Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Klimspiraal en radius

Gestart door Janssfs, 19 december 2006, 22:45:49 PM

Janssfs

Ik heb op het forum reeds naar een aantal items over klimspiralen doorgenomen, maar iets blijft me toch onduidelijk:

Als je een klimspiraal maakt dan is het toch niet eenvoudig om maximum 3? te stijgen. Bij de laatste (lees hoogste) 360?, dan is de omtrek van de cirkel bij een R2 of zelfs R3 toch onvoldoende om de tussenruimte (hoogte 8 ? 10cm) volledig te waarborgen?

Of bekijk ik dit verkeerd?
Jan
 

INFO

Jan, 8 cm tussen ruimte is meer dan genoeg. En reken de omtrek maar uit.

Dan weet je de lengte.

(Stijgingshoogte in cm / lengte spoor in cm) x 100 = stijgingspercentage.

(9 cm / 400 cm) x 100 = 2.25


Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

en dat dan op gerold.
is dus 225/3 (circa)= dus ongeveer 80 cm maar dat ios echt wel het minimum.

wim ysbeer

Gerolf

3% stijging is veel, zeker in krappere bogen.
8cm in totaal per spiraalslag lijkt me toch wat nipt, zeker als je rekening houdt met de materiaaldikte van je draagvlak voor de rails en de rails zelf:
hout 12mm, kurk 4mm, rails 4mm, bovenleiding (tegensteun voor panto's) 2mm, dus samen 2cm. Dan heb je nog 6cm over voor je materieel zelf.
Een omtrek van 100cm lijkt me echt een minimum voor (stijgende) klimspiralen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Gerolf en dan spreek je nog niet van de C-rails die zijn nog 1 cm hoger. En als je met je pantos omhoog wilt rijden mag je er nog bijrekenen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jean


Minimaal boogstraal R5 (van Roco) zou ik zeggen.

Groet,
Jean

Jean

Nog even een aanvulling bij boogstraal R5

R5 heeft een straal van 54,2 cm
omtrek = 2.Pi.R
1 cirkel in boogstraal R5 is dus 3,40 meter (afgerond)


Stel dat in deze 3,40 meter een hoogte van 10 cm overbrugt moet worden, dan is dat (afgerond) een stijging van 2,94%.
 
Steiler moet je niet willen, lange treinen kun je bij dit percentage maar beter opsplitsen. Ook leuk. [;)]

Groet,
Jean



argilla

effe een opmerking over kleine boogstralen: geen zicht een personenwgen die buiten de rails hangt.( voor klimspiralen geen probleem ?? je ziet het toch niet.
Persoonlijk gebruik ik een straal van 85 cm (1.70)en toch hangen ze nog iets buiten de rails.
Zomaar een opmerking Bedankt ![;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15