Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Briketten

Gestart door eddy, 26 juli 2024, 20:59:38 PM

eddy

Ben op zoek naar steenkool briketten in Ho. Iemand idee waar deze verkrijgbaar zijn?
Alvast bedankt.

renstimpie

in de kolenspecial (nr 20 als ik me niet vergis)  staat een artikel in om ze zelf te makan.  Ik weet ook dat er franse fabrikanten zijn die het hebben.. maar ik weet meer niet welke..
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eddy

Ben op zoek naar losse briketten om op de tender te plaatsen.



eddy


guy holbrecht

In MSM 20 staat inderdaad wat in, doch de correcte afmetingen van de briketten ontbreken, wellicht gewoonweg omdat dergelijke briketten niet meer bestaan of uiterst zeldzaam zijn. In de brochure ' Le chauffeur de locomotive' van Henri Scaillet, een uitgaven van GTF uit 1996, staat echter een lijst met leveranciers uit november 1951. Wat opvalt is dat de meeste van de daar vermelde briketten tussen de 8,850 kg en 11,860 kg wegen. De briketten die ik hierboven zie verschijnen lijken mij dan eerder te klein en zijn wellicht de briketten die in de steenkoolhandel voor huishoudelijk gebruik aangeboden werden. We hadden indertijd in onze gemeente een warme bakker die met dergelijke briketten zijn oven stookte.
Wil je dus briketten voor een tender, dan zal je die allicht zelf moeten maken.

guy holbrecht

als je eens even via de zoekfunctie 'briketten' intikt, dan vind je dergelijke briket (Ik was vergeten dat ik dat jaren geleden al eens hier gepubliceerd had) terug op het forum. Ik ben dus deze avond nog even in mijn tuinhuis naar dat briket van Hensies-Pommereuill op zoek gegaan. De afmetingen zijn 320/200/120. In model geeft dat 3.7 op 2.3 op 1.4 mm. De zijkantjes wel afronden.

adrievans

Citaat van: guy holbrecht op 27 juli 2024, 21:38:32 PMIn MSM 20 staat inderdaad wat in, doch de correcte afmetingen van de briketten ontbreken, wellicht gewoonweg omdat dergelijke briketten niet meer bestaan of uiterst zeldzaam zijn. In de brochure ' Le chauffeur de locomotive' van Henri Scaillet, een uitgaven van GTF uit 1996, staat echter een lijst met leveranciers uit november 1951. Wat opvalt is dat de meeste van de daar vermelde briketten tussen de 8,850 kg en 11,860 kg wegen. De briketten die ik hierboven zie verschijnen lijken mij dan eerder te klein en zijn wellicht de briketten die in de steenkoolhandel voor huishoudelijk gebruik aangeboden werden. We hadden indertijd in onze gemeente een warme bakker die met dergelijke briketten zijn oven stookte.
Wil je dus briketten voor een tender, dan zal je die allicht zelf moeten maken.

Tenzij je die van juweela in een grotere schaal kiest.

DFS

Inderdaad, ik gebruik de Juweela "O schaal" briketten voor mijn HO machines dit komt ongeveer uit met wat het zou moeten zijn.