietspad aan te leggen. Wat betreft ASVi zijn wij laat geïnformeerd over de herontwikkelingsplannen. Op de hoogte gebracht, voor zover er geen overleg heeft plaatsgevonden,

ondanks de overeenkomsten tussen de vereniging en de OTW. Vanzelfsprekend voorzien de plannen niet in het behoud van het spoor op de berm, het spoor wordt scherp afgesneden in de Entreville-bocht.

De aan het openbaar onderzoek voorgelegde plannen veroorzaken ernstige schade voor de vereniging. Door het verlies van het schoudergedeelte wordt de museumlijn beroofd van een gedeelte met een hoge erfgoedwaarde, dat het meest voorkomende type installatie in het land vertegenwoordigt.

Nog ernstiger is dat het verlies van een eindpunt met 'veilige' ontwijking (in spoorwegtermen) ons de mogelijkheid ontneemt om weer aan het hoofd van de konvooien te komen. Dit betekent dat het voor ons onmogelijk zal zijn om groepen te huisvesten, of de capaciteit van konvooien op drukke dagen te vergroten, zonder het aantal motorvoertuigen en rollende voertuigen te verdubbelen om de dienstverlening te garanderen. Dit brengt dus de economische levensvatbaarheid van onze activiteit in gevaar, en daarmee het sociale doel van het behoud van lokaal erfgoed.
----------------

Het betreft dus wel degelijk een door het museum gebruikte lijn. Ik begrijp dat het om het laatste stuk gaat richting terminus (met omloopspoor), waardoor ze dus erg beperkt worden in hun exploitatie...
Ik begrijp dat het gaat over het stuk van ongeveer 'Rue d'entreville huisnummer 80', waar de tramlijn naast de weg komt, tot aan de terminus thv 'Rue des Quatre Chemins nr 1' (spoor en bovenleiding loopt nog een stuk verder)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Klaas Zondervan

aha, ik had even gemist dat het om een museumlijn ging. Als ze dan doorrijden tot het omlooppunt, hebben ze dan geen last van al de auto's die op het spoor geparkeerd staan?

Is het geen optie om het omloopspoor te verplaatsen naar de plek net voordat de lijn de weg opdraait?